Jakie produkty mają najwięcej naturalnej witaminy C? Poznaj najbogatsze źródła

Witamina C, która zawarta jest w naturalnych produktach jest bardziej aktywna niż syntetyczny kwas askorbinowy. Lepiej się wchłania i dłużej utrzymuje stężenie terapeutyczne w organizmie, dlatego dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C. Sprawdź, w czym jest jej najwięcej.
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Źródło: 123RF
Spis treści

Naturalna witamina C

Naturalna witamina C ma same zalety: nie można jej przedawkować, pozwala organizmowi na pełne wykorzystanie swoich właściwości, jest tania i do tego smaczna. Dlatego komponując codzienną dietę trzeba uwzględnić naturalne źródła tej witaminy. Znajdziemy ją nie tylko w owocach, warzywach i ziołach, gdzie jest jej najwięcej, ale także w mięsie, nabiale i rybach.

Stosowanie naturalnej witaminy C wymaga jednak pewnej wiedzy, by w pełni ją wykorzystać. W związku z tym, że jest rozpuszczalna w wodzie bardzo łatwo dochodzi do strat witaminy C podczas gotowania (dlatego najlepsze jest gotowanie na parze).

Witaminie C generalnie nie służą obróbki kulinarne, zwłaszcza termiczne. Produkty tracą tę witaminę, nie tylko gdy są gotowane, ale także zbyt długo przechowywane oraz mocno rozdrabniane (przeciery, koktajle, pulpy). Najbezpieczniejsze dla witaminy C jest mrożenie i kiszenie.

Warzywa bogate w witaminę C

Warzywa są bardzo zdrowym i odżywczym źródłem witaminy C. Poniżej lista tych, które są najlepszym źródłem witaminy C i mają jej najwięcej w 100 g świeżej masy produktu:

  • nać pietruszki: 269 mg 
  • papryka: 125-200 mg 
  • brukselka: 65-145 mg 
  • kalarepa: 70-100 mg 
  • brokuły: 65-150 mg 
  • kapusta: 35-70 mg
  • kalafior: 37-70 mg
  • szpinak: 40-84 mg
  • cykoria: 6-33 mg
  • fasolka szparagowa: 25-30 mg
  • rzodkiewka: 25 mg
  • sałata: 12-30 mg
  • pomidory: 5-33 mg
  • marchew: 2 mg
  • buraki: 8 mg
  • młode ziemniaki: 20-33 mg
  • ziemniaki zimowe: 7-8 mg

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C?

Owoce są niekwestionowanym źródłem witaminy C, jednak należy pamiętać, że niektóre z nich zawierają również sporą ilość cukru. Warto pamiętać, że opisywanej witaminie nie służy obróbka termiczna, zatem najlepiej wybierać surowe produkty.

Wśród owoców najwięcej naturalnej witaminy C w 100 g świeżej masy produktu mają:

  • owoce dzikiej róży: 250-800 mg
  • czarne porzeczki: 150-300 mg
  • truskawki: 46-90 mg
  • kiwi: 84 mg
  • grejpfruty: 30-70 mg
  • cytryny: 40-60 mg
  • pomarańcze: 30-50 mg
  • porzeczki czerwone: 26-63 mg
  • agrest: 25-40 mg
  • maliny: 19-37 mg
  • jabłka: 0,5-20 mg
  • gruszki: 4 mg
  • śliwki: 5 mg
  • banany: 7-14 mg
  • orzechy włoskie: 3 mg

Inne produkty z witaminą C

Naturalna witamina C znajduje się także w innych produktach niż owoce i warzywa. Wśród roślin, które są bogatym źródłem witaminy C warto wymienić:

  • rokitnik, który ma do 900 mg tej witaminy w 100 g świeżej masy produktu, 
  • pokrzywę (600 mg), 
  • cytryniec chiński (580 mg), 
  • lebiodkę pospolitą (565 mg), 
  • szczypiorek (524 mg), 
  • igliwie sosny i świerka (150-250 mg), 
  • kiełki lucerny (200 mg), 
  • owoce głogu (160-180 mg), 
  • owoce jarzębiny (100 mg).

Niewielkie ilości znajdziemy także w nabiale (1-2 mg), mięsie i jego przetworach (do 2 mg), podrobach takich jak nerki (30 mg), wątróbkach drobiowych (23 mg) i rybach (3 mg).

Naturalna witamina C dla dzieci

Witaminę C z naturalnych źródeł powinny czerpać przede wszystkim dzieci, bo jest ona najlepiej wykorzystywana przez organizm. Niestety dzieci w Polsce częściej jedzą syntetyczny kwas askorbinowy. 

Z badań, jakie przeprowadził Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia wynika, że co siódme dziecko w wieku od 0 do 18 lat otrzymuje suplementy witamin, a w grupie dzieci do 3 lat, nawet co 3 dziecko.

Pediatrzy ostrzegają przed tak częstym stosowaniem suplementów diety i zalecają rodzicom uzupełnianie jadłospisu dziecka o sezonowe warzywa i owoce, które są najlepszym naturalnym źródłem witaminy C. 

Acerola, czyli naturalna witamina C

Jedna mała wisienka aceroli, która rośnie w Brazylii ma tyle witaminy C co kilogram cytryn, a w jednej szklance soku z tego owocu jest tyle tej drogocennej witaminy, co w 14 litrach soku pomarańczowego.

Na polskim rynku są dostępne różne preparaty z aceroli, można kupić płynne preparaty, tabletki i sproszkowaną suszoną acerolę. Pamiętajmy jednak, że acerola w proszku zawiera duże ilości błonnika, dlatego na początku stosowania preparatu mogą pojawić się przejściowe kłopoty ze strony układu pokarmowego.

Czytaj również

Bibliografia

  • Steve Hickey, Andrew W. Saul, Witamina C, historia prawdziwa. Niezwykłe i kontrowersyjne losy witaminy, Wydawnictwo Biały Wiatr, 2018
  • Janda K., Kasprzak M.,Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425
  • Leśniczak B., Witaminy i składniki mineralne – zapotrzebowanie i znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży, Położna nauka i praktyka 1 (37)/2017, 14-17
  • Szymańska-Pasternak J., Janicka A., Bober J., Witamina C jako oręż w walce z rakiem, Onkologia w praktyce Tom 7, Nr 1 (2011). 9-23
  • Saran-Jagodzińska A. Witamina C lewoskrętna, która nie istnieje., Food Forum nr 3(13)/2016 , 34-39
Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: Co robisz, gdy zauważysz objawy osłabienia organizmu?

  Konsultuję symptomy z lekarzem

  Sięgam po wzmacniające suplementy

  Zmieniam sposób odżywiania

  Staram się zwolnić tempo życia

  Nic robię nic

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - w czym jest żelazo?
Witaminy na włosy – jakie stosować, aby poprawić stan włosów?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama