Nowy sklep

już ON-LINE

Suszone owoce. 5 zdrowych propozycji

Wraz z ubywającymi kartkami w kalendarzu, ubywają dostępne na wyciągnięcie ręki świeże owoce. Ale czy to oznacza, że mamy o nich zapomnieć do lata, a pustkę po nich wypełnić słodyczami? Nic bardziej mylnego!

Spis treści

Od zarania dziejów ludzie w okresach zbiorów robili zapasy na długą i mroźną zimę. Chociaż czasy się zmieniły, pewne zwyczaje nie giną. Dzięki temu także i dzisiaj możemy bez problemu sięgać po suszone owoce (z tą różnicą, że do wyboru mamy również i te spoza naszych rodzimych ogrodów i sadów). Jak zatem się nie pogubić w tej ofercie i czym warto się zajadać dla zdrowia?

Sprawdź też: Egzotyczne owoce. Nie miałeś pojęcia, jak bardzo są zdrowe!

1. Morele

Są bogatym źródłem błonnika, żelaza, boru i potasu, a także beta-karotenu, witamin A i C. Działają korzystnie na cerę, poprawiając jej koloryt, sprzyjając jej jędrności i gładkości oraz przeciwdziałając powstawaniu trądziku. Zawarty w nich likopen jest silnym antyutleniaczem, który unieszkodliwia wolne rodniki i opóźnia procesy starzenia. Ponadto morele polecane są w profilaktyce nadciśnienia, choroby wieńcowej, anemii, zaparć i nowotworów. Zalecane są w stanach zakwaszenia organizmu z uwagi na sporą zawartość pierwiastków zasadotwórczych. Ze względu na strukturę zawartych w nich węglowodanów mogą być spożywane przez osoby chorujące na cukrzycę.

 

2. Śliwki

Znajdziemy w nich witaminy A, C, E, K i te z grupy B oraz potas, magnez, miedź i mangan. Polecane są zatem dla osób skarżących się na nadciśnienie. Ponadto zawierają one błonnik, który poprawia perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom i sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Ze względu na zawartość boru pomagającego utrzymać właściwy poziom estrogenów, powinny go spożywać kobiety po menopauzie. Mimo wysokiej kaloryczności mogą być częścią diety odchudzającej, gdyż dają uczucie sytości, spowalniają przyswajanie cukrów i hamują wchłanianie cholesterolu.

Reklama

3. Jagody goji

Te rozsławione przez Chińczyków owoce uważane są za najzdrowsze pożywienie na świecie. Opinia ta swoje potwierdzenie znajduje w fakcie, że zawierają one 19 aminokwasów i aż 21 pierwiastków śladowych oraz są najbogatszym źródłem karetonoidów, w tym beta karotenu, wśród wszystkich znanych owoców i warzyw. Ponadto znajdziemy w nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Podobno zapewniają też długowieczność.

Jabłka">

4. Jabłka

Mimo że świeże jabłka dostępne są praktycznie cały rok, to warto sięgnąć również i po te w wersji suszonej. Zawierają one bowiem witaminy z grupy B, witaminę C, błonnik oraz kwercetynę, która znana jest ze swojego korzystnego wpływu na pracę serca i układu krwionośnego. Wspierają układ odpornościowy, łagodzą niestrawność i poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

Reklama

5. Figi

Niewiele osób wie, że figi charakteryzują się największą zawartością błonnika wśród suszonych owoców oraz największą zawartością wapnia spośród produktów pochodzenia roślinnego. Działają korzystnie na układ nerwowy, na serce i układ krwionośny oraz poprawiają stan kości i zębów. Polecane są przy osteoporozie.

Suszone owoce można spożywać na śniadanie, podwieczorek czy deser po obiedzie. Są świetnym dodatkiem do jogurtów, owsianek, ciast, a nawet potraw mięsnych. Ponadto stanowią świetną bazą dla kompotu. Czy masz jeszcze jakieś wymówki, by ich nie jeść?

Czytaj też: 10 zdrowych przekąsek, za które Twój organizm Ci podziękuje

Sprawdź: Jak obrać i jeść mango? Zalety i właściwości egzotycznego owocu

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)