Makaron – kalorie i wartości odżywcze. Jak i ile gotować?

Istnieje przekonanie, że makaron jest tuczący. Okazuje się jednak, że to nie do końca on jest odpowiedzialny za dodatkowe kilogramy, ale sosy i inne ciężkie, tłuste dodatki, jakie wrzucamy do makaronu. Ile kalorii ma makaron i jakie wartości odżywcze możemy z niego czerpać?
Makaron z sosem pomidorowym
źrodło:123RF

Spis treści

Właściwości odżywcze makaronu

Makaron to bardzo popularny dodatek do zup, sałatek, a także baza drugich dań, takich jak lasagne, spaghetti, itp. Utarło się, że pochodzi z Włoch, jednak ku zdziwieniu całego świata dzięki odkryciu naukowców okazuje się, że makaron był jedzony w starożytnych Chinach zanim zaczęli się nim zajadać Włosi.

Czym jest makaron? To mieszanka wody i mąki oraz jaj (jednak nie zawsze się je dodaje, są też makarony bezjajeczne, m.in. przeznaczone dla wegan i wegetarian). Wyróżnia się różne rodzaje makaronów (np. tagliatelle, ravioli, cannelloni, itp.). Może mieć rozmaity kształt i kolor, a także skład. Może być bowiem wykonany z mąki pszennej, żytniej, orkiszowej, gryczanej, jaglanej, a nawet z warzyw strączkowych, takich jak soczewica, zielony groszek, czy ciecierzyca.

Makaron stał się tak popularny, szczególnie w kuchni śródziemnomorskiej, nie tylko z uwagi na wspaniały smak, ale też ze względu na wartości odżywcze, jakie w sobie kryje. To przede wszystkim źródło węglowodanów, ale także białek, błonnika, witamin (szczególnie z grupy B) oraz minerałów (takich jak cynk, żelazo i magnez). 

Ile kalorii ma makaron?

Wbrew pozorom makaron nie jest tuczącym produktem. Winę za kaloryczność posiłku ponosi często tłusty sos, dodawany np. do past. W zależności od tego jaki jemy makaron, kalorie mogą wyglądać inaczej. Przykładowo jasny makaron jeszcze przed ugotowaniem składa się z około 360 kcal, a po ugotowaniu – około 110-130 kcal; w makaronie pełnoziarnistym jest około 150 kcal, natomiast w makaronie bezglutenowym (np. kukurydzianym) znajdziemy jedynie około 125 kcal. A ile kalorii ma makaron pszenny? Szacuje się, że około 160 kcal.

Makarony same w sobie nie stanowią zatem wysokokalorycznej żywności. Przeciwnie, dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu poleca się je w diecie osób chorujących na cukrzycę, nadwagę, otyłość oraz zachęca się osoby odchudzające się do wkomponowywania past do tygodniowego jadłospisu (np. makaron razowy, czy gryczany). Należy jednak pamiętać o tym, by spożywać maksymalnie trzy porcje makaronu tygodniowo, a także aby ugotować go al dente. Bardzo ważne jest również to jakie dodatki stosujemy. Najlepiej łączyć makarony z warzywami, warzywami strączkowymi, owocami morza, oliwą z oliwek, czy chudym mięsem.

Jak gotować makaron?

Jak ugotować makaron? Wydawałoby się, że to dość prosta czynność, jednak zależnie od tego jaki rodzaj makaronu przygotowujemy i jakie będzie jego przeznaczenie, przyrządzenie będzie się nieco różniło.

Gotowanie makaronu polega na tym, by trzymać się następującej zasady: na każde 100 g produktu powinien przypadać litr wody i pół łyżeczki soli. Do garnka nalewamy wodę, kiedy zawrze, solimy ją i wrzucamy makaron. Od czasu do czasu należy go przemieszać widelcem.

Ile gotować makaron? Czas gotowania jest podany na opakowaniu danego produktu. Dla przykładu: makaron spaghetti gotuje się 7-10 minut, łazanki – 5-7 minut, lasagne – gotujemy nieco inaczej: w zapiekance (najczęściej w piekarniku) lub wcześniej podgotowuje się płaty ciasta na lasagne przez około 4-5 minut. Najkrócej – około 3 minuty – gotuje się drobny makaron, np. do zupy warzywnej, kremu, czy zupy mlecznej. Najdłużej musimy gotować makaron w kształcie rurek i spiralek – około 13 minut. Po wyznaczonym czasie makaron należy odcedzić przy pomocy sitka i przelać niewielką ilością zimnej wody.

Do czego stosować makaron?

Wiemy już jak gotować makaron, teraz warto poznać najbardziej pasujące do makaronu składniki i dodatki. Można podawać go zarówno na słono, jak i na słodko, jako ciepłe dania i zimne. 

Makaron dla dzieci czyli taki, który smakuje im najbardziej, to najczęściej ten połączony z owocami, np. truskawkami, malinami, czy jabłkami i słodkimi sosami owocowymi, sosem czekoladowym, z twarogiem posypanym cukrem i cynamonem, z jogurtem itp. Makaron można dodawać do zup mlecznych oraz warzywnych, a także do zup-kremów.

Osoby dorosłe z reguły bardziej zachwycają się takim uzupełnieniem do makaronu jak np. sosy mięsne (np. z mięsem mielonym, czy drobiowym), warzywne (ze szpinakiem, pomidorami), owoce morza, ryby (np. tuńczyk, czy łosoś), pesto, a nawet z samą oliwą lub olejem roślinnym z dodatkiem świeżych ziół, przypraw, czosnku, itp. Makarony dobrze współgrają też z rozmaitymi nadzieniami, np. farszem z mielonego mięsa (lasagne, czy cannelloni) oraz w postaci zapiekanek. Dietetyczny makaron może się stać podstawą lekkiej sałatki.

Propozycje podania makaronu

Przykładowym daniem makaronowym, które można przyrządzić w kilkanaście minut jest penne z pieczarkami, pomidorami suszonymi oraz szynką (w wersji dla wegetarian można ją pominąć). Najpierw należy ugotować makaron (do penne wykorzystujemy krótkie rurki, puste w środku; jak się gotuje makaron typu penne podpowie informacja na opakowaniu).

Potem umyte, osuszone i pokrojone w plastry pieczarki smażymy na patelni na oliwie przez około 5 minut. Pod koniec smażenia podsypujemy je przyprawami i ziołami. Następnie na patelnię wrzucamy drobno posiekany czosnek, szynkę i suszone pomidory i zostawiamy na kolejne 5 minut. Wlewamy śmietankę (30%), wsypujemy łyżkę startego dojrzewającego sera i dodajemy odcedzony makaron. Całość dusimy przez minutę, a potem delektujemy się smakiem dania.

Inną propozycją makaronowego przysmaku jest zapiekanka z makaronem, fasolką szparagową i pesto. Zanim rozpoczniemy proces gotowania nastawiamy piekarnik na 200 stopni Celsjusza. Następnie gotujemy makaron (al dente), pod koniec gotowania wrzucamy do niego umytą, pokrojoną w małe kawałki fasolkę. Po ugotowaniu się składników, odcedzamy je i przekładamy do naczynia żaroodpornego. Na patelni podsmażamy na maśle pokrojoną w kostkę cebulę, gdy się zeszkli, dodajemy do niej poszatkowany czosnek i rozmaryn.

Dalej sypiemy 4 łyżki mąki i smażymy przez minutę, a potem powoli dolewamy bulion (300 ml) oraz mleko (350 ml) i gotujemy wszystko przez około 3 minuty. Na koniec doprawiamy, posypujemy natką pietruszki i tak powstałym sosem zalewamy makaron, czekający w żaroodpornym naczyniu. Rzucamy na niego 3 łyżki pesto (w różnych miejscach dania) i posypujemy startym serem typu parmezan. Zapiekamy w piekarniku przez około kwadrans.

Czytaj też:

Bibliografia

  • Pawlikowska Beata, Makarony świata, Edipresse Książki, ISBN 925162.
  • Makaron. Zwykły, niezwykły i typowo włoski, Wydawnictwo Vemag, 2018, ISBN 4050847010317.

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.