Masz wysoki cholesterol? Sprawdź, czego nie możesz jeść!

Potrawy powodujące wzrostu poziomu cholesterolu we krwi
Źródło: 123RF
Wysokie stężenie cholesterolu we krwi nie musi od razu oznaczać, że grożą ci poważne problemy zdrowotne. Decyduje o tym dopiero stosunek HDL - dobrego cholesterolu, do LDL - złego cholesterolu. Aby się tego dowiedzieć, należy wykonać tzw. pełny lipidogram, czyli badanie poziomu cholesterolu całkowitego, dobrego, złego oraz trójglicerydów.

Prawidłowy cholesterol powinien wynosić do 200 mg/dl i nie należy dopuszczać, aby przekroczył te wartości. Zły cholesterol (LDL) nie powinien przekraczać 130 mg/dl, a dobry nie powinien być mniejszy niż 35mg/dl dla mężczyzny i 40 mg/dl dla kobiety, natomiast poziom trójglicerydów we krwi nie powinien przekraczać 180mg/dl. Zobacz: Masz wysoki cholesterol? Sprawdź, co ci grozi

Zbadaj swój poziom LDL

Stężenie frakcji cholesterolu LDL we krwi jest lepszym wyznacznikiem rozwoju choroby wieńcowej i zawału serca niż stężenie cholesterolu całkowitego. Osoby, które mają inne czynniki ryzyka udaru mózgu czy zawału serca, powinny znać swój aktualny poziom LDL. Jeśli stężenie LDL jest za wysokie, nadmiar zaczyna odkładać się w ścianach naczyń krwionośnych, z czasem doprowadzając do miażdżycy. Zły cholesterol w nadmiarze zwiększa lepkość krwi i sprzyja zakrzepom, które mogą zatkać zwężoną tętnicę, co grozi zawałem czy udarem.

Produkty z czarnej listy

Sprawdźmy, co jest na czarnej liście produktów zakazanych do jedzenia dla osób z wysokim stężeniem cholesterolu. Frytki i ziemniaki smażone w głębokim oleju, hamburgery, pełne mleko, śmietana, masło, mleko skondensowane, zabielacze do kawy, sery tłuste (powyżej 40 procent), kaczka, gęś, boczek, tłuste mięso, kiełbasa, parówki, salami, pasztety, smalec, słonina, margaryny twarde, tłuste wywary mięsne. Należy zrezygnować z zasmażek i zup zaprawianych śmietaną. Również cukrów i słodyczy, które są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych oraz zwiększają poziom trójglicerydów w surowicy krwi. Zapomnijmy więc o czekoladzie, ciastkach z kremem, wafelkach, ciasteczkach czekoladowych, batonikach, tortach, sernikach, lodach, bitej śmietanie. Ponadto wyeliminujmy kawę z mlekiem, majonezy i wszelkie sosy zawierające tłuszcz, orzechy solone. Zakazane jest spożywanie dużej ilości soli kuchennej. Niestety, wiele potraw, które lubimy, znajduje się na liści zakazanych. Warto jednak polubić zdrową dietę, aby nasze życie stało się zdrowsze.

Elżbieta Koman

Czytaj też: Dobra dieta na zły cholesterol

Zobacz także: Co jeść przy wysokim cholesterolu?

Alkohol a cholesterol – obniża czy podwyższa jego poziom?

Oceń artykuł

(liczba ocen 22)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA