Płatki owsiane górskie, zwykłe i błyskawiczne - czym się różnią?

Górskie, zwykłe, błyskawiczne – kupując płatki owsiane zwykle musimy dokonać wyboru. Po który rodzaj płatków warto sięgnąć i czym tak naprawdę różnią się one od siebie? Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie płatki owsiane i podpowiadamy, jak zrobić owsiankę.

Płatki owsiane - różnice

Płatki owsiane różnią się sposobem obróbki produktu wyjściowego, jakim jest ziarno owsa. Proces ten ma na celu usunięcie łuski z ziarna. Zwykłe płatki są wytwarzane z całego ziarna, a co za tym idzie także z jego łuski. Płatki owsiane górskie otrzymuje się z krojonego lub łamanego ziarna, a błyskawiczne są dodatkowo rozdrobnione i poddane obróbce hydrometrycznej, przez co tracą część swoich wartości odżywczych. Porównując wartość energetyczną, zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów, wszystkie płatki owsiane są takie same i w 100 g zawierają 366 kalorii.

Płatki owsiane - indeks glikemiczny

Różnica w stopniu przetworzenia płatków owsianych wpływa na wartości indeksu glikemicznego. Jest ona najwyższa w przypadku płatków błyskawicznych, jednak mimo to mogą być one elementem diety opartej na niskim IG, ponieważ wynosi nieco ponad 40. Wartość indeksu glikemicznego dla płatków zwykłych i górskich wynosi 40.

Płatki owsiane - właściwości

Płatki owsiane warto jeść niezależnie od ich rodzaju. Nie tylko dają uczucie sytości i pomagają oczyścić przewód pokarmowy, ale posiadają bardzo dużo wartości odżywczych. To źródło błonnika, białka, aminokwasów, witamin z grupy B oraz witaminy E. Płatki owsiane są również bogate w żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, wapń, selen, miedź oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Osobom
z problemami z przewodem pokarmowym zaleca się spożywanie płatków błyskawicznych, gdyż są one lekkostrawne. Osoby zdrowe powinny spożywać płatki górskie lub zwykłe, ponieważ w procesie ich produkcji nie dochodzi do utraty witamin i minerałów.

Płatki owsiane - przepisy

Najpopularniejszą potrawą przyrządzaną z płatków owsianych jest zdecydowanie owsianka. Doskonale sprawdzi się na śniadanie, zwłaszcza zimą, gdyż rozgrzewa organizm i dostarcza mu dużo energii. Możemy podawać ją z rozmaitymi dodatkami. Oprócz owsianki na mleku krowim warto spróbować również tej przyrządzonej na mleku roślinnym czy wodzie. Doskonale smakuje także owsianka na mleku kokosowym.

Przepis na ciasteczka owsiane

Z płatków owsianych można przygotować także znakomite ciasteczka. Wystarczy połączyć je z masłem, cukrem (najlepiej muscovado), jajkiem, mąką i proszkiem do pieczenia. Aby przygotować
w pełni zdrowe ciasteczka owsiane, cukier zamieniamy na ksylitol, a pszenną mąkę na mąkę ryżową lub mielone migdały.

Jak zrobić owsiankę?

Niezależnie od rodzaju płatków, które wybierzemy do przygotowania owsianki, każde powinniśmy trochę podgotować. Do szklanki gotującego się mleka lub wody wrzucamy pół szklanki płatków owsianych (ilość płynu uzależniamy od pożądanej konsystencji – im rzadszą owsiankę wolimy, tym więcej płynu powinniśmy wlać). Płatki błyskawiczne gotujemy około 2-3 minut, górskie i zwykłe zwykle potrzebują od 6 do 8 minut na wolnym ogniu. W międzyczasie możemy dodać do rondelka liofilizowane owoce, syrop klonowy czy rozgniecionego banana. Gotową owsiankę w razie potrzeby dosładzamy miodem i dekorujemy owocami sezonowymi, suszonymi lub orzechami. Owsianka doskonale smakuje także z masłem orzechowym.

Zobacz też:

Powiązane artykuły
  1. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  2. 15 niezwykłych właściwości imbiru
  3. 5 znanych diet, które nie działają
  4. Aloes – właściwości lecznicze i pielęgnacyjne
  5. Amarantus - zboże XXI wieku
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?