Siemię lniane na odchudzanie – jak stosować by osiągnąć efekty?

Ziarenka siemienia lnianego
Źródło: 123RF

Autor

Agata Siejka

Siemię lniane to jedna z niewielu roślin, która pozytywnie wpływa na pracę całego organizmu. Poprawia kondycję skóry, paznokci i włosów, a przede wszystkim zbawiennie wpływa na trawienie i krążenie. Jedzenie siemienia w postaci zmielonych i zaparzonych nasion albo przestudzonego odwaru osłania żołądek, usprawnia perystaltykę jelit, a także oczyszcza je ze złogów. Cały dobroczynny wpływ siemienia na nasz organizm jest sekretem jego odchudzających właściwości. Jak stosować siemię lniane na odchudzanie?

Siemię lniane ma pozytywny wpływ na działanie całego organizmu, wspomagając pracę jego wielu układów. Wśród zalet tych nasion są właściwości odchudzające. Jak siemię lniane wpływ na nasz organizm?

  • Siemię bogate jest w wiele składników odżywczych: witaminę, A, C, D, E, K, a także witaminy z grupy B, potas, magnez, żelazo, kwas foliowy, kwasy Omega-3, a przede wszystkim błonnik.
  • Regularnie przyjmowanie tych składników poprawia kondycję organizmu i wspomaga procesy odchudzania.
  • Błonnik, który naturalnie występuje w siemieniu w dużych ilościach, pozytywnie wpływa na cały układ trawienia, tworzy ochronę dla żołądka wspomagając procesy trawienne, dobrze wpływa na jelita i trzustkę.
  • Siemię lniane obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, co poprawia stan zdrowia i może wspomagać odchudzanie. Ponadto dodanie lnu do posiłków wzmaga uczycie sytości. Dzięki temu można przygotowywać mniejsze porcje, tym samym dzienne spożycie kalorii jest niższe.  

Jak stosować siemię lniane na odchudzanie?

Przede wszystkim samo jedzenie nasion czy picie odwaru nie wystarczy. Faktycznie mnogość witamin, mikro i makroelementów zawartych w siemieniu lnianym doskonale wpływa na nasz organizm, poprawia jego ogólną kondycję i dostarcza wielu składników do jego prawidłowego funkcjonowania, ale to nie wszystko.

  • Mądremu odchudzaniu powinna towarzyszyć zdrowa i lekka dieta, dostarczająca organizmowi wszystkich niezbędnych minerałów.
  • Aktywność fizyczna. Samo pobudzenie układu trawiennego nie wystarczy, potrzebne są również procesy metaboliczne spalające tkankę tłuszczową. Bez odpowiedniego wysiłku fizycznego naturalny metabolizm nie zredukuje masy ciała.

Po wysiłku warto pamiętać o zjedzeniu siemienia lnianego. Zawarte w nim sole mineralne (żelazo, cynk i magnez) doskonale zregenerują ciało i poprawią wydolność organizmu. Nie wolno również zapomnieć o piciu wody. Nie tylko nawodni ona organizm po wzmożonej aktywności fizycznej, ale także pomoże szybciej usunięcie nasion lnu z układu pokarmowego.

Sprawdź też: Siemię lniane – właściwości, wskazania, przygotowanie

Siemię lniane w codziennej diecie

W Internecie dostępnych jest szereg diet w jadłospisach, których znajduje się siemię lniane. Istnieje jednak kilka prostych sposobów na wprowadzenie siemienia do codziennej diety bez zbędnych wyrzeczeń.

  • Codziennie rano lub wieczorem można zjadać łyżeczkę zmielonych i zaparzonych nasion. Są one tak miękkie, że można zmiażdżyć je w moździerzu lub zmiksować blenderem, następnie należy zaparzyć je gorącą wodą i poczekać ok. 10 minut. Wytworzy się kleista maź. Można zjeść ją prosto z łyżeczki lub dodać do potraw (praktycznie nie ma smaku i zapachu).
  • Kolejnym sposobem jest przygotowanie odwaru z siemienia. Łyżkę ziaren gotujemy w szklance wody przez ok. 15 minut. Następnie przecedzamy przez sitko i ostudzamy. Powstały odwar nadaje się do wypicia.
  • Zapracowane panie, które nie mają czasu na miksowanie nasion lub gotowanie odwaru mogą po prostu dodać jedną – dwie łyżeczki nasion do porannego jogurtu czy płatków, warto zalać je ciepłym mlekiem, które wydobędzie z nasion składniki odżywcze, a także sprawi, że lekko spęcznieją i będą miększe.
  • Innym pomysłem może być dodawanie oleju lnianego do potraw, np. sałatek. Witaminy zawarte w warzywach często nie wchłaniają się do organizmu, tylko są z niego wydalane. Dodanie kilku kropel oleju do sałatki poprawi przyswajanie witamin, które odżywią nasz organizm. Warto jednak pamiętać, że olej lniany szybko traci świeżość, wiec dobrze jest go przechowywać w niskiej temperaturze, np. w lodówce. Sprawdź: 6 trików, które ułatwiają odchudzanie

Siemię lniane po odchudzaniu

Gwałtowny spadek masy ciała niesie ze sobą pewne konsekwencje, m.in. na ciele zostaje nadmiar skóry. Wpływ na to ma m.in. wiek kobiety. Im później zdecydujemy się na dietę, tym elastyczność skóry i jej zdolności do regeneracji są mniejsze. Podobnie jest z wielkością nadwagi, jeśli zbędnych kilogramów było dużo to nadmiar skóry będzie spory. Po odchudzaniu wiele kobiet zmaga się też z cellulitem i rozstępami. Na wszystkie te problemy pomoże siemię lniane, które warto stosować siemię już w trakcie trwania diety i nie rezygnować z niego później. Poprawi to kondycję skóry. Kwasy Omega-3, a także cynk zawarte w siemieniu pomogą w redukcji rozstępów i walce z cellulitem.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 48)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA