Nowy sklep

już ON-LINE

Źródła naturalnej witaminy C. W czym jest jej najwięcej?

Witamina C, którą znajdziemy w naturalnych produktach jest bardziej aktywna niż syntetyczny kwas askorbinowy. Lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje stężenie terapeutyczne w organizmie, dlatego nasza dieta musi być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C. Sprawdź, w czym jest jej najwięcej.
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Źródło: 123RF

Spis treści

Naturalna witamina C ma same zalety: nie można jej przedawkować, pozwala organizmowi na pełne wykorzystanie swoich właściwości, jest tania i do tego smaczna. Dlatego komponując codzienną dietę trzeba uwzględnić naturalne źródła tej witaminy. Znajdziemy ją nie tylko w owocach, warzywach i ziołach, gdzie jest jej najwięcej, ale także w mięsie, nabiale i rybach.

Stosowanie naturalnej witaminy C wymaga jednak pewnej wiedzy, by w pełni ją wykorzystać. W związku z tym, że jest rozpuszczalna w wodzie bardzo łatwo dochodzi do strat witaminy C podczas gotowania (dlatego najlepsze jest gotowanie na parze). Witaminie C generalnie nie służą obróbki kulinarne, zwłaszcza termiczne. Produkty tracą tę witaminę, nie tylko gdy są gotowane, ale także zbyt długo przechowywane oraz mocno rozdrabniane (przeciery, koktajle, pulpy). Najbezpieczniejsze dla witaminy C jest mrożenie i kiszenie.

W czym jest najwięcej witaminy C?

Sprawdź, które warzywa są najcenniejszym źródłem naturalnej witaminy C i mają jej najwięcej w 100 g świeżej masy produktu:

  • nać pietruszki: 269 mg 
  • papryka: 125-200 mg 
  • brukselka: 65-145 mg 
  • kalarepa: 70-100 mg 
  • brokuły: 65-150 mg 
  • kapusta: 35-70 mg
  • kalafior: 37-70 mg
  • szpinak: 40-84 mg
  • cykoria: 6-33 mg
  • fasolka szparagowa: 25-30 mg
  • rzodkiewka: 25 mg
  • sałata: 12-30 mg
  • pomidory: 5-33 mg
  • marchew: 2 mg
  • buraki: 8 mg
  • młode ziemniaki: 20-33 mg
  • ziemniaki zimowe: 7-8 mg

Wśród owoców najwięcej naturalnej witaminy C w 100 g świeżej masy produktu mają:

  • owoce dzikiej róży: 250-800 mg
  • czarne porzeczki: 150-300 mg
  • truskawki: 46-90 mg
  • kiwi: 84 mg
  • grejpfruty: 30-70 mg
  • cytryny: 40-60 mg
  • pomarańcze: 30-50 mg
  • porzeczki czerwone: 26-63 mg
  • agrest: 25-40 mg
  • maliny: 19-37 mg
  • jabłka: 0,5-20 mg
  • gruszki: 4 mg
  • śliwki: 5 mg
  • banany: 7-14 mg
  • orzechy włoskie: 3 mg
 

Inne produkty z witaminą C

Naturalna witamina C znajduje się także w innych produktach niż owoce i warzywa. Wśród roślin, które są bogatym źródłem witaminy C warto wymienić: rokitnik, który ma do 900 mg tej witaminy w 100 g świeżej masy produktu, pokrzywę (600 mg), cytryniec chiński (580 mg), lebiodkę pospolitą (565 mg), szczypiorek (524 mg), igliwie sosny i świerka (150-250 mg), kiełki lucerny (200 mg), owoce głogu (160-180 mg), owoce jarzębiny (100 mg).

Niewielkie ilości znajdziemy także w nabiale (1-2 mg), mięsie i jego przetworach (do 2 mg), podrobach takich jak nerki (30 mg), wątróbkach drobiowych (23 mg) i rybach (3 mg).

Sprawdź też: Witamina C lewoskrętna - czy jest lepsza? Sprawdź właściwości i dawkowanie

Reklama

Naturalna witamina C dla dzieci

Witaminę C z naturalnych źródeł powinny czerpać przede wszystkim dzieci, bo jest ona najlepiej wykorzystywana przez organizm. Niestety dzieci w Polsce częściej jedzą syntetyczny kwas askorbinowy.  Z badań, jakie przeprowadził Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia wynika, że co siódme dziecko w wieku od 0 do 18 lat otrzymuje suplementy witamin, a w grupie dzieci do 3 lat, nawet co 3 dziecko. Pediatrzy ostrzegają przed tak częstym stosowaniem suplementów diety i zalecają rodzicom uzupełnianie jadłospisu dziecka o sezonowe warzywa i owoce, które są najlepszym naturalnym źródłem witaminy C. 

Reklama

A może… acerola proszek

Jedna mała wisienka aceroli, która rośnie w Brazylii ma tyle witaminy C co kilogram cytryn, a w jednej szklance soku z tego owocu jest tyle tej drogocennej witaminy, co w 14 litrach soku pomarańczowego. Na polskim rynku są dostępne różne preparaty z aceroli, można kupić płynne preparaty, tabletki i sproszkowaną suszoną acerolę.  Pamiętajmy jednak, że acerola w proszku zawiera duże ilości błonnika, dlatego na początku stosowania preparatu mogą pojawić się przejściowe kłopoty ze strony układu pokarmowego.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 35)