Najzdrowsze miejsce w internecie

Głodówka – czym jest i jak przetrwać? Rodzaje

Głodówka to wciąż dla wielu osób jedyne rozwiązanie prowadzące do skutecznego oczyszczenia organizmu z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Inni traktują ją, jako metodę na szybkie zgubienie kilogramów. Czy tak restrykcyjna dieta jest bezpieczna i stanowi jedyną drogę do uzyskania wymarzonej sylwetki oraz lepszego samopoczucia?
Głodówka lecznicza
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Czym jest głodówka?

Z definicji, głodówka polega na okresowym, ale całkowitym zaprzestaniu spożywania pokarmów. Podczas jej stosowania dopuszczalne jest przyjmowanie jedynie płynów. Nazywana jest również postem.

Obecnie oznacza także dietę bardzo nisko energetyczną, w której to ilość składników odżywczych jest na poziomie niewystarczającym do pokrycia podstawowego zapotrzebowania. Decydują się na nią często osoby przewlekle chore wierząc, że taki sposób odżywiania przyczyni się do poprawy wyników badań.

Sięgają po nią również osoby borykający się z nadprogramowymi kilogramami z myślą szybkiej redukcji masy ciała i osiągnięcia wymarzonych efektów.

Rodzaje głodówek

Na przestrzeni lat powstało wiele odmian głodówek, mniej lub bardziej restrykcyjnych. Jednym z elementów je różniących jest czas trwania i wprowadzane ograniczenia.

Wyróżniamy głodówki:

  • jednodniowe,
  • 3 dniowe,
  • nawet trwające 10 dni.

Istnieją również takie posty, które wprowadzają codzienną czasową głodówkę. W  tzw. oknie żywieniowym (trwającym np. 4-10 h w zależności od zaawansowania) pokarmy mogą być spożywane, natomiast po jego upłynięciu można przyjmować jedynie bezkaloryczne płyny.

Krótkotrwałe głodówki są czasem niezbędne przed niektórymi badaniami czy zabiegami operacyjnymi. Jednak obecnie dąży się do tego by maksymalnie skrócić czas głodzenia osób hospitalizowanych i po zabiegach operacyjnych.

Nie rekomenduje się stosowania radykalnych ograniczeń żywności, a celem przewodnim krótkotrwałych głodówek leczniczych jest jak najszybszy powrót do żywienia dopasowanego do stanu zdrowia.

Reklama

Głodówka wodna

Głodówka wodna polega na wyeliminowaniu z jadłospisu wszystkiego oprócz wody. Nie ma ona odgórnie określonego czasu trwania. Nie powinna być jednak wprowadzana na dłużej niż 3 dni. Im krócej ona trwa tym lepiej. Bez jedzenia można przeżyć dosyć długo(około 3 tygodni), szczególnie gdy posiadamy zapasy w postaci tkanki tłuszczowej, ale tak drastyczny post nie doprowadzi do niczego dobrego.

Głodówka sokowa jest mniej restrykcyjną odmianą tradycyjnej głodówki wodnej. Dopuszcza ona jak sama nazwa wskazuje spożywanie soków. Takie detoksy oferowane są przez wiele firm cateringowych, które w swoich ofertach mają programy oczyszczające trwające 3-7 dni. Osoba, która zdecyduje się na taką dietę codziennie dostaje zestaw 5 różnych soków owocowych czy warzywnych. Czasami w menu można znaleźć również zupy czy koktajle na bazie mleka roślinnego i orzechów, które cechują się wyższą kalorycznością.

Głodówki sokowe stosowane są często jako wstęp do odchudzania mając na celu oczyszczenie organizmu i „zmniejszenie” żołądka. Kuracje takie są ubogoenergetyczne i nie ma potrzeby ich stosowania przed wprowadzeniem zbilansowanej diety.

Efekt tak radykalnego ograniczenia kalorii na 3-7 dni może wręcz przynieść efekt odwrotny. Po wróceniu do spożywania pokarmów stałych można odczuć zwiększony, często niepohamowany apetyt, który będzie wynikiem kilkudniowych restrykcji, co zdecydowanie nie sprzyja utrzymaniu diety.

Jak przetrwać głodówkę?

Dla osoby zdrowej, 1-3 dniowy post nie powinien negatywnie wpłynąć na organizm. Jednak efekty uboczne ograniczeń, takie jak senność, bóle i zawroty głowy mogą powodować iż będzie on  ciężki do wytrwania.

Całkowita eliminacja żywności nie zmieni nawyków żywieniowych, a tylko one pozwalają na długotrwałe utrzymanie efektów. Najbezpieczniejszy post powinien polegać na umiarkowaniu w jedzeniu, ale nie całkowitym jego wykluczeniu.

W obecnych czasach, gdzie dostępność produktów jest duża, ograniczenie spożycia staje się często wyzwaniem. Okresowe restrykcje w podaży kalorii, ale zapewniające podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne prawdopodobnie pozytywnie wpłyną nie tylko na samopoczucie, ale również parametry biochemiczne krwi. Z głodówki powinny zrezygnować w szczególności kobiety w ciąży, dzieci i nastolatki, osoby starsze jak i przewlekle chore czy po zabiegach operacyjnych.

Reklama

Czy głodówka jest dobra?

Długotrwałe głodówki mogą doprowadzić między innymi do niedoborów witaminowo-mineralnych. Niedostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych może również powodować niedożywienie organizmu, które zwiększa ryzyko np. infekcji.

Restrykcyjne diety mogą również prowadzić do szeregu zaburzeń hormonalnych, w przypadku do kobiet zatrzymania miesiączkowania jak również do zespołu policystycznych jajników (PCOS). Niedobory energii i składników mineralnych negatywnie wpływają również na funkcjonowanie narządów  np. tarczycy.

Chcąc zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stałe zastosowanie dobrze zbilansowanej diety, dostarczającej wszystkich niezbędnych składników pokarmowych i odżywczych. Pomocna w tym jest aplikacja dietetyczna, w ramach której możemy wybrać dietę, dostosowaną do naszej sytuacji zdrowotnej i korzystać nie tylko z setek smacznych przepisów, ale również wsparcia dietetyków.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również
 Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Ewelina Ogrzewała
Artykuł zweryfikowany przez
Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Ewelina Ogrzewała
Dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Stypendystka lokalnego programu, w którym to zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych w szkole rodzenia oraz warsztaty żywieniowe dla dzieci. Doświadczenie i praktykę w zawodzie dietetyka zdobywa na kursach, a także prowadząc indywidualnych pacjentów. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, a także chorób dietozależnych (m.in.: nadciśnienie, choroby układu krążenia, dyslipidemia, cukrzyca typu II i insulinooporność). Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Ciągłe uczucie głodu - przyczyny. Jak się go pozbyć?
Mężczyzna odczuwający ciągły głód
Przeczytaj artykuł
Zapotrzebowanie kaloryczne - jak obliczyć samodzielnie?
Kaloryczny posiłek
Podobne artykuły
Najbardziej sycące produkty - 7 niskokalorycznych produktów
Jak szybko schudnąć? Z ud, brzucha, z nóg i po ciąży
Jak schudnąć 10 kg? Jadłospis i dieta bez efektu jojo
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!