Kasza perłowa - właściwości. Jak należy ją gotować?

Kasza perłowa to ogromne źródło cennych minerałów i witamin. Wprowadzenie jej do jadłospisu zapewni organizmowi niezbędne witaminy i mikroelementy. Jej wartości prozdrowotne sprawiają, iż można śmiało powiedzieć o kaszy perłowej, iż jest to żywność o wysokiej wartości odżywczej. Zalecana osobom, dotkniętym wieloma chorobami, wspomoże pracę układu trawiennego, krwionośnego czy nerwowego. Przyrządzenie jej jest niezwykle proste.
Tortilla z kaszą perłową
źrodło:123RF

Spis treści

Kasza perłowa to rodzaj kaszy jęczmiennej. Zbiór tych kasz powstaje na skutek wyrabiania ziarna jęczmienia zwyczajnego. Powstaje wtedy rodzaj o jasnoszarym kolorze, z odcieniem od zielonego do żółtego. Typ kaszy zależy od obróbki ziarna.

Pęczak powstaje na skutek pozbawienia jęczmienia łuski i wypolerowania. Kasza łamana to rozdrobniony pęczak bez polerowania ziaren. Natomiast perłowa to w pewnym sensie pęczak podzielony na kawałki (grube, średnie czy bardzo drobne).  

Co to jest kasza perłowa?

Kaszę perłową można najprościej określić jako pozbawione łusek, rozkruszone i wypolerowane ziarno jęczmienia. Często nazywana jest „perłówką” lub kaszą jęczmienną mazurską. Należy ona do jednych z najbardziej naturalnych, pełnoziarnistych i wartościowych produktów typu zbożowego. Szeroko wykorzystywana w kuchni może być samodzielnym daniem bądź dodatkiem do wielu posiłków. 

Swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza zawartym w niej witaminom i minerałom. Oto one:

  • białko,
  • skrobia,
  • tłuszcz,
  • węglowodany,
  • błonnik,
  • niacyna,
  • witamina B1, B2, B3, B6,
  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo,
  • cynk, 
  • potas,
  • sód,
  • witamina A,
  • witamina K,
  • kwas foliowy.

Kasza perłowa jest także źródłem fitozwiązków, które głównie wpływają na obniżanie poziomu cholesterolu. Każda kasza dostarcza organizmowi dwa rodzaje błonnika - rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. To bardzo ważny element każdego posiłku.

Jako gatunek kaszy, także i popularna perłówka zawiera w swoim składzie gluten. Dlatego też nie jest wskazana dla osób, uczulonych na ten rodzaj białka roślinnego. 

Właściwości kaszy perłowej

Chyba śmiało można stwierdzić, iż kasza perłowa to swoista bomba witaminowa. Jej skład wykazuje działanie prozdrowotne, a przyrządzanie posiłków z jej dodatkiem przynosi wiele korzyści. 

Właściwości kaszy perłowej są następujące:

  • wzmacnia pracę układu trawiennego i ochrania żołądek,
  • oczyszcza organizm z wolnych rodników,
  • wspomaga pracę układu wydalniczego,
  • łagodzi bolesne oddawanie moczu,
  • działa przeciwwirusowo,
  • wspomaga pamięć i koncentrację,
  • zwalcza stres i łagodzi niepokoje,
  • usuwa frakcje złego cholesterolu, 
  • pozytywnie wpływa na układ krwionośny,
  • reguluje procesy krzepnięcia krwi,
  •  zapobiega powstawaniu zatorom i siniakom,
  • wspomaga laktację,
  • dostarcza dodatkowe ilości wapnia całemu układowi kostnemu,
  • przeciwdziała chorobom niedokrwiennym serca i miażdżycy,
  • wspomaga pracę układu pokarmowego i leczy zaparcia.

Kasza perłowa jest poddawana procesom polerowania i łamania ziarna. Regularne spożywanie tego produktu jest skuteczną walką z wieloma dolegliwościami. Perłówka nie tylko posiada ogromne walory odżywcze. Możliwości przyrządzania, jakie daje w kuchni powodują, iż kasza perłowa jest w stanie urozmaicić każdy posiłek. 

Reklama

Kasza perłowa

Czym wyróżnia się kasza perłowa na tle innych kasz jęczmiennych? Tego typu kasze różnią się procesem obróbki i grubością ziaren. Najgrubszą z nich jest pęczak, potem kasza perłowa, a na końcu kasza łamana. Im kasza grubsza i mniej przetworzona, tym lepsza zawartość składników odżywczych. Perłówka zawiera stosunkowo dużo białka roślinnego i błonnika.

Szczególnie błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Dlatego też po spożyciu nawet niewielkiej ilości tej kaszy, odczuwalne jest dość duże poczucie sytości. Kasza perłowa jest także bogata w różne fitozwiązki. A to oznacza, iż wykazuje tym samym właściwości przeciwalergiczne, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. 

Kto powinien wprowadzić do swego jadłospisu kaszę perłową? Przede wszystkim osoby z wysokim cholesterolem, chorobami serca i miażdżycą. Jej spożywanie jest także zalecane osobom, cierpiącym na stany zapalne jelit, zespół jelita wrażliwego, nieżyty żołądkowo-jelitowe. Warto, aby po kaszę perłową sięgali także ci, którzy zmagają się z niską odpornością organizmu. Natomiast osoby uczulone na gluten i dzieci do 10 miesiąca życia nie powinny spożywać perłówki. 

Jak ugotować kaszę perłową?

Kaszę perłową można ugotować na sypko bądź na gęsto. Oto najprostsze i najszybsze sposoby przygotowania tej kaszy:

  • gotowanie na sypko- aby uzyskać sypką postać kaszy perłowej należy przygotować dwie i pół szklanki wody i szklankę perłówki. Po wsypaniu do garnka odmierzonej kaszy, zalać ją wrzątkiem we wspomnianej proporcji (czyli 2,5 szklanki). Kaszę perłową, uprzednio osoloną, z dodatkiem masła, powinno się gotować na niewielkim ogniu, aż do wygotowania całej wody i zmiękczenia kaszy. Warto przed rozpoczęciem gotowania przepłukać kaszę, aby pozbawić ją ewentualnej goryczki,
  • gotowanie na gęsto- aby była gęsta należy przygotować aż trzy i pół szklanki wody na jedną szklankę kaszy perłowej. Tak samo, jak w gotowaniu kaszy na sypko i tutaj trzeba zalać przygotowaną kaszę wrzącą wodą, gotować przez pierwsze 5 minut na większym ogniu, a potem już na niewielkim. Cała woda musi się wygotować, a kasza zmięknąć i „rozkleić się”.  

Ważna zasada: nie wolno mieszać kaszy perłowej w czasie gotowania. Warto także po ugotowaniu pozostawić ją pod przykryciem do 20 minut. Kasza traci  tracą nawet połowę swoich kcal w trakcie gotowania, a to daje jej niskokaloryczność. Z tego powodu kasza perłowa jest mocno doceniana przez osoby, prowadzące aktywny tryb życia i zdrowo odżywiające. 

Czytaj też:

Bibliografia

  • B. Burtniak, J. Surgiel „Kasze na stół”, Poradnik Gospodyni, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy, 2017 r.,
  • A. Wirkijowska, Z. Rzedzicki, A. Sobota i inni „Jęczmień w żywieniu człowieka”, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, 2016 r.,
  • dr D. Czerwińska „Czy warto jeść kasze i płatki?”, Katedra Żywienia człowieka, SGGW, 2016 r.

Oceń artykuł

(liczba ocen 2)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.
<-- popup -->