Czy emocje piłkarskie mogą zaszkodzić sercu? ⚽ Zaskakujące wyniki badań. Sprawdź❗
Czy emocje piłkarskie mogą zaszkodzić sercu? ⚽ Zaskakujące wyniki badań. Sprawdź❗
Czy emocje piłkarskie mogą zaszkodzić sercu? ⚽ Zaskakujące wyniki badań. Sprawdź❗

Płatki owsiane a otręby - czym się różnią i które są zdrowsze?

Otręby owsiane powstają z przemiału owsa. Jest to zewnętrzna warstwa ziarna, nazywana też jego łuską. Czym różnią się płatki owsiane od otrębów i jakie są ich właściwości?
Produkty zbożowe
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Płatki owsiane a otręby - różnice

Płatki owsiane różnią się od otrębów sposobem obróbki produktu wyjściowego, jakim jest ziarno owsa. Zwykłe płatki są wytwarzane z całego ziarna, a co za tym idzie częściowo także z jego łuski. Płatki górskie i błyskawiczne są jej pozbawione.

Z samej zewnętrznej warstwy ziarna powstają natomiast otręby. Znajduje się w nich bardzo wiele wartości odżywczych i stosunkowo niewiele kalorii. W 100 gramach jest ich 361, w płatkach owsianych zaś niewiele więcej, bo 366.

Reklama

Otręby owsiane - właściwości

Zarówno otręby, jak i płatki owsiane posiadają moc mikroelementów i witamin, jednak otręby mają ich więcej i przez to są uznawane za najbardziej wartościową część zboża. Otręby owsiane cechuje większa zawartość błonnika, przez co idealnie nadają się one dla osób zmagających się z problemami jelita grubego. To także źródło witamin z grupy B, selenu, cynku, miedzi, żelaza, fosforu, potasu
i wapnia. Otręby usprawniają pracę przewodu pokarmowego i pomagają w profilaktyce jego schorzeń (np. rak żołądka, rak jelita grubego) oraz przy częstych zaparciach.

Otręby owsiane w codziennej diecie

Otręby obniżają poziom złego cholesterolu, zmniejszają ciśnienie krwi i usuwają toksyny z organizmu. Regulują także poziom glukozy we krwi. Jedząc otręby należy pamiętać o tym, by wypijać dziennie minimum 1,5 litra wody – w przeciwnym razie zaparcia i wzdęcia mogą się nasilić. Mimo, iż otręby owsiane są bardzo zdrowie, nie można przesadzać z ich jedzeniem. Wszystko przez zawartość kwasu fitynowego, który utrudnia wchłanianie m.in. magnezu. Jeden posiłek z otrębami w ciągu dnia
w zupełności wystarczy.

Reklama

Otręby owsiane - przepisy

Otrębami można wzbogacać m.in. sałatki oraz słodkie i wytrawne wypieki. Otręby owsiane nadadzą się także do panierowania kotletów. Doskonale smakują również z jogurtem lub mlekiem, dlatego mogą stanowić składnik domowego muesli.

Reklama

Przepis na ciasteczka owsiane

Składniki: 1 ½ szklanki płatków owsianych, ½ szklanki otrębów, ½ szklanki mąki pełnoziarnistej, ½ szklanki jogurtu naturalnego, 3 łyżki miodu, 1 jajko, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 2 łyżki wiórków kokosowych, garść żurawiny lub rodzynek, garść płatków migdałowych

Przygotowanie: Piekarnik rozgrzać do 150 stopni. Składni suche wymieszać w jednej misce. W drugiej roztrzepać jajko. Do suchych składników dodać jogurt, miód i roztrzepane jajko. Połączyć całość za pomocą łyżki lub łopatki. Dodać suszone owoce i wymieszać. Z powstałej masy formować ciastka i układać je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec przez 25 minut.

Reklama

Płatki owsiane i otręby – nie tylko do jedzenia

Otręby i płatki owsiane znajdują zastosowanie nie tylko w kuchni, ale też w pielęgnacji skóry. Z ich wykorzystaniem można przygotować m.in. maseczkę nawilżającą lub oczyszczającą. Ta druga jest polecana zwłaszcza osobom zmagającym się z trądzikiem.

Reklama

Płatki owsiane – maseczka nawilżająca

Składniki: 4-5 łyżek płatków owsianych, 1 łyżka miodu, 5 łyżek ciepłej przegotowanej wody, opcjonalnie 1 łyżka mleka

Przygotowanie: Wszystkie składniki wymieszać w miseczce i poczekać aż płatki wchłoną płyn i całość zgęstnieje. Powstałą maseczkę nałożyć na twarz, wykonując delikatne ruchy peelingujące. Po 10 minutach spłukać ciepłą wodą.

Zobacz też:

Olga Szymkowiak
Artykuł napisany przez
Olga Szymkowiak
Olga Szymkowiak to utalentowana dziennikarka i content writer, która swoją karierę zawodową rozpoczęła w "Gazecie Wyborczej". Jej doświadczenie obejmuje pracę w jednym z wiodących polskich portali medycznych, gdzie zdobyła cenne doświadczenie w pisaniu na tematy zdrowotne, dietetyczne oraz związane z urodą. Obecnie Olga skupia się na tworzeniu treści o szerokim zakresie tematycznym, łącząc profesjonalizm dziennikarski z kreatywnym podejściem do pisania. Olga, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego w dziedzinie Kulturoznawstwa, wyróżnia się zdolnością do przekazywania skomplikowanych tematów w przystępny i angażujący sposób. Jej teksty charakteryzują się głębokim zrozumieniem tematu, kreatywnością i precyzją,
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Produkty sypkie
Płatki orkiszowe - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny
Danie z płatków orkiszowych
Ryż parboiled - prostszy i lepszy sposób na obróbkę termiczną
Ryż parboiled w drewnianej misce
Dlaczego makaron pełnoziarnisty jest zdrowszy od pszennego? Sprawdź, ile ma kalorii
Makaron pełnoziarnisty, pomidory i oliwa
Podobne artykuły
Różne rodzaje ryżu w płóciennych workach
Ryż - wartości odżywcze. Ile ma dokładnie kalorii?
Tortilla z kaszą perłową
Kasza perłowa - właściwości. Jak należy ją gotować?
Drewniana łyżka pełna czerwonego ryżu
Czerwony ryż: właściwości, wpływ na cholesterol i gotowanie
Danie z płatkami owsianymi
Płatki owsiane - czy zawierają gluten? Właściwości i kalorie
Czarny makaron z krewetkami
Czarny makaron - z czego jest i gdzie kupić? Kalorie i cena

Reklama


Czy ubytek słuchu można wyleczyć? 👂
Sprawdź!