Najzdrowsze miejsce w internecie

Jakie produkty mają najwięcej naturalnej witaminy C? Poznaj najbogatsze źródła

Witamina C, która zawarta jest w naturalnych produktach jest bardziej aktywna niż syntetyczny kwas askorbinowy. Lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje stężenie terapeutyczne w organizmie, dlatego dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C. Sprawdź, w czym jest jej najwięcej.
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Pożywienie jest najlepszym źródłem witaminy C. Największe ilości znajdują się w owocach i warzywach.
  • Owocem o największej ilości witaminy C w 100 gramach jest w acerola, natomiast warzywem nać pietruszki.
  • Produkty bogate w witaminę C najlepiej spożywać na surowo. Przetworzone owoce i warzywa tracą swoje właściwości.
SPRAWDŹ TEŻ: Witamina C (kwas askorbinowy) – właściwości, działanie i dawkowanie
Spis treści

Reklama

Naturalna witamina C

Naturalna witamina C ma same zalety: nie można jej przedawkować, pozwala organizmowi na pełne wykorzystanie swoich właściwości, jest tania i do tego smaczna. Dlatego komponując codzienną dietę trzeba uwzględnić naturalne źródła tej witaminy. Znajdziemy ją nie tylko w owocach, warzywach i ziołach, gdzie jest jej najwięcej, ale także w mięsie, nabiale i rybach.

Stosowanie naturalnej witaminy C wymaga jednak pewnej wiedzy, by w pełni ją wykorzystać. W związku z tym, że jest rozpuszczalna w wodzie bardzo łatwo dochodzi do strat witaminy C podczas gotowania (dlatego najlepsze jest gotowanie na parze).

Witaminie C generalnie nie służą obróbki kulinarne, zwłaszcza termiczne. Produkty tracą tę witaminę, nie tylko gdy są gotowane, ale także zbyt długo przechowywane oraz mocno rozdrabniane (przeciery, koktajle, pulpy). Najbezpieczniejsze dla witaminy C jest mrożenie i kiszenie.

Warzywa bogate w witaminę C

Warzywa są bardzo zdrowym i odżywczym źródłem witaminy C. Poniżej lista tych, które są najlepszym źródłem witaminy C i mają jej najwięcej w 100 g świeżej masy produktu:

  • nać pietruszki: 269 mg 
  • papryka: 125-200 mg 
  • brukselka: 65-145 mg 
  • kalarepa: 70-100 mg 
  • brokuły: 65-150 mg 
  • kapusta: 35-70 mg
  • kalafior: 37-70 mg
  • szpinak: 40-84 mg
  • cykoria: 6-33 mg
  • fasolka szparagowa: 25-30 mg
  • rzodkiewka: 25 mg
  • sałata: 12-30 mg
  • pomidory: 5-33 mg
  • marchew: 2 mg
  • buraki: 8 mg
  • młode ziemniaki: 20-33 mg
  • ziemniaki zimowe: 7-8 mg
Chcesz uzupełnić niedobór witamin i minerałów? Kliknij tutaj

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Owoce są niekwestionowanym źródłem witaminy C, jednak należy pamiętać, że niektóre z nich zawierają również sporą ilość cukru. Warto pamiętać, że opisywanej witaminie nie służy obróbka termiczna, zatem najlepiej wybierać surowe produkty.

Wśród owoców najwięcej naturalnej witaminy C w 100 g świeżej masy produktu mają:

  • owoce dzikiej róży: 250-800 mg
  • czarne porzeczki: 150-300 mg
  • truskawki: 46-90 mg
  • kiwi: 84 mg
  • grejpfruty: 30-70 mg
  • cytryny: 40-60 mg
  • pomarańcze: 30-50 mg
  • porzeczki czerwone: 26-63 mg
  • agrest: 25-40 mg
  • maliny: 19-37 mg
  • jabłka: 0,5-20 mg
  • gruszki: 4 mg
  • śliwki: 5 mg
  • banany: 7-14 mg
  • orzechy włoskie: 3 mg

Inne produkty z witaminą C

Naturalna witamina C znajduje się także w innych produktach niż owoce i warzywa. Wśród roślin, które są bogatym źródłem witaminy C warto wymienić:

  • rokitnik, który ma do 900 mg tej witaminy w 100 g świeżej masy produktu, 
  • pokrzywę (600 mg), 
  • cytryniec chiński (580 mg), 
  • lebiodkę pospolitą (565 mg), 
  • szczypiorek (524 mg), 
  • igliwie sosny i świerka (150-250 mg), 
  • kiełki lucerny (200 mg), 
  • owoce głogu (160-180 mg), 
  • owoce jarzębiny (100 mg).

Niewielkie ilości znajdziemy także w nabiale (1-2 mg), mięsie i jego przetworach (do 2 mg), podrobach takich jak nerki (30 mg), wątróbkach drobiowych (23 mg) i rybach (3 mg).

Odpowiedni poziom witamin i minerałów jest niezwykle ważny, dlatego jeśli występują niedobory należy je niezwłocznie uzupełnić. Oprócz zbilansowanej diety można sięgnąć po preparaty, pomagające pozbyć się niedoborów. Co ważne, dawka powinna być dopasowana do wieku i indywidualnych potrzeb. Jeśli odpowiedniego szukasz preparatu kliknij tutaj

Reklama

Naturalna witamina C dla dzieci

Witaminę C z naturalnych źródeł powinny czerpać przede wszystkim dzieci, bo jest ona najlepiej wykorzystywana przez organizm. Niestety dzieci w Polsce częściej jedzą syntetyczny kwas askorbinowy. 

Z badań, jakie przeprowadził Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia wynika, że co siódme dziecko w wieku od 0 do 18 lat otrzymuje suplementy witamin, a w grupie dzieci do 3 lat, nawet co 3 dziecko.

Pediatrzy ostrzegają przed tak częstym stosowaniem suplementów diety i zalecają rodzicom uzupełnianie jadłospisu dziecka o sezonowe warzywa i owoce, które są najlepszym naturalnym źródłem witaminy C. 

Reklama

Acerola, czyli naturalna witamina C

Jedna mała wisienka aceroli, która rośnie w Brazylii ma tyle witaminy C co kilogram cytryn, a w jednej szklance soku z tego owocu jest tyle tej drogocennej witaminy, co w 14 litrach soku pomarańczowego.

Na polskim rynku są dostępne różne preparaty z aceroli, można kupić płynne preparaty, tabletki i sproszkowaną suszoną acerolę. Pamiętajmy jednak, że acerola w proszku zawiera duże ilości błonnika, dlatego na początku stosowania preparatu mogą pojawić się przejściowe kłopoty ze strony układu pokarmowego.

Artykuł zawiera lokowanie produktu 

Czytaj również

Bibliografia

  • Steve Hickey, Andrew W. Saul, Witamina C, historia prawdziwa. Niezwykłe i kontrowersyjne losy witaminy, Wydawnictwo Biały Wiatr, 2018
  • Janda K., Kasprzak M.,Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425
  • Leśniczak B., Witaminy i składniki mineralne – zapotrzebowanie i znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży, Położna nauka i praktyka 1 (37)/2017, 14-17
  • Szymańska-Pasternak J., Janicka A., Bober J., Witamina C jako oręż w walce z rakiem, Onkologia w praktyce Tom 7, Nr 1 (2011). 9-23
  • Saran-Jagodzińska A. Witamina C lewoskrętna, która nie istnieje., Food Forum nr 3(13)/2016 , 34-39
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez: gdzie jest go najwięcej? Przykłady
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Produkty spożywcze zawierające dużo żelaza
Podobne artykuły
Przedawkowanie witaminy D u dzieci i dorosłych - czym grozi?
Badanie poziomu witaminy D - kiedy wykonać, czy na czczo?
Najlepsza witamina C – jaka dla dzieci i dorosłych?
Witamina C prawoskrętna: czym różni się od lewoskrętnej?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧