Płatki jaglane - właściwości, kalorie, indeks glikemiczny i gluten

Płatki jaglane, podobnie jak kaszę jaglaną, wytwarza się z prosa. Czy płatki jaglane są zdrowe i czy warto wprowadzić je do codziennego jadłospisu? Opisujemy właściwości płatków jaglanych.

Płatki jaglane - właściwości

Dzięki dużej zawartości witamin i minerałów, płatki jaglane posiadają mnóstwo właściwości prozdrowotnych. Płatki jaglane to przede wszystkim źródło witamin z grupy B, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zwłaszcza zaś układu nerwowego. Witamina E przeciwdziała procesom starzenia się, a lecytyna korzystnie wpływa na koncentrację i reguluje poziom cholesterolu. Dzięki zawartości cynku, płatki jaglane wzmacniają włosy i paznokcie, poprawiają także stan cery. Znajdujący się w płatkach jaglanych wapń i fosfor pozytywnie wpływa na stan kości, żelazo „wzmacnia” krew, a magnez koi nerwy. Potas reguluje natomiast pracę mięśni.

Płatki jaglane a kasza jaglana

Płatki jaglane i kasza jaglana powstają z tego samego zboża, czyli prosa. To sprawia, że posiadają bardzo podobne wartości odżywcze. Wyjątkiem są płatki jaglane błyskawiczne, które w trakcie obróbki tracą część witamin i minerałów. Jeśli więc zależy nam na skorzystaniu z dobrodziejstw płatków jaglanych, sięgnijmy po te pełnowartościowe. Wspomogą one działanie układu pokarmowego, usprawniając trawienie. Korzystnie wpłyną także na pracę nerek.

Płatki jaglane - kalorie

Płatki jaglane posiadają bardzo zbliżoną wartość energetyczną do płatków owsianych – w 100 gramach płatków jaglanych znajduje się bowiem 361 kalorii.

Płatki jaglane - gluten

Proso nie zawiera glutenu, dlatego płatki jaglane mogą być spożywane przez osoby zmagające się z celiakią. To sprawia, że płatki jaglane są idealnym zamiennikiem zwykłych płatków owsianych.

Płatki jaglane - indeks glikemiczny

Płatki jaglane po ugotowaniu posiadają wysoki indeks glikemiczny (71), dlatego diabetycy powinni spożywać je bardzo rzadko i najlepiej na surowo – na przykład jako dodatek do jogurtu. Korzystniej pod tym względem wypadają płatki owsiane, dla których wartość IG po ugotowaniu wynosi 60.

Płatki jaglane na diecie

Płatki jaglane, tak jak większość produktów zbożowych, są dość kaloryczne. Jednak dzięki zawartości błonnika, witamin i minerałów nie warto rezygnować z nich podczas diety. Co więcej, znajdujący się w nich krzem poprawia przemianę materii. Będąc na diecie warto sięgać po płatki jaglane rano, aby dodać sobie energii na cały dzień.

Przepis na płatki jaglane na mleku migdałowym

Składniki: Trzy czubate łyżki płatków jaglanych, szklanka mleka migdałowego, miód lub ksylitol do smaku, świeże owoce sezonowe, płatki migdałów

Przygotowanie: Mleko zagotowujemy w rondelku i dodajemy do niego płatki. Gotujemy na małym ogniu przez kilka minut, aż płatki wchłoną płyn. Tuż przed podaniem dosładzamy potrawę miodem lub ksylitolem, posypujemy płatkami migdałów i świeżymi owocami. Smacznego!

Płatki jaglane można wykorzystać również do przygotowania panierki do kotletów mięsnych lub wegetariańskich. Ze względu na ich chrupkość i twardość warto dodać je także do domowych maseczek lub peelingów do twarzy.

Zobacz też:

Powiązane artykuły
  1. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  2. 15 niezwykłych właściwości imbiru
  3. 5 znanych diet, które nie działają
  4. Aloes – właściwości lecznicze i pielęgnacyjne
  5. Amarantus - zboże XXI wieku
Oglądaj w MedMeTV
  1. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy
  2. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?