NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Dlaczego makaron pełnoziarnisty jest zdrowszy od pszennego? Sprawdź, ile ma kalorii

Makaron pełnoziarnisty to dużo zdrowsza wersja dobrze znanego białego makaronu. To co go wyróżnia to jego wygląd oraz smak: jest ciemny, dość twardy i sprężysty. Poza tym sprzyja odchudzaniu, ponieważ zawiera dużą ilość błonnika, witamin i minerałów, przy czym jego indeks glikemiczny jest niski.
Makaron pełnoziarnisty, pomidory i oliwa
źrodło:123RF
Spis treści

Makaron pełnoziarnisty

Makaron pełnoziarnisty to rodzaj dobrze znanego produktu, który od lat gości na stołach. Jednak ta wersja jest dużo zdrowsza od zwykłego, białego, czyli pszennego makaronu. Różni się od niego także kolorem, ponieważ zwykle ma barwę jasno lub ciemnobrązową. Poza tym charakterystyczna jest jego konsystencja, która po ugotowaniu jest twardsza i bardziej sprężysta od popularnego jasnego makaronu. 

W jaki sposób powstaje? Do produkcji makaronu pełnoziarnistego wykorzystuje się całe, niełuskane nasiona zbóż, łącznie z okrywami, co daje mąkę razową. Trzeba sobie zdawać sprawę, że typ tej mąki także może być rozmaity, czyli taki pełnoziarnisty makaron może być wykonany z mąki pszennej, orkiszowej lub żytniej. 

Można spotkać wiele różnych kształtów makaronu pełnoziarnistego, dzięki czemu łatwo je można wkomponować do danej potrawy: od rurek, przez kokardy, po nitki spaghetti.

Charakterystyczny wygląd oraz smak sprawia, że makaron pełnoziarnisty jest coraz częściej wybierany przez konsumentów. 

Właściwości makaronu pełnoziarnistego 

Oprócz unikatowych walorów estetycznych oraz smakowych, makaron pełnoziarnisty wyróżnia się także, a może przede wszystkim, właściwościami zdrowotnymi. W jego składzie znaleźć można bowiem cały wachlarz witamin, przede wszystkim z grupy B. Pełnoziarnisty makaron jest bogaty w kwas foliowy, który dobroczynnie wpływa na funkcjonowanie kobiety ciężarnej oraz płodu, a także w niacynę, dzięki której układ nerwowy sprawnie pracuje, a skóra pięknie wygląda.

Co jeszcze kryje w sobie makaron pełnoziarnisty? Wartości odżywcze. Z uwagi na występowanie w nim dużej ilości błonnika, osoba spożywająca jego porcję jest szybciej najedzona, czuje sytość na dłużej oraz trawi pokarm bez problemu. Co więcej makaron pełnoziarnisty zawiera również liczne minerały, takie jak fosfor, żelazo, potas i cynk. Dzięki obecności tych składników mineralnych lepsze jest działanie narządów wewnętrznych oraz mózgu. 

Jakby tego było mało pełnoziarnisty makaron wykazuje niski indeks glikemiczny, co stanowi istotną informację dla cukrzyków.

Kalorie w makaronie pełnoziarnistym

Jednak to nie wszystko, co wyróżnia makaron pełnoziarnisty. Kcal– a dokładnie ich ilość w 100 g produktu – to interesujący temat, szczególnie dla osób przebywających na diecie, a także dla diabetyków, czy po prostu ludzi dbających o zdrowe żywienie. 

W 100 g makaronu pełnoziarnistego znaleźć można około 345 kcal, w tym białek w ilości 15,2 g, węglowodanów – 68 g (w tym węglowodanów złożonych, a także skrobi, co sprawia, że organizm na dłużej jest nasycony), tłuszczy – 1,3 g, a błonnika – 6,2 g. Omawiając makaron pełnoziarnisty, kaloriestanowią jeden z głównych wątków, ponieważ porównując go z pszennym, jasnym makaronem wypada on dużo korzystniej.

Wspomniana już obecność błonnika przyczynia się do sprawniejszego trawienia, łatwiejszego oczyszczania ustroju z toksyn oraz obniżenia wchłaniania cholesterolu. Porcja makaronu pełnoziarnistego spożyta np. w porze obiadowej gwarantuje przyjęcie około 20 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik.

zdrowie
Dieta ketogeniczna a cholesterol – podnosi czy obniża jego poziom?
Czy dieta ketogeniczna, opierająca się na maksymalnej podaży tłuszczy kosztem węglowodanów, wpływa na poziom cholesterolu? A jeśli tak, to w jaki sposób?
Przeczytaj artykuł

Jak stosować makaron pełnoziarnisty?

Makaron pełnoziarnisty wykorzystuje się w kuchni, tak samo jak każdy inny rodzaj makaronu, a zatem można go podawać na słono oraz na słodko. Świetnie komponuje się z zupami, sosami, drugimi daniami oraz sałatkami. W razie trudności warto posiłkować się gotowymi przepisami zaczerpniętymi np. z kuchni śródziemnomorskiej. Dobrze jest tak komponować posiłki, aby do dietetycznego makaronu dołączać równie zdrowe dodatki, takie jak warzywa gotowane al dente lub duszone na parze, ryby, białe mięso, itp.

Ile gotować makaron pełnoziarnisty? Szczegółowe wskazania odnośnie tej kwestii znajdziemy na opakowaniu produktu, jednak generalnie po wrzuceniu ich do wrzącej wody powinniśmy je z niej wyciągnąć po około kilku-kilkunastu minutach (wiele zależy od kształtu i typu konkretnego makaronu). Co ważne, na 1 litr wody powinno przypadać nie więcej niż 100 g surowego makaronu. Nie powinno się natomiast go rozgotowywać, ponieważ oprócz utraty smaku, traci się też walory zdrowotne tego artykułu oraz staje się bardziej kaloryczny. 

Z czym łączyć makaron pełnoziarnisty?

Jakie dania z makaronem pełnoziarnistymwarto wykonać? Jeśli chodzi o drugie dania to jedna z propozycji dotyczy pasty makaronowej z warzywami. Do jej przygotowania będzie potrzebny makaron pełnoziarnisty z pszenicy durum, po jednej papryce z każdego koloru, bakłażan, dwa pomidory, dwa ząbki czosnku, pęczek zielonej pietruszki, zioła, przyprawy i porcja oliwy lub oleju. Wszystkie warzywa kroimy w kostkę, talarki lub półplastry (wedle uznania) i po kolei wrzucamy na rozgrzaną i natłuszczoną patelnię: paprykę, bakłażana, pomidory, czosnek i przyprawy. Całość dusimy pod przykryciem przez kilka do kilkunastu minut. W międzyczasie gotujemy makaron, który po przygotowaniu łączymy z warzywami z patelni lub przesypujemy go na talerz i dopiero polewamy warzywnym nadzieniem. Na końcu wszystko posypujemy poszatkowaną pietruszką. To smaczne i lekkie danie jest gotowe w kilkanaście minut.

Oczywiście wymienione wyżej składniki można zastąpić innymi produktami, takimi jak np. szpinak, ser feta, owoce morza, ryby, chude mięso (typu kurczak), itp. 

Makaron z pełnego ziarna pasuje także do zup, np. do zupy pomidorowej, czy warzywnej. Można go też wykorzystać do sałatek, nadając jej ciekawszego wyglądu i smaku. 

Czytaj również

Bibliografia

  • Pawlikowska Beata, Makarony świata, Edipresse Książki, ISBN 925162.
  • Makaron. Zwykły, niezwykły i typowo włoski, Wydawnictwo Vemag, 2018, ISBN 4050847010317.
Olga Tomaszewska
Artykuł napisany przez
Olga Tomaszewska
Dyplom dziennikarza zdobyła w 2009 roku, a od 2005 r. nieprzerwanie pisze i redaguje. Pracowała dla „Mojego Miasta Pabianice”, jako dziennikarz, redaktor, zastępca redaktora naczelnego i PR-owiec, współpracowała z „Nowym Życiem Pabianic" i licznymi portalami o tematyce zdrowotnej, tworząc dla tych podmiotów artykuły. Jej konikiem jest tworzenie treści z zakresu profilaktyki zdrowia, szeroko pojętej psychologii oraz pediatrii. Jeśli nie pisze, wygina się na macie ćwicząc hatha jogę jako nauczyciel i dozgonny uczeń.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Przeczytaj artykuł
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Przeczytaj artykuł
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Podobne artykuły
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Syrop z pędów sosny - właściwości, przepis. Jak go zrobić?
Żywność koszerna - co to znaczy i jakie są zasady koszerności?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama