Probiotyk na odchudzanie - jaki? Czy jest skuteczny?

Probiotyk na odchudzanie? Tak. Preparaty do niedawna kojarzone przede wszystkim z działaniem stymulującym odporność, mogą wspierać także proces redukcji tkanki tłuszczowej. Zobacz, jak działają żywe kultury bakterii, jak stosować probiotyk i jaki wybrać.
Probiotyk na odchudzanie
Źródło: 123RF

Spis treści

Probiotyk na odchudzanie

Probiotyki są żywymi kulturami bakterii, które podane w odpowiednich dawkach przynoszą wymierne efekty prozdrowotne. Standardowo preparaty zawierające określone szczepy drobnoustrojów stosuje się w celu uzupełniania zubożałej flory jelitowej (mikrobioty) po antybiotykoterapii lub profilaktycznie – na poprawę odporności.

Ostatnie lata przyniosły jednak szereg doniesień naukowych (szczegóły poniżej) odnośnie możliwości wykorzystania probiotyków na odchudzanie. Okazuje się, że wiele szczepów bakterii sprzyja utracie masy ciała, pod warunkiem że suplementacji towarzyszą inne działania, a więc stosowanie odpowiedniej diety oraz utrzymywanie aktywności fizycznej.

Co więcej, naukowcy orzekli, że tak zwana dysbioza jelitowa, czyli stan zubożenia flory, może prowadzić do pogłębienia otyłości oraz wyniszczającego organizm zespołu metabolicznego.

Zachowanie prawidłowej równowagi mikroflory jelitowej i ogólnej odporności organizmu znacznie ułatwiają probiotyki i synbiotyki. Przed zastosowaniem warto zwrócić uwagę na ich skład i wykorzystanie technologii kontrolowanego uwalniania. Skuteczność zapewniają odpowiednie bakterie kwasu mlekowego, a także maślan sodu, będący najważniejszym źródłem energii dla komórek nabłonka jelita grubego. Wzbogacenie synbiotyku o witaminę C dodatkowo wspomaga odporność.

Jak działa probiotyk?

Jak działa probiotyk? Kolonizujące jelita bakterie przyczyniają się do zachowania homeostazy, czyli równowagi organizmu oraz zwiększają jego odporność. W kontekście odchudzania mniej jednak istotne są właściwości immunologiczne, a zdecydowanie bardziej – ochronne i metaboliczne.

Suplementy zawierające żywe kultury bakterii mogą poprawiać metabolizm tłuszczów, redukują ilość kwasów tłuszczowych oraz kalorii wchłanianych przez jelita. Znaczna część mikroorganizmów, w tym różne szczepy Bifidobacterium oraz Lactobacillus wspierają proces wytwarzania i utrzymywania tzw. bariery jelitowej.

Zapobiegają tym samym dysbiozie, wywołującej w organizmie przewlekły stan zapalny i mogącej przyczyniać się do otyłości. Warto zaznaczyć, że do zubożenia flory jelitowej często prowadzi stosowanie restrykcyjnej diety eliminacyjnej, co skutkuje niską efektywnością stosowanych zabiegów lub pojawieniem się efektu jojo. To jeszcze jeden powód, dla którego warto suplementować probiotyki w czasie odchudzania się.

Reklama

Probiotyki a odchudzanie: co pokazują badania

Badania naukowe nie przynoszą jak dotąd bezsprzecznie jednoznacznych rozstrzygnięć, jeśli chodzi o zależność między probiotykami a odchudzaniem. Część z nich dostarcza wyniki uznawane za mało istotne. Są jednak także doniesienia wyraźnie wskazujące na korzyści płynące z suplementacji.

W tym kontekście przywołuje się rezultaty badań przeprowadzonych na myszach (Herbert Tilg i inni, Obesity and the Microbiota) oraz ludziach (np. T. Dror i inni, Microbiota manipulation for weigt change). W pierwszym przypadku wykazano, że przeszczep flory jelitowej otyłych zwierząt do organizmów gryzoni pozbawionych własnych bakterii, spowodował wzrost masy ciała tych drugich.

W drugim z wymienionych badań, naukowcy określi pozytywny wpływ jednego ze szczepów Lactobacillus, poddając 12 -tygodniowej próbie 43 pacjentów z otyłością. Ochotnicy spożywali przez 3 miesiące kefir wzbogacony bakteriami. W efekcie, w odróżnieniu od 44-osobowej grupy kontrolnej otrzymującej w tym czasie jedynie placebo, zaobserwowano u większości osób istotny:

  • spadek masy ciała,
  • spadek obwodu w talii i biodrach,
  • spadek zawartości tłuszczu trzewnego.

Jak stosować probiotyk?

Nie mniej ważne, niż właściwości określonych szczepów bakterii jest to, w jaki sposób są one dostarczane do organizmu i jakie towarzyszą temu działania dodatkowe. Jak stosować probiotyk?

Stan flory bakteryjnej jelit można normalizować w sposób naturalny, poprzez spożycie produktów żywnościowych poddanych procesom fermentacji. Najlepsze naturalne probiotyki to zsiadłe mleko, kefir, kiszone ogórki i kapusta.

Większą efektywnością cechują się jednak gotowe preparaty probiotyczne, które zawierają starannie wyselekcjonowane szczepy bakterii o dowiedzionych właściwościach prozdrowotnych.

Co więcej, tego typu produkty mają też często w swoim składzie tzw. prebiotyki, a więc substancje nie trawione w jelitach, stanowiące pożywkę dla pożytecznych bakterii, ułatwiające im kolonizację i namnażanie się.

W przypadku gotowych preparatów istotne jest też to, że zawierają one starannie odmierzone ilości substancji czynnych, co pozwala na lepszą kontrolę suplementacji. Uwaga: przyjmując probiotyki stosować należy się do zaleceń znajdujących się na opakowaniu - zazwyczaj spożywa się 1 lub 2 kapsułki na dobę

Jakie probiotyki na odchudzanie?

Jakie probiotyki na odchudzanie? Specjaliści zalecają suplementację za pomocą preparatów zawierających kilka różnych szczepów, co zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia założonego celu. Wykazano, że korzystne działanie mają między innymi (osobno i w kombinacji):

  • Lactobacillus rhamnosus,
  • Bifidobacterium lactis.

Ważne jest też, by nie opierać swoich działań jedynie na przyjmowaniu probiotyków, ale cały czas regularnie ćwiczyć fizycznie oraz stosować założoną dietę. Równomierne rozłożenie akcentów to najlepsza gwarancja trwałego efektu.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj też:

Bibliografia

  • Aleksandra Czajkowska, Bogumiła Szponar ,Krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA) jako produkty metabolizmu bakterii jelitowych oraz ich znaczenie dla organizmu gospodarza, Postepy Hig Med Dosw (online), 2018; 72
  • Lucyna Ostrowska, Wpływ mikrobioty jelitowej na zaburzenia metaboliczne i otyłość — punkt widzenia internisty i dietetyka, Gastroenterologia Kliniczna 2016, tom 8, nr 2
  • Agata Janczy, Wpływ diety redukcyjnej i suplementacji probiotyku na mikrobiom i przepuszczalność jelit u osób z nadwagą i otyłością, praca doktorska, Katedra Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Gdańskiego, https://pbc.gda.pl
  • Herbert Tilg i inni, Obesity and the Microbiota, Gastroenterology, 2009;136
  • T. Dror i inni, Microbiota manipulation for weigt change, Microb. Pathog 2017, 106

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

Powyższy artykuł prezentuje treści informacyjne i został opracowany wyłącznie przez redakcję serwisu. Artykuł zawiera informacje o wybranych produktach dostępnych w internetowym Sklepie Medme.pl i ma charakter autopromocyjny Sklepu Medme.pl Wybór prezentowanych produktów lub kategorii produktów został dokonany w sposób rzetelny, wyłącznie przez redakcję serwisu.