Jak dotlenić mózg? Poznaj niezawodne sposoby

Tlen jest pierwiastkiem, którego organizm potrzebuje najpilniej. Gdy przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach i stosujemy nieodpowiednią dietę, możemy mieć problemy z dotlenieniem, co obniża aktywność mózgu. Co zatem robić, aby dotlenić mózg?
Osoba dotleniająca mózg na świeżym powietrzu
Źródło: 123RF

Spis treści

Ze wszystkich pierwiastków tylko tlen jest tak pilnie potrzebny, że w przypadku jego braku następuje zatrzymanie aktywności mózgu już po kilkunastu sekundach. Tlen to zdrowie i aktywność dla mózgu.

Jak dotlenić mózg? - tlenoterapia hiperbaryczna

Możesz skutecznie dotlenić mózg za pomocą tlenoterapii hiperbarycznej.

  • Seans tlenoterapii hiperbarycznej polega na wdychaniu czystego tlenu w warunkach podwyższonego ciśnienia (1,5 ATA). Tlenoterapia odbywa się w specjalnej komorze (komora hiperbaryczna), w której należy wygodnie się położyć i przez maskę tlenową  oddychać czystym tlenem.
  • W warunkach podwyższonego ciśnienia, jakie panują w komorze, tlen dociera do wszystkich komórek organizmu i nasyca je tlenem. Jest to szczególnie ważne w przypadku głęboko ukrytych stanów zapalnych, które mogą być przyczyną chorób nowotworowych.
  • Tlenoterapia hiperbaryczna bardzo skutecznie dotlenia mózg i  w związku z tym aktywuje komórki nerwowe mózgu (neurony) do bardziej efektywnej pracy.
 

Dotlenienie mózgu - ruch i świeże powietrze

Innym sposobem na dotlenienie mózgu i poprawę jego aktywności są intensywne ćwiczenia aerobowe. Ćwiczenia, które na dłuższy czas podnoszą tętno, w sposób bardzo efektywny dotleniają i usprawniają aktywność mózgu.

Należą do nich:

  • bieganie
  • jazda na rowerze
  • pływanie
  • aerobik
  • taniec
  • nordic walking
  • energiczne spacery na świeżym powietrzu

Zamiast siedzieć w domu warto więc wyjść na zewnątrz i pospacerować lub pobiegać. Niezależnie od obowiązków, jakie czekają ciebie danego dnia, mózg zawsze powinien być dotleniony.

Jeśli nie możesz pozwolić sobie na ruch na świeżym powietrzu, czasami dobre wywietrzenie mieszkania lub miejsca, w którym pracujesz, wystarczy, aby dotlenić mózg i poprawić jego aktywność.

Przebywanie w pomieszczeniu, które nie było wietrzone przez długi czas, obniża aktywność mózgu i osłabia zdolność do skupiania uwagi. Aby tego uniknąć należy wietrzyć pomieszczenie co kilka godzin. 

Reklama

Dotlenienie mózgu - dieta bogata w kwasy omega 3 i omega 6

Bardzo ważną kwestią w aspekcie dotleniania mózgu jest odpowiednia dieta. Może ciebie to zaskoczy, ale tlenoterapia, ćwiczenia aerobowe, spacery, czy wietrzenie mieszkania, nie odniosą dużego skutku, jeśli komórki nerwowe nie będą przygotowane do przyjęcia tlenu.

W tym celu należy wzbogacić swoją dietę w kwasy omega 3 i omega 6, które zwiększają półprzepuszczalność błon komórkowych. Dzięki temu tlen oraz inne substancje odżywcze (np. wapń, potas, jod, magnez, selen) mogą swobodnie przenikać do komórek, a produkty przemiany materii są z niej sprawnie usuwane. Bez wzbogacenia diety w kwasy omega 3 i omega 6 bardzo trudno w sposób efektywny dotlenić mózg.

Czytaj także:

Reklama