Źródła naturalnej witaminy C. W czym jest jej najwięcej?

Witamina C, którą znajdziemy w naturalnych produktach jest bardziej aktywna niż syntetyczny kwas askorbinowy. Lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje stężenie terapeutyczne w organizmie, dlatego nasza dieta musi być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C. Sprawdź, w czym jest jej najwięcej.
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Źródło: 123RF

Spis treści

Naturalna witamina C ma same zalety: nie można jej przedawkować, pozwala organizmowi na pełne wykorzystanie swoich właściwości, jest tania i do tego smaczna. Dlatego komponując codzienną dietę trzeba uwzględnić naturalne źródła tej witaminy. Znajdziemy ją nie tylko w owocach, warzywach i ziołach, gdzie jest jej najwięcej, ale także w mięsie, nabiale i rybach.

Stosowanie naturalnej witaminy C wymaga jednak pewnej wiedzy, by w pełni ją wykorzystać. W związku z tym, że jest rozpuszczalna w wodzie bardzo łatwo dochodzi do strat witaminy C podczas gotowania (dlatego najlepsze jest gotowanie na parze). Witaminie C generalnie nie służą obróbki kulinarne, zwłaszcza termiczne. Produkty tracą tę witaminę, nie tylko gdy są gotowane, ale także zbyt długo przechowywane oraz mocno rozdrabniane (przeciery, koktajle, pulpy). Najbezpieczniejsze dla witaminy C jest mrożenie i kiszenie.

W czym jest najwięcej witaminy C?

Sprawdź, które warzywa są najcenniejszym źródłem naturalnej witaminy C i mają jej najwięcej w 100 g świeżej masy produktu:

  • nać pietruszki: 269 mg 
  • papryka: 125-200 mg 
  • brukselka: 65-145 mg 
  • kalarepa: 70-100 mg 
  • brokuły: 65-150 mg 
  • kapusta: 35-70 mg
  • kalafior: 37-70 mg
  • szpinak: 40-84 mg
  • cykoria: 6-33 mg
  • fasolka szparagowa: 25-30 mg
  • rzodkiewka: 25 mg
  • sałata: 12-30 mg
  • pomidory: 5-33 mg
  • marchew: 2 mg
  • buraki: 8 mg
  • młode ziemniaki: 20-33 mg
  • ziemniaki zimowe: 7-8 mg

Wśród owoców najwięcej naturalnej witaminy C w 100 g świeżej masy produktu mają:

  • owoce dzikiej róży: 250-800 mg
  • czarne porzeczki: 150-300 mg
  • truskawki: 46-90 mg
  • kiwi: 84 mg
  • grejpfruty: 30-70 mg
  • cytryny: 40-60 mg
  • pomarańcze: 30-50 mg
  • porzeczki czerwone: 26-63 mg
  • agrest: 25-40 mg
  • maliny: 19-37 mg
  • jabłka: 0,5-20 mg
  • gruszki: 4 mg
  • śliwki: 5 mg
  • banany: 7-14 mg
  • orzechy włoskie: 3 mg

Inne produkty z witaminą C

Naturalna witamina C znajduje się także w innych produktach niż owoce i warzywa. Wśród roślin, które są bogatym źródłem witaminy C warto wymienić: rokitnik, który ma do 900 mg tej witaminy w 100 g świeżej masy produktu, pokrzywę (600 mg), cytryniec chiński (580 mg), lebiodkę pospolitą (565 mg), szczypiorek (524 mg), igliwie sosny i świerka (150-250 mg), kiełki lucerny (200 mg), owoce głogu (160-180 mg), owoce jarzębiny (100 mg).

Niewielkie ilości znajdziemy także w nabiale (1-2 mg), mięsie i jego przetworach (do 2 mg), podrobach takich jak nerki (30 mg), wątróbkach drobiowych (23 mg) i rybach (3 mg).

Sprawdź też: Witamina C lewoskrętna - czy jest lepsza? Sprawdź właściwości i dawkowanie

Reklama

Naturalna witamina C dla dzieci

Witaminę C z naturalnych źródeł powinny czerpać przede wszystkim dzieci, bo jest ona najlepiej wykorzystywana przez organizm. Niestety dzieci w Polsce częściej jedzą syntetyczny kwas askorbinowy.  Z badań, jakie przeprowadził Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia wynika, że co siódme dziecko w wieku od 0 do 18 lat otrzymuje suplementy witamin, a w grupie dzieci do 3 lat, nawet co 3 dziecko. Pediatrzy ostrzegają przed tak częstym stosowaniem suplementów diety i zalecają rodzicom uzupełnianie jadłospisu dziecka o sezonowe warzywa i owoce, które są najlepszym naturalnym źródłem witaminy C. 

A może… acerola proszek

Jedna mała wisienka aceroli, która rośnie w Brazylii ma tyle witaminy C co kilogram cytryn, a w jednej szklance soku z tego owocu jest tyle tej drogocennej witaminy, co w 14 litrach soku pomarańczowego. Na polskim rynku są dostępne różne preparaty z aceroli, można kupić płynne preparaty, tabletki i sproszkowaną suszoną acerolę.  Pamiętajmy jednak, że acerola w proszku zawiera duże ilości błonnika, dlatego na początku stosowania preparatu mogą pojawić się przejściowe kłopoty ze strony układu pokarmowego.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 40)

16736
Pytanie: Co jest dla Ciebie priorytetem przy wyborze środków chłonnych?

  Skuteczność wchłaniania moczu

  Ochrona przed nieprzyjemnym zapachem

  Idealne dopasowanie

  Wygoda stosowania

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!