Ciecierzyca, czyli cieciorka - kalorie, właściwości i wartości odżywcze

Cieciorka
Źródło: 123RF

Autor

Alicja Dutkiewicz

Ciecierzyca, zwana cieciorką , a także grochem włoskim, jest niezbędnym składnikiem w diecie wegetarian. Dzięki dużej zawartości białka stanowi alternatywę dla mięsa. Każdy powinien wprowadzić ją do swojego menu, ponieważ jest nie tylko smaczna, ale przede wszystkim zdrowa.
 

Roślinę ciecierzycy pokrywają małe włoski, które silnie działają na ludzką skórę. Jadalne są natomiast nasiona znajdujące się w strąkach. Choć ciecierzyca to roślina strączkowa, swoim smakiem nie przypomina grochu, a jej delikatna, lekko słodkawa nuta przywodzi na myśl posmak orzecha laskowego. Do niego nawiązuje również kształt ciecierzycy, czyli nierówny obrys, którego zakończeniem jest spiczasty czubek.

Wyróżnia się dwa rodzaje ciecierzycy. Pierwszy to kabuli, duże ziarna w kremowym kolorze cieszą się w Polsce większą popularnością niż drugi rodzaj cieciorki – desi. Nasiona te są znacznie mniejsze i przyjmują różne barwy, nawet czerwoną , czarną, żółtą i zieloną.

Ciecierzyca wywodzi się z kuchni arabskiej i właśnie w daniach z tego regionu sprawdza się najlepiej. Z cieciorki przygotowuje się słynne falafele, czyli kotleciki oraz hummus, czyli pastę do smarowania pieczywa.

Ciecierzyca wartości odżywcze

Ciecierzyca to przede wszystkim bogactwo białka. 100 gram cieciorki w wersji ugotowanej zawiera blisko 9 gram białka, które dodatkowo dostarczy cennych aminokwasów. Dla porównania białko wywodzące się z produktów zbożowych nie zawiera ich wcale, dlatego ciecierzyca tak często pojawia się w jadłospisie jaroszy. W odpowiednim zestawieniu z innymi produktami roślinnymi posiłek z cieciorką może stać się w pełni wartościowy.

Ciecierzyca to także bogactwo błonnika pokarmowego, źródło węglowodanów złożonych, które rozkładając się powoli dają uczucie sytości oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Porcja ciecierzycy pokrywa także 70 proc. dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy.

Równie ważna jest obecność w ciecierzycy witamin z grupy B, witaminy A, C, E oraz K. Warto także zwrócić uwagę na liczne minerały, takie jak fosfor, wapń, selen, żelazo, cynk, miedź, magnez i potas.

Ciecierzyca - kalorie

Ciecierzyca jest lekkostrawna i dietetyczna. Chociaż w 100 gramach ugotowanej cieciorki bez soli znajduje się ok. 160 kcal, to jej rozsądne spożywanie przyczyni się do spadku masy ciała. Ciecierzycę zaleca się osobom chcącym przejść na dietę, ponieważ wysoka zawartość błonnika sprawia, że nie mamy ochoty podjadać między posiłkami. Dodatkowo cieciorka ma niski indeks glikemiczny (30 IG), co również wpływa na zachowanie długiego poziomu sytości w organizmie oraz stałego poziomu cukru.

Ciecierzyca właściwości

Bogactwo wartości odżywczych zawartych w ciecierzycy sprawia, że posiada ona wiele właściwości prozdrowotnych. Jej spożywanie zaleca się w przypadku:

  • zaparć,
  • stresu,
  • cukrzycy,
  • bólów głowy,
  • wysokiego poziomu cholesterolu,
  • nadwagi,
  • osłabionej odporności,
  • zapalenia gardła,
  • kaszlu,
  • braku witamin i minerałów,
  • łamliwych paznokci,
  • osłabionych włosów.

Ciecierzyca wykazuje silne działanie przeciwbólowe, wspomagające trawienie i obniżające cholesterol. Dodatkowo podnosi odporność organizmu i jest pomocna w leczeniu cukrzycy oraz odchudzaniu. Dobrze wpływa nie tylko na organizm od wewnątrz, jej spożywanie poprawia także wygląd skóry, włosów i paznokci.

Przeczytaj także:

Oceń artykuł

(liczba ocen 29)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA