Soczewica czarna, zielona i czerwona - kalorie, właściwości i wartości odżywcze

​Soczewica należy do rodziny roślin strączkowych i zawiera wiele cennych wartości odżywczych, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Trzy najpopularniejsze odmiany tego ziarna, które warto dodać do swojego menu, to soczewica czarna, zielona i czerwona. Warto wiedzieć po które warto sięgnąć i czym się różnią.
Soczewica
Źródło: 123RF

Spis treści

Soczewica posiada wiele zalet, jest tania, smaczna i łatwa w przygotowaniu. Mimo to rzadko gości na polskich talerzach. Najczęściej spotykamy ją w kuchni wegetariańskiej. Jadalną częścią tej roślin są nasiona, które przybierają owalny, płaski kształt. Występuje wiele odmian soczewicy, prócz popularnych: czarnej, zielonej i czerwonej, jest także soczewica żółta, pomarańczowa i brązowa. Każda soczewica, bez względu na kolor, ma wyczuwalny orzechowy posmak. Każdy rodzaj soczewicy przygotowuje się w inny sposób, ponieważ odmiany mają inne przeznaczenie i strukturę po ugotowaniu. Biorąc pod uwagę ich kaloryczność, właściwości oraz wartości odżywcze różnią się nieznacznie. 

  • SOCZEWICA CZARNA

Czarna soczewica zwana jest także belugą. Jej ziarna swoim wyglądem przypominają kawior. Nie namacza się jej przed gotowaniem, które trwa około 25 minut. Głęboki smak czarnej soczewicy pasuje do zup, pikantnych przekąsek i kolorowych sałatek. Warto wspomnieć także o jej wyglądzie, czarna barwa prezentuje się na talerzu apetycznie. O czarnej soczewicy mówi się, że jest najzdrowsza, a to dzięki wysokiej zawartości antyoksydacyjnych barwników.

  • SOCZEWICA CZERWONA

Ta czerwona odmiana soczewicy jest w przygotowaniu najłatwiejsza. Po przepłukaniu ziaren i wrzuceniu do gorącej wody, gotuje się je tylko 15 minut. Ze wszystkich rodzajów soczewica czerwona jest nie tylko najdrobniejsza, ale też najbardziej delikatna. Dlatego najlepiej dodawać ją do zup, past, sosów, kremów lub puree, w których wyczuwalny będzie jej słodkawy smak.

  • SOCZEWICA ZIELONA

Soczewica zielona wymaga namoczenia, jednak nawet po około 30 minutach gotowania zachowuje swoją sypkość. Jej łagodny, przyjemny smak sprawia, że można doprawić ją wedle uznania. Dlatego znakomicie pasuje do past, kremów, farszy i sałatek.

Soczewica wartości odżywcze

Wszystkie odmiany soczewicy są bogate w cenne wartości odżywcze, które wspomagają prawidłowy rozwój organizmu. Soczewica to przede wszystkim źródło białka, w 100 g ugotowanych ziaren znajduje się go około 24 g i jest to jedno z najlepiej przyswajalnych przez człowieka białek pochodzących z roślin.

W soczewicy jest też dużo błonnika, kwasu foliowego, witamin (C, A, K i z grupy B) i minerałów (potas, miedź, fosfor, mangan, magnez, cynk, wapń, sód, żelazo, jod).

Soczewica należy do produktów polecanych osobom dbającym o linię. Jest nie tylko niskokaloryczna (w 100 g znajduje się około 120 kcal), ale ma także niski indeks glikemiczny, a więc wydłuża uczucie sytości.

Soczewica właściwości

Najważniejsze jest to, że wraz ze spożywaniem każdej z odmian soczewicy dostarczamy sobie bardzo wiele wartości odżywczych, cennych dla naszego zdrowia. Dzięki temu bogactwu ma ona właściwości, takie jak: obniżanie poziomu cukru, cholesterolu i ciśnienia krwi, poprawianie perystaltyki jelit, zmniejszanie uczucia głodu, a także zmianę samopoczucia na lepsze. Dlatego soczewicę poleca się osobom:

  • z cukrzycą,
  • z anemią,
  • z nadwagą,
  • w stresie,
  • w ciąży (lub planującym dziecko),
  • na diecie (zwłaszcza wegetariańskiej),
  • aktywnym (w tym sportowcom).

Przeczytaj także:

Oceń artykuł

(liczba ocen 30)

16687
Pytanie: Kiedy najchętniej sięgasz po probiotyk?

  w trakcie i po antybiotykoterapii

  podczas stosowania lekkostrawnej diety

  przy biegunce

  w zespole jelita drażliwego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!