Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗
Chcesz jeść mniej mięsa? 👉 Koniecznie sprawdź te produkty❗

Dieta karniwora (mięsna) - jadłospis. Jakie daje efekty?

Dieta carnivore, znana również jako dieta mięsna lub dieta mięsno-rybna, to sposób żywienia, który zakłada spożywanie wyłącznie produktów pochodzenia zwierzęcego i wyeliminowanie wszelkich produktów roślinnych. Popularność i promowanie diet wegetariańskich i wegańskich sprawia, że dieta carnivore budzi jeszcze więcej kontrowersji i jest przedmiotem dyskusji w świecie naukowym i wśród zwolenników zdrowego stylu życia. Sprawdź, czy warto ją stosować.
Mieso w diecie karniwora
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Dieta karniwora to typowa dieta mięsna, która zakłada eliminację wszelkich produktów roślinnych.
  • Choć zwolennicy tego sposobu odżywiania uparują w nim wiele zalet, jednak może on prowadzić do niedoborów wielu ważnych składników odżywczych. Jakich?
  • Na ten moment brakuje badań naukowych, które potwierdzałyby skuteczność i bezpieczeństwo stosowania diety carnivore.
Spis treści

Reklama

Na czym polega dieta karniwora? Zasady stosowania

Dieta karniwora jest typową dietą mięsną, która eliminuje wszelkie produkty roślinne. Stworzona została przez Dr Shawna Bakera - amerykańskiego chirurga i ortopedę, który na pewien czas stracił prawo do wykonywania zawodu.

Wydał on książkę “The carnivore diet” propagującą dietę mięsną.

Popularność tego sposobu żywienia stale rośnie, między innymi dzięki prostym zasadom.

Dieta karniwora dopuszcza jedynie spożycie:

  • drobiu,
  • wieprzowiny,
  • wołowiny,
  • jagnięciny,
  • baraniny,
  • ryb i owoców morza,
  • jaj,
  • masła klarowanego,
  • smalcu,
  • łoju,
  • okazjonalnie nabiału.

Można powiedzieć, że dieta karniwora jest jeszcze bardziej restrykcyjnym rozszerzeniem diety ketogenicznej, ponieważ jest typową dietą tłuszczowo-białkową, eliminującą wszelkie węglowodany oraz inne wartościowe produkty.

Do produktów zakazanych zaliczamy.:

  • produkty zbożowe,
  • owoce,
  • warzywa,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy i nasiona,
  • oliwę,
  • oleje roślinne.

Reklama

Czy dieta karniwora jest zdrowa? Wady i zalety

Zwolennicy diety mięsnej karniwora twierdzą, że może ona przynieść korzyści zdrowotne, takie jak utrata masy ciała, poprawa poziomu glukozy we krwi oraz zmniejszenie niektórych objawów w chorobach autoimmunologicznych.

Dodatkowo jako jedną z głównych zalet, wymienia się prostotę jej zastosowania oraz brak konieczności liczenia kilokalorii czy makroskładników.

Ponadto produkty odzwierzęce, takie jak mięso, ryby i jajka, są bogate w białko i wiele niezbędnych składników odżywczych, takich jak żelazo, witamina B12 i cynk.

Z drugiej strony eliminacja produktów roślinnych z diety carnivore może prowadzić do niedoborów wielu ważnych składników odżywczych, takich jak błonnik, witamina C, witamina K i flawonoidy.

Stosowanie mięsnego sposobu żywienia może prowadzić do zaburzeń ze strony przewodu pokarmowego np. zaparć, dodatkowo osłabia układ immunologiczny, a ze względu na wysokie spożycie tłuszczów zwierzęcych, zwiększa ryzyko miażdżycy i chorób serca.

Jakie są efekty diety karniwora?

Dieta carnivore często stosowana jest ze względu na szybkie efekty w postaci redukcji kilogramów.

Nawet jeżeli wprowadzamy dietę mięsną o kaloryczności równej naszemu zapotrzebowaniu energetycznemu, to na początku można zauważyć spadek masy ciała wynikający z utraty wody, glikogenu oraz zmniejszeniu objętości treści jelitowych.

Dodatkowo dieta carnivore może być łatwą dietą odchudzającą ze względu na wysokie uczucie sytości oraz monotonność spożywanych pokarmów, co ułatwia trzymanie się deficytu kalorycznego.

Jednak po powrocie na zwyczajową dietę i włączeniu węglowodanów, masa ciała może szybko wzrosnąć na skutek odbudowy glikogenu i związania przez niego wody.

To, co w diecie carnivore jest sprzymierzeńcem redukcji, może utrudniać budowanie mięśni. Do przyrostu masy mięśniowej oprócz odpowiedniej podaży białka jest dostarczanie odpowiedniej ilości kilokalorii tak, aby bilans energetyczny był dodatni.

Przy wysokich zapotrzebowaniach energetycznych rzędu 3500-4500 kcal, dostarczenie takiej ilości kcal może wiązać się z dyskomfortem ze strony przewodu pokarmowego i być trudne do zrealizowania za pomocą samych produktów odzwierzęcych.

Reklama

Opinie na temat diety karniwora

Brakuje badań naukowych potwierdzających długoterminową skuteczność i bezpieczeństwo diety carnivore.

W środowisku naukowym brak jest dostatecznych dowodów na to, jak dieta ta wpływa na zdrowie i ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych.

Dieta mięsna nie jest zgodna z powszechnie rekomendowanymi wzorcami żywieniowymi, które promują zróżnicowaną dietę opartą na różnych grupach produktów, w tym owocach, warzywach, pełnoziarnistych zbożach, nasionach, orzechach, roślinach strączkowych i roślinnych źródłach tłuszczu.

Długoterminowa eliminacja wymienionych składników prowadzi do niedoboru błonnika, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, które są obecne w tych produktach.

Dodatkowo, wyeliminowanie węglowodanów może prowadzić do osłabienia, zmęczenia, problemów z trawieniem i zaburzenia równowagi hormonalnej.

Z kolei osoby, które zdecydowały się na zastosowanie diety carnivore, w większości przypadków opisują jedynie pozytywne efekty w postaci poprawy koncentracji, pamięci czy braku zmęczenia. Brak jednak jest opinii odnośnie dłuższego stosowania diety mięsnej.

Reklama

Przykładowy jadłospis w diecie karniowora

Jadłospis diety carnivora nie jest zbyt zróżnicowany. Na talerzu osoby na diecie mięsnej próżno szukać kolorowych warzyw czy owoców.

Można spożywać różne rodzaje mięsa, ryb, owoców morza i jaj. Dodatkowo, istnieje możliwość wyboru sposobu przygotowania, takiego jak duszenie, smażenie, pieczenie czy grillowanie, dla wybranych produktów odzwierzęcych.

Śniadanie: jajka sadzone na boczku,

Obiad: łosoś pieczony,

Kolacja: stek wołowy na maśle klarowanym.

Reklama

Przykładowe przepisy w diecie karniwora

Przepisy diety carnivore nie są skomplikowane i zazwyczaj ich przygotowanie nie zajmuje wiele czasu. Jeżeli wybieramy mięsa czy ryby, które nie wymagają kilku godzin w piekarniku, to posiłek można przygotować w 10-15 minut.

Jajka sadzone na boczku

Składniki:

  • jaja kurze surowe - 3 sztuki,
  • boczek wędzony, plastry - 2 sztuki,
  • sól, pieprz.

Sposób przygotowania:

  1. Boczek kroimy w kostkę.
  2. Na rozgrzanej patelni smażymy boczek. Po 3 minutach wbijamy jaja. Doprawiamy i cały czas mieszając smażymy do uzyskania pożądanej konsystencji.

Najważniejsze jest, aby dopasować sposób żywienia do swoich preferencji kulinarnych i nie porywać się bez zastanowienia na nowe, wymyślne diety. Bazując na potrawach i składnikach, które lubimy można zbilansować smaczną i odżywczą dietę, a co za tym idzie utrzymać masę ciała w prawidłowym zakresie.

Zadanie to ułatwiają nowoczesne rozwiązania dietetyczne takie jak aplikacja. W ramach abonamentu użytkownik otrzymuje dostęp do kilkunastu planów dietetycznych, które można z łatwością indywidualnie dopasować.

Ponadto, dzięki funkcjonalnościom, takim jak wymiana dań czy jego składników, a także możliwości tworzenia własnych posiłków, łatwiej o ich różnorodność i smakowitość.

Czytaj również

Bibliografia

  • Rubin, K. H., Rasmussen, N. F., Petersen, I., Kopp, T. I., Stenager, E., Magyari, M., Hetland, M. L., Bygum, A., Glintborg, B., & Andersen, V. (2020). Intake of dietary fibre, red and processed meat and risk of late-onset chronic inflammatory diseases: A prospective Danish study on the “diet, cancer and health” cohort. International Journal of Medical Sciences, 17(16). https://doi.org/10.7150/ijms.49314.
  • Larsson, S. C., & Orsini, N. (2014). Red meat and processed meat consumption and all-cause mortality: A meta-analysis. American Journal of Epidemiology, 179(3). https://doi.org/10.1093/aje/kwt261.
  • Angelino, D., Godos, J., Ghelfi, F., Tieri, M., Titta, L., Lafranconi, A., Marventano, S., Alonzo, E., Gambera, A., Sciacca, S., Buscemi, S., Ray, S., Galvano, F., Del Rio, D., & Grosso, G. (2019). Fruit and vegetable consumption and health outcomes: an umbrella review of observational studies. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 70(6). https://doi.org/10.1080/09637486.2019.1571021.
dietetyk Kamila Pawłowska
Artykuł napisany przez
dietetyk Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Diety
Dieta na płaski brzuch - jak wygląda i na czym polega? Sprawdź, jak schudnąć z tej partii ciała
Kobieta z płaskim brzuchem
Dieta wątrobowa. Przepisy na cały tydzień. Co można jeść?
Pieczony dorsz to dobra propozycja na obiad przy diecie wątrobowej
Dieta detox, czyli jadłospis, który oczyści Twój organizm z toksyn w 1, 3 lub 7 dni
Pokarmy usuwające toksyny z organizmu
Podobne artykuły
Koszerne jedzenie
Koszerne jedzenie - co to jest żywność koszerna?
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?
Produkty diety katogenicznej
Dieta ketogeniczna - jak zacząć i co jeść? Zasady, efekty i jadłospis
Dieta redukcyjna
Dieta redukcyjna - jadłospis. Sprawdzone posiłki na redukcję
Soki owococo-warzywne
Dieta płynna - przepisy i jadłospis. Co jeść?

Reklama


Sonda
Sonda redakcyjna
Jakie cechy powinien mieć dobry glukometr?
Diagnosis_sonda