Co zawiera pomidor? Właściwości zdrowotne pomidorów

Pomidor to prawdziwa skarbnica likopenu – barwnika, który jest także antyoksydantem. Dzięki neutralizowaniu wolnych rodników opóźnia on procesy starzenia się organizmu. Jakie inne cenne składniki zawiera pomidor?
Witaminy w pomidorze
źródło:123RF

Spis treści

Pomidory wzmacniają żołądek, oczyszczają i wzmacniają wątrobę, oczyszczają krew, usuwają z organizmu toksyny, wspomagają trawienie, są stosowane w braku apetytu, niestrawności, zastoju pożywienia, anoreksji, zaparciach. Pomocne przy wysokim ciśnieniu i bólach głowy, wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych. Pomidory można stosować w dietach niskokalorycznych i zasadotwórczych, przeciwko otyłości i cukrzycy, w chorobach serca i niedokrwistości.

Jakie witaminy znajdują się w pomidorach?

Pomidory zawierają mnóstwo witaminy C. Już średniej wielkości warzywo pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania na nią. 

Aby nie zaburzyć jej wchłaniania się do organizmu, pomidorów nie należy łączyć z surowymi ogórkami, ponieważ zawierają one enzym ją niszczący. Pomidory kryją w sobie również sporo witaminy E i beta-karotenu, a także witaminy z grupy B. To warzywa bardzo bogate w potas. Zawierają również:

  • wapń, 
  • magnez, 
  • żelazo.

Reklama

Właściwości pomidorów

Zawarta w pomidorach witamina C zwiększa odporność organizmu, a witamina E zmniejsza ryzyko powstania zakrzepów krwiwspomaga także prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku.

Potas z kolei:

  • obniża ciśnienie, 
  • wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego. 

Zawarte w pomidorach pektyny obniżają natomiast poziom cholesterolu. Warzywa te zawierają sporo błonnika, który poprawia perystaltykę jelit i przeciwdziała zaparciom.

Jak jeść pomidory?

Pomidor jest warzywem, które wyśmienicie smakuje zarówno na surowo, jak i w przetworach. To doskonały składnik sałatek i kanapek, jak i wspaniała baza sosówdo makaronów. 

Nie można zapomnieć także o klasycznej zupie pomidorowej, która jest prawdziwą likopenową bombą! Wszystko dlatego, że likopen nie ginie podczas obróbki termicznej, a w przetworach pomidorowych jest go więcej niż w świeżych warzywach. 

Reklama

Jakich pomidorów unikać?

Najlepsze są pomidory, które dojrzewają na krzakach - gruntowe. Takie pomidory dojrzewają na słońcu i uprawiane są w glebie. W domu należy przechowywać je w temperaturze pokojowej, bowiem trzymane w lodówce tracą smak i aromat.

W sklepach możemy znaleźć jednak pomidory szklarniowe, które są uprawiane na wełnie mineralnej, sztucznie nawożone, spryskiwane środkami owado- i grzybobójczymi, nierzadko traktowane chemicznymi regulatorami wzrostu, które przyspieszają dojrzewanie pomidorów. Dlatego na pewno nie są tak zdrowe jak te gruntowe.

Unikajmy także pomidorów zielonych. Jeśli zostaną zerwane jako zielone, aby dojrzeć później, mogą osłabić funkcję nerek i nadnerczy.

Co zrobić z pomidorów?

Zupy, sosy, warzywne gulasze, zapiekanki – z pomidorów można przygotować wiele znakomitych potraw. Poniżej przepis na bruschettę– szybką i pyszną przystawkę:

  1. Ciabattę kroimy na kromki. Każdą z nich nacieramy przekrojonym ząbkiem czosnku i skrapiamy oliwą.
  2. Dwa pomidory sparzamy i obieramy ze skórki. Kroimy w kostkę i odsączamy z nadmiaru soku.
  3. Kawałki pomidorów układamy na kromkach pieczywa i zapiekamy w piekarniku przez około 
    5 minut. Posypujemy świeżymi listkami bazylii i oprószamy solą oraz świeżo zmielonym pieprzem.

Czytaj też:

 

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!