NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Potas leczy nadciśnienie tętnicze

Dieta bogata w potas obniża ciśnienie tętnicze u osób z chorobą nadciśnieniową
Spis treści

Pierwsze doniesienia o właściwościach potasu pojawiły się w latach 20tych XX w. Od tego czasu lekarze zainteresowani tą tematyką prowadzili obserwacje na całym świecie. Okazało się , że chorzy z nadciśnieniem mają obniżony poziom potasu w wydalanym moczu. A to oznacza, że zapotrzebowanie na potas u takich osób jest zwiększone. W ten sposób naukowcy doszli do wniosku, że podawanie potasu chorym z nadciśnieniem obniża ciśnienie tętnicze. Podobny leczniczy efekt obserwowano u dzieci z nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą, którym podano suplement - chlorek potasu.

Wyniki wielu badań opublikowanych na początku lat 90 XX w. (McGregor i Cappucio) wykazały, że przyjmowanie doustnych preparatów potasu prowadzi do obniżenia ciśnienia skurczowego o 5,9 mm Hg, zaś rozkurczowego o 3,4 mm Hg. Im dłużej trwa kuracja potasem - tym większy jest jej efekt leczniczy.

Zobacz wideo: Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze?

Ciekawego spostrzeżenia dokonali lekarze zajmujący się zależnością między stosowaniem sodu, a nadciśnieniem tętniczym. Zauważono, że działanie biopierwiastka było najsilniejsze w grupie osób stosujących w diecie najwięcej soli kuchennej. To jednak nie znaczy, że osoby chore na nadciśnienie powinny więcej solić. W jednym z badań wykorzystujących metodę całodobowego automatycznego pomiaru ciśnienia wykazano bowiem, że największy spadek ciśnienia tętniczego skurczowego i rozkurczowego zaobserwowano u chorych z nadciśnieniem tętniczym stale wydalających z moczem duże ilości soli.
 
Ponieważ w leczeniu nadciśnienia tętniczego stosuje się też leki moczopędne dlatego, aby zapobiec powikłaniom, należy uzupełniać zawartość potasu w organizmie stosując dietę bogatą w potas lub stosując suplementy diety. Osoby, które mają problemy z nerkami powinny jednak konsultować zażywanie potasu z lekarzem.

Produkty z potasem

Produkty bogate w potas:
- suche nasiona soi – 2132 mg/ 100 g
- suche nasiona fasoli – 1188 mg/ 100 g
- otręby – 1121 mg/ 100 g
- rodzynki – 833 mg/ 100 g
- migdały – 778 mg/ 100 g
- kasza gryczana – 443 mg/ 100 g
- awokado – 402 mg/ 100 g
- ziemniaki – 346 mg/ 100 g
- chleb żytni razowy – 279 mg/ 100 g
- pomidory – 271 mg/ 100 g
- ryż brązowy – 260 mg/ 100 g
- morele – 250 mg/ 100 g
- banany – 249 mg/ 100 g
- papryka – 217 mg/ 100 g
Najlepiej przyswajalne są pierwiastki zawarte w naturalnych produktach. Optymalnie zaleca się spożywanie ich 4 razy dziennie w ilości 1kg na dobę. Jednak w przypadku zwiększonego wysiłku fizycznego, nadmiernej potliwości w czasie upałów czy niedoboru potasu w diecie wskazana jest suplementacja.
 

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Ciśnieniomierz w zegarku – gadżet nie tylko dla młodych
Przeczytaj artykuł
Jak żyć z niskim ciśnieniem?
Przeczytaj artykuł
Jakie produkty skutecznie obniżają ciśnienie krwi?
Podobne artykuły
Ciśnieniomierz w zegarku – gadżet nie tylko dla młodych
Jak żyć z niskim ciśnieniem?
Jakie produkty skutecznie obniżają ciśnienie krwi?
Niskie ciśnienie - jakie ma przyczyny i objawy? Sposoby leczenia
Pomiar ciśnienia krwi przy arytmii serca, na co zwrócić uwagę?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama