Najzdrowsze miejsce w internecie

Czym jest świadomy sen i jak go wywołać?

Świadomy sen to sen, w którym śniący wie, że śni. Na wyższym poziomie kontroli snu można reżyserować swoje sny, co do najdrobniejszych szczegółów. Te techniki służą m.in. pozbyciu się koszmarów, samopoznaniu, wywołaniu większej kreatywności oraz rozrywce. Czy to bezpieczne?
Kobieta ma marzenia senne
źródło:123RF
W skrócie
  • Świadomy sen to śnienie ze świadomością tego, że to sen. Istnieją rozmaite techniki, dzięki którym można zaprogramować sen, by był przyjemny, twórczy, itp. Niektóre z nich to metoda WILD, MILD oraz przerywanie cyklu snu.
  • Kontrolowany sen wywołuje się często po to żeby pozbyć się koszmarów nocnych.
  • Nie ma dowodów na to, że przejrzysty sen jest niebezpieczny. Jednak istnieje grupa osób, która nie powinna korzystać z opisywanych metod.
SPRAWDŹ TEŻ: Seksomnia - aktywność seksualna w czasie snu. Jakie ma objawy?
Spis treści
 

Reklama

Co to jest świadomy sen? 

Świadomy sen, w skrócie LD – od lucid dream, to rodzaj śnienia, w którym osoba śniąca ma świadomość tego, że śni. Określa się go też jako sen jasny, przejrzysty, czy sen wiedzy. Charakterystyczne jest w nim to to, że osoba śniąc ma świadomy wpływ na to o czym śni, a jej myśli są klarowne. Co więcej, ona zdaje sobie sprawę z tego, że świat snu, w którym występuje, nie jest rzeczywistością, nie jest prawdziwy. 

Jako jeden z pierwszych świadome sny badał oraz opisał pisarz i psychiatra z Holandii Frederick van Eeden. Jednak o tzw. śnie wiedzy wspominali już wcześniej ludzie kultury, nauki i sztuki, m.in. Arystoteles, święty Augustyn, Edison, Mendelejew, którzy, według ich przekazu, korzystali z dobrodziejstwa snu jasnego, by tworzyć, odkrywać i doświadczać. Sen przejrzysty jest również dobrze znany autochtonicznym plemionom Ameryki i Azji, mieszkańcom Tybetu oraz Indii (którzy opracowali termin „joga świadomego śnienia”).

Kontrola snu współcześnie została potwierdzona przez dwa, niezależne od siebie ośrodki badawcze: jeden w Wielkiej Brytanii (Keith Hearne oraz Alan Worsley), drugi w Stanach Zjednoczonych (Stephen LaBerge). Naukowcy w latach 70-tych przeprowadzając badania potwierdzili autentyczność świadomego śnienia za pomocą ruchów gałek ocznych pacjentów podczas snu.

Z kolei badaczka  Deirdry Barrett w 1992 roku doszła do wniosków, że aby można było mówić o kontrolowanym śnie, musi zaistnieć kilka warunków: 

1.    Osoba śniąca jest świadoma tego, że śni.

2.    Ogólnie znane prawa fizyczne nie muszą działać w czasie snu.

3.    Przedmioty ze snu znikają kiedy śniący się przebudza.

4.    Osoba śniąca podczas przebudzania doskonale zdaje sobie sprawę, że jest w świecie rzeczywistym.

Świadomy sen - techniki 

Jak wejść w świadomy sen? Zdarzają się osoby, które nie mają problemu, żeby w taki kontrolowany sen wejść, kiedy tylko o tym pomyślą. Rzadko jednak dzieje się tak za pierwszym razem, częściej tę umiejętność trzeba wypracować. 

Fascynaci tematu pragną sukcesu jak najszybciej, stąd bierze się ich potrzeba wywołania kontrolowanego snu od razu. Jak mieć świadomy sen za pierwszym razem? Jedną z najprostszych metod pozwalających przywołać jasny sen jest autosugestia. Polega ona na tłumaczeniu samemu sobie, przekonywaniu o fakcie śnienia świadomego. Można też wyobrażać sobie, że taki rodzaj snu nadejdzie najbliższej nocy, a nawet skonkretyzować o czym on będzie. 

Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że świadomy sen dla początkujących nie zawsze jest łatwym zagadnieniem. Nierzadko aby osiągnąć na tym polu sukces, warto poćwiczyć i wypróbować różne metody psychologiczne (m.in. medytację i ćwiczenia oddechowe, wykonywane tuż przed pójściem spać). 

Oto niektóre techniki, które można stosować, żeby móc kontrolować swoje sny:

  • technika WILD (z angielskiego Wake Inducted Lucid Dream) – sen, który przychodzi kiedy osoba śniąca jest w pełnej świadomości lub jedynie przez bardzo krótki czas ta świadomość jest wyłączona;
  • technika MILD (Mnemonic Induced Lucid Dream) – jest oparta na wizualizacjach i afirmacjach, przeprowadzanych na chwilę przed zaśnięciem;
  • technika DILD (Dream Induced Lucid Dream) – tutaj o fakcie snu kontrolowanego decyduje jakiś odruch, czy zachowanie śniącego we śnie;
  • przerywanie cyklu snu – śniący budzi się po kilku godzinach, przerywa sen na około godzinę, po czym ponownie wraca do snu;
  • pamięć snów – metoda pomagająca w zapamiętywaniu snów, nawet najdrobniejszych szczegółów; warto mieć naszykowany notes i długopis przy łóżku, aby po przebudzeniu od razu móc zapisać detale związane ze snem;
  • stosowanie ziół i farmakologii – wywoływanie jasnego snu przy użyciu substancji psychoaktywnych, znajdujących się w specjalnych ziołach oraz innych preparatach;
  • wykorzystywanie specjalistycznych urządzeń – indukowanie snów za pomocą takiej aparatury jak np. Dream Light lub REM-Dreamer.
Czy możesz mieć problem z bezsennością? Sprawdź!

Jak śnić świadomie? 

Sen świadomy może być wykorzystany do różnych celów. Jak już wcześniej wspomniano, ludzie nauki i kultury korzystali z zasobów tego rodzaju śnienia, by mieć klarowniejsze myśli na jawie, by konstruować wynalazki, tworzyć różne dzieła i myśleć kreatywnie. 

Jak świadomie śnić, by wykorzystać tę technikę na własny użytek? Jedną z pobudek, przez którą ludzie decydują się spróbować snu kontrolowanego jest pragnienie uniknięcia koszmarów sennych. Przejrzysty sen pomaga w tym żeby niejako zaprogramować wizję snu, a potem ją urzeczywistnić śniąc. Z czasem taki sen będzie można coraz bardziej kontrolować i planować go co do najmniejszego detalu.

Przejrzysty sen może być również stosowany po to, by lepiej poznać siebie, rozpoznać i zrozumieć swoje emocje, odczucia. 

Czy świadomy sen jest bezpieczny? 

Jak dotąd nie istnieją na świecie badania, które by dowodziły, że świadome sny stanowią jakieś zagrożenie dla śniącego lub osób z nim mieszkających. 

Sen kontrolowany wywoływany opisywanymi technikami nie jest groźny dla zdrowia psychicznego i fizycznego oraz życia śniącego. Tym niemniej warto uważać z metodą sztucznego wybudzania się, ponieważ zbyt częste korzystanie z niej może spowodować niewyspanie i związane z nim dolegliwości, takie jak zmęczenie, rozdrażnienie, dekoncentrację, itp. Ze sposobu przerywanego cyklu snu powinny zaś zrezygnować osoby chorujące na serce oraz schizofrenicy, którzy mogą mieć problemy z różnicowaniem rzeczywistości i snu.

Należy także uważać na wprowadzanie się w jasny sen metodą farmakologiczną, bądź przy użyciu ziół. Szacuje się, że co piąta osoba doświadczyła i przeżyła choć raz w życiu zjawisko jakim jest sen kontrolowany. Większość z nich ocenia je jako pozytywne i wyraża chęć przywołania takiego rodzaju snu ponownie.

W przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Kopydłowski Marek, Świadome śnienie. Jak kontrolować swoje sny?, Złote Myśli, ISBN 978-83-7582-357-8.
  • Jędrzejczyk Janusz, Pierwsze kroki w świadomy sen, Studio Astropsychologii, 2004, ISBN 83-7377-086-0.
  • Harary Keith, Weintraub Pamela, Panować nad snem – jak nauczyć się śnić świadomie, Limbus, 1995, ISBN 9788385475392.
Olga Tomaszewska
Artykuł napisany przez
Olga Tomaszewska
Dyplom dziennikarza zdobyła w 2009 roku, a od 2005 r. nieprzerwanie pisze i redaguje. Pracowała dla „Mojego Miasta Pabianice”, jako dziennikarz, redaktor, zastępca redaktora naczelnego i PR-owiec, współpracowała z „Nowym Życiem Pabianic" i licznymi portalami o tematyce zdrowotnej, tworząc dla tych podmiotów artykuły. Jej konikiem jest tworzenie treści z zakresu profilaktyki zdrowia, szeroko pojętej psychologii oraz pediatrii. Jeśli nie pisze, wygina się na macie ćwicząc hatha jogę jako nauczyciel i dozgonny uczeń.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Technika spania - sen polifazowy
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Sen
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Mężczyzna, który wstał wcześnie rano
Podobne artykuły
Jet lag - co to jest i jak sobie z nim radzić?
Medytacja na sen - spokojny i głęboki. Jak działa?
Doksylamina - preparaty na sen. Czy jest bez recepty?
Tabletki na sen - jakie środki nasenne? Na receptę i bez
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!