Morele, suszone morele, pestki moreli - właściwości, kalorie

Morele są bogate w cenne przeciwutleniacze, potas, magnez i fosfor, dlatego są doskonałym owocem spowalniającym procesy starzenia się, dbającym o nasze serce, wątrobę, prawidłowe ciśnienie tętnicze i pracę nerek. Morele warto wykorzystywać w walce z nadwagą, bo zawierają dużo błonnika pokarmowego, zwłaszcza w formie suszonej. Świeże morele są nie tylko smaczne, ale również tego niskokaloryczne. Regularnie jedzone oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.
Suszone morele i pestki moreli
Źródło: 123RF

Spis treści

Drzewka morelowe pojawiły się w polskich sadach dopiero około połowy XVI wieku, ale w Chinach te cenne dla zdrowia owoce uprawiano już w III wieku p.n.e.  Morele są niezwykle bogatym źródłem witamin i minerałów, dlatego powinny w naszej diecie być obecne przez cały rok. Spowalniają procesy starzenia, pomaga uniknąć wielu chorób cywilizacyjnych, korzystnie wpływają na skórę, metabolizm, układ krwionośny i kostny. W sezonie warto je jeść na surowo, poza sezonem także w formie suszonej. Owoce doskonale nadają się do przetwórstwa: można z nich robić smaczne dżemy, konfitury i nalewki. Morele można także mrozić (bez skórki i pestek), jednak nie dłużej niż 10 miesięcy.

Morele właściwości: przeciwutleniacze

Świeże morele w ponad 86 procentach składają się z wody, a swój niezwykły słoneczny kolor zawdzięczają beta-karotenowi, z którego wątroba produkuje witaminę A. Lista przeciwutleniaczy i witamin, które znajdują się w morelach jest niezwykle długa, najcenniejsze z nich to:

  • beta-karoten (wystarczy zjeść 3 morele dziennie, żeby zapewnić organizmowi odpowiednia dawkę tego przeciwutleniacza. ß-karoten ma zdolność do hamowania wzrostu komórek nowotworowych, spowalnia procesy starzenia się, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wzmacniając system immunologiczny, latem zapobiega uszkodzeniom skóry przez promieniowanie UVA.)
  • witamina C (jest niezbędna do wytwarzania i utrzymanie kolagenu, pomaga w walce z przeziębieniami, chroni przed miażdżycą, wspiera układ sercowo-naczyniowy, wychwytuje wolne rodniki i pomaga chronić organizm przed zmianami nowotworowymi)
  • witamina E (mówi się o niej witamina młodości, bo odgrywa ważną rolę w hamowaniu procesów starzenia się, ma korzystny wpływ na wygląd skóry, wzmacnia układ sercowo-naczyniowych, zapobiega utlenianiu lipoprotein LDL, zmniejsza stężenie tej frakcji cholesterolu we krwi)
  • witaminy z grupy B (morele mają 3 razy więcej witaminy B2 niż ich kuzynki brzoskwinie, dlatego wspomagają układ krążenia i są niezbędne przy regeneracji organizmu obciążonego bardzo dużym wysiłkiem lub chorobą)

Morele właściwości: błonnik i minerały

Błonnik zawarty w morelach potrafi usprawnić funkcjonowanie układu pokarmowego i reguluje gospodarkę lipidową. Szczególnie polecane są sposobom, które mają kłopoty z nadkwasotą, owoce zapobiegają też problemom z pęcherzykiem żółciowym i wątrobą.  Pomagają również w utrzymaniu prawidłowego stężenia glukozy we krwi, dzięki czemu normalizują wydzielanie insuliny przez komórki ß-trzustki. Szczególnie cenny źródłem błonnika są suszone morele.

Nie można zapomnieć także o tym, że morele są bogate w wiele pierwiastków mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Duża zawartość potasu sprawia, że morele pomagają w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Potas jest niezbędny do prawidłowej kontroli pracy mięśni i uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych. Dzięki niemu morele wspomagają pracę mięśnia sercowego i regulują ciśnienie tętnicze krwi. Potas przyspiesza też wydalanie nadmiaru wody z organizmu, zmniejszając obrzęki. Tymczasem zawarty w owocach magnez odpowiada za zdrowe kości, zęby, prawidłową kurczliwość mięśni i przewodnictwo nerwowe.

Reklama

Morele kalorie

Świeże morele zawierają niewielkie ilości kalorii – 100 g moreli dostarcza 47 kcal. W związku z tym są zalecane osobom dbającym o linię. Osoby otyłe i cukrzycy powinni jednak uważać na suszone morele, które są dużo bardziej kaloryczne, w 100 g znajduje się aż 284 kcal.

Suszone morele

Proces suszenia moreli pozwala na zachowanie cennych pierwiastków, witamin i błonnika, a często nawet zwielokrotnienie stężenia składników odżywczych. Okazuje się bowiem, że 100 g suszonych moreli dostarcza organizmowi pięć razy więcej ß-karotenu (7842 µg) i witaminy C (31,7 mg witaminy C) niż świeże owoce. Dużo więcej w nich także fosforu (127 mg), wapnia (139 mg), magnezu (42 mg), potasu (1666 mg) i błonnika pokarmowego (10 g).

Wystarczy zjeść kilka suszonych moreli dziennie, żeby wspomóc nasze kości. Morele wspomagają również odblokowywanie kanałów łojowych skóry, dlatego powinny znaleźć się w codziennej diecie osób z trądzikiem.

Kupując suszone morele sprawdzajmy jednak dokładnie ich skład i wybierajmy takie, które nie mają:

  • E220 lub E-220,
  • dwutlenku siarki,
  • siarczanu (siarczyny),
  • konserwantu E220,
  • bezwodnika kwasu siarkawego.

Każde konserwowane w ten sposób owoce trzeba myć przed jedzeniem, a najlepiej wybierać takie, które nie są siarkowane. Łatwo je odróżnić: siarkowane są pomarańczowe, niesiarkowane - brązowe.

Pestki z moreli

Pestki moreli zawierają duże ilości kontrowersyjnej witaminy B17 zwanej amigdalina, której zwolennicy medycyny naturalnej przypisują ogromne właściwości antynowotworowe. W świecie medycyny konwencjonalnej nie ma co do tej opinii zgody. Wiadomo jednak, że badania przeprowadzone na członkach himalajskiego plemienia Hunza, którzy mieszkają na terenie Pakistanu  i są znani ze swej długowieczności, każą się zastanowić nad właściwościami nie tylko samych moreli, ale także pestek z moreli.

Członkowie plemienia Hunza dożywają do 145 roku życia, nie chorują na raka, cukrzycę, nadciśnienie, nieznana jest im otyłość.  Dr Jay M. Hoffman, który w 1968 roku zbadał i opisał ich dietę stwierdził, że najbardziej niesamowitym pożywieniem, jakie znalazło się w diecie Hunzów, były spożywane w dużych ilościach pestki moreli.  Członkowie plemienia zjadali ich 200 razy więcej niż przeciętny Amerykanin, często używając w kuchni oleju z pestek moreli.

Pestki moreli gorzkiej skutki uboczne

W Meksyku zarejestrowano lek zawierają amigdalinę, preparat ten nie został jednak dopuszczony do obrotu w Stanach Zjednoczonych, bo według wielu naukowców spożywanie amigdaliny bogatej w cyjanogenne glikozydy może prowadzić do zatruć cyjankiem. Ich zdaniem już po zjedzeniu kilku pestek moreli może dojść do łagodnego zatrucia cyjankiem, co może się objawiać:

  • bólami głowy,
  • wymiotami,
  • nudnościami,
  • zawrotami głowy.

Cięższe zatrucie cyjankiem powoduje:

  • sinicę,
  • opadanie powiek,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • uszkodzenie nerwów,
  • trudności z chodzeniem,
  • uszkodzenie wątroby,
  • śpiączkę lub śmierć.

 Amerykańscy naukowcy są zdania, że na pestki moreli powinny uważać szczególnie kobiety w ciąży lub karmiące.

Reklama

Olej z pestek moreli

Olej z pestek moreli ma szerokie zastosowanie w kosmetyce. Jest bogaty w  kwas gamma linolowy, dzięki czemu pomaga w utrzymaniu właściwym nawilżeniu wilgotności skóry. Ma również właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające. Olej z pestek moreli jest też wykorzystywany w kuchni, jego główne składniki to zdrowe tłuszcze nienasycone.

Oceń artykuł

(liczba ocen 20)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!