Suszone owoce. 5 zdrowych propozycji

Starszy niż rok
Wraz z ubywającymi kartkami w kalendarzu, ubywają dostępne na wyciągnięcie ręki świeże owoce. Ale czy to oznacza, że mamy o nich zapomnieć do lata, a pustkę po nich wypełnić słodyczami? Nic bardziej mylnego!

Od zarania dziejów ludzie w okresach zbiorów robili zapasy na długą i mroźną zimę. Chociaż czasy się zmieniły, pewne zwyczaje nie giną. Dzięki temu także i dzisiaj możemy bez problemu sięgać po suszone owoce (z tą różnicą, że do wyboru mamy również i te spoza naszych rodzimych ogrodów i sadów). Jak zatem się nie pogubić w tej ofercie i czym warto się zajadać dla zdrowia?

Sprawdź też: Egzotyczne owoce. Nie miałeś pojęcia, jak bardzo są zdrowe!

1. Morele

Są bogatym źródłem błonnika, żelaza, boru i potasu, a także beta-karotenu, witamin A i C. Działają korzystnie na cerę, poprawiając jej koloryt, sprzyjając jej jędrności i gładkości oraz przeciwdziałając powstawaniu trądziku. Zawarty w nich likopen jest silnym antyutleniaczem, który unieszkodliwia wolne rodniki i opóźnia procesy starzenia. Ponadto morele polecane są w profilaktyce nadciśnienia, choroby wieńcowej, anemii, zaparć i nowotworów. Zalecane są w stanach zakwaszenia organizmu z uwagi na sporą zawartość pierwiastków zasadotwórczych. Ze względu na strukturę zawartych w nich węglowodanów mogą być spożywane przez osoby chorujące na cukrzycę.

2. Śliwki

Znajdziemy w nich witaminy A, C, E, K i te z grupy B oraz potas, magnez, miedź i mangan. Polecane są zatem dla osób skarżących się na nadciśnienie. Ponadto zawierają one błonnik, który poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Ze względu na zawartość boru pomagającego utrzymać właściwy poziom estrogenów, powinny go spożywać kobiety po menopauzie. Mimo wysokiej kaloryczności mogą być częścią diety odchudzającej, gdyż dają uczucie sytości, spowalniają przyswajanie cukrów i hamują wchłanianie cholesterolu.

3. Jagody goji

Te rozsławione przez Chińczyków owoce uważane są za najzdrowsze pożywienie na świecie. Opinia ta swoje potwierdzenie znajduje w fakcie, że zawierają one 19 aminokwasów i aż 21 pierwiastków śladowych oraz są najbogatszym źródłem karetonoidów, w tym beta karotenu, wśród wszystkich znanych owoców i warzyw. Ponadto znajdziemy w nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Podobno zapewniają też długowieczność.

4. Jabłka

Mimo że świeże jabłka dostępne są praktycznie cały rok, to warto sięgnąć również i po te w wersji suszonej. Zawierają one bowiem witaminy z grupy B, witaminę C, błonnik oraz kwercetynę, która znana jest ze swojego korzystnego wpływu na pracę serca i układu krwionośnego. Wspierają układ odpornościowy, łagodzą niestrawność i poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

5. Figi

Niewiele osób wie, że figi charakteryzują się największą zawartością błonnika wśród suszonych owoców oraz największą zawartością wapnia spośród produktów pochodzenia roślinnego. Działają korzystnie na układ nerwowy, na serce i układ krwionośny oraz poprawiają stan kości i zębów. Polecane są przy osteoporozie.

Suszone owoce można spożywać na śniadanie, podwieczorek czy deser po obiedzie. Są świetnym dodatkiem do jogurtów, owsianek, ciast, a nawet potraw mięsnych. Ponadto stanowią świetną bazą dla kompotu. Czy masz jeszcze jakieś wymówki, by ich nie jeść?

Czytaj też: 10 zdrowych przekąsek, za które Twój organizm Ci podziękuje

Sprawdź: Jak obrać i jeść mango? Zalety i właściwości egzotycznego owocu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Jak często pijesz kawę?

  wcale

  raz na kilka dni

  codziennie

  2-3 dziennie

  więcej niż 3 dziennie

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA