Czerwony ryż: właściwości, wpływ na cholesterol i gotowanie

Ryż czerwony to jedna z najmniej znanych w Polsce odmian. Swą nazwę zawdzięcza ciemnoczerwonej barwie podłużnych, wąskich ziaren. Jest odmianą niskokaloryczną, wykazującą wiele prozdrowotne właściwości – przede wszystkim skutecznie obniża poziom cholesterolu w organizmie.
Drewniana łyżka pełna czerwonego ryżu
źródło:123RF

Spis treści

Co to jest czerwony ryż?

Ryż to jedno z najlepiej przyswajalnych i najłatwiej trawionych zbóż. Jest powszechnie używany w kuchniach całego świata, podawany na rozmaite sposoby.

Istnieje bardzo wiele odmian ryżu, które rozróżnia się m. in. na podstawie kształtu ziaren:

  • długoziarnisty,
  • średnioziarnisty,
  • krótkoziarnisty.

Ryż dzieli się też ze względu na barwę ziaren:

  • ryż biały,
  • ryż brązowy,
  • ryż czarny,
  • ryż czerwony.

Ten ostatni popularny jest w południowo-wschodniej Azji, głównie w Tajlandii i na Filipinach. Nazywany jest tak ze względu na czerwony pigment zawarty w łupinach ziaren (w przypadku ryżu białego ziarna pozbawione są osłonek, ryże kolorowe natomiast spożywa się razem z nimi).

Czerwony ryż może być używany w kuchni tak samo, jak inne odmiany tego zboża, ale jest on również wykorzystywany z farmakologii ze względu na swoje prozdrowotne właściwości.

Właściwości czerwonego ryżu

Czerwony ryż wykazuje szereg zdrowotnych właściwości, spośród których najważniejsze to:

  • działanie przeciwnowotworowe (dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów),
  • spowalnianie procesów starzenia,
  • wspieranie prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego,
  • zmniejszanie ilości płytki miażdżycowej, a co za tym idzie – zahamowanie rozwoju chorób układu krążenia – miażdżycy choroby wieńcowej oraz zmniejszanie ryzyka wystąpienia zawału serca,
  • regulacja pracy jelit (dzięki wysokiej zawartości błonnika),
  • zapobieganie rozwojowi osteoporozy (dzięki wysokiej zawartości magnezu),
  • zmniejszanie ryzyka wystąpienia cukrzycy otyłości,
  • i najważniejsza – obniżanie poziomu cholesterolu.

Tabletki z czerwonego ryżu na cholesterol

Czerwony ryż skutecznie obniża w ludzkim organizmie poziom cholesterolu, którego nadmiar może prowadzić do poważnych chorób jak miażdżyca, choroba wieńcowa, a w konsekwencji zawał serca czy udar mózgu.

Jak to się dzieje, że czerwony ryż ma pozytywny wpływ na cholesterol? Zawdzięcza on swą właściwość monakolinie K, która powstaje w trakcie jego fermentacji z udziałem grzybów Monascus purpureus. Na drodze tego procesu powstają drożdże z czerwonego ryżu będące składnikiem wielu preparatów farmakologicznych. Preparaty takie mają pozytywne działanie na pracę serca i są zalecane w profilaktyce chorób układu krążenia.

Wyciąg z czerwonego ryżu jest powszechnie dostępny, oferuje go każda dobrze zaopatrzona apteka. Ekstrakt zawierający fermentowany czerwony ryż to najczęściej suplement diety w formie tabletek lub kapsułek.

Tabletki na cholesterol z czerwonego ryżu są skuteczne, jeśli dostarczają organizmowi 10 mg monakoliny w ciągu doby (najlepiej podzielonej na dwie dawki), dlatego przy wyborze preparatu warto zwrócić uwagę na jej zawartość.

Właściwości odżywcze czerwonego ryżu

Czerwony ryż bogaty jest w wartości odżywcze oraz substancje ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu:

Czerwony ryż jest bogatszym źródłem błonnika i substancji odżywczych niż białe odmiany tego zboża. Jest także zdecydowanie bardziej dietetyczny, ponieważ 100g tego produktu zawiera jedynie 107 kcal, podczas gdy 100 g ugotowanego białego ryżu to aż 338 kcal.

Jeśli zatem chodzi o kalorie, czerwony ryż zdecydowanie sprzyja ich ograniczaniu, a tym samym wspiera odchudzanie i zalecany jest dla osób walczących z nadwagą lub otyłością. Zawiera on dużo węglowodanów, ale wyłącznie tych o niskim indeksie glikemicznym.

Gdzie kupić i jak gotować czerwony ryż? Cena

Warto wiedzieć, że czerwony ryż to nie tylko suplement diety na wysoki cholesterol. To również zboże, które można na co dzień stosować w kuchni i podawać na wiele sposobów.

Jak gotować czerwony ryż? Gotowanie tej odmiany wymaga nieco więcej czasu niż popularnego, białego ryżu, ponieważ nie jest on pozbawiony osłonki i w związku z tym jest nieco twardszy. Należy jednak pamiętać, że każda obróbka termiczna pozbawia produkt jego wartości odżywczych i ogranicza ilość zawartych w nim zdrowych substancji. Dlatego nie powinna też trwać zbyt długo. Ile gotować czerwony ryż? Aby skrócić czas samego gotowania, można wcześniej na 2-3 godziny namoczyć ziarna w wodzie. Dzięki temu gotowanie można ograniczyć do 30-40 minut.

Gdzie kupić czerwony ryż? Z łatwością można dostać go w sklepach ze zdrową żywnością lub w supermarketach – w alejkach z żywnością bio. Jego cena nie jest dużo wyższa niż popularnych, białych odmian. Kilogramowe opakowanie kosztuje ok. 10-12 zł. Niektórzy producenci oferują także czerwony ryż do gotowania w saszetkach. Ten wychodzi nieco drożej, ponieważ opakowanie zawierające dwie saszetki po 100 g kosztuje 5-6 zł.

Prawdziwi znawcy ryżu nie uznają jednak gotowania ziaren w saszetkach, twierdząc, że prawdziwy smak i odpowiednią konsystencję można uzyskać wyłącznie, gotując ziarna luzem, w odpowiedniej ilości wody, która zostaje przez nie całkowicie wchłonięta.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 5)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.