10 porad, jak chronić oczy przed promieniowaniem UV

Coraz częściej można usłyszeć, że ktoś nabawił się podrażnienia spojówek, bo przesadził ze słońcem. Niestety to prawda – ekspozycja wzroku na słońce może powodować zapalenie spojówek, nadwrażliwość na słońce lub alergię. Niestety może również prowadzić do chorób takich jak: poparzenie siatkówki, śnieżna ślepota, skrzydlik, a nawet czerniak.
Spis treści

Ochrona przed UV:

  1. Okulary – tylko z salonu optycznego. Bazarowe lub kupowane w sklepach sieciowych okulary mają nieodpowiednie szkła, które powodują rozszerzanie się źrenicy, gdy dociera do niej słońce, a nie – jak powinno być – jej zwężanie. Przez to zamiast chronić oko przed promieniami, docierają one do oka w nadmiarze, powodując np. zapalenie spojówek. Właśnie dlatego warto kupować okulary przeciwsłoneczne tylko w salonach optycznych.
  2. Soczewki kontaktowe wybieraj tylko z filtrem UV. Pamiętaj jednak, że same soczewki nie zapewniają dostatecznej ochrony przed słońcem i należy korzystać z okularów, najlepiej dużych, zabudowanych.
  3. Dbaj o odpowiedni stan spojówki oczu. Latem, gdy intensywniej działają takie czynniki jak słońce i wiatr, oczy są podrażnione i należy je często nawilżać. Dobrze używać kropli ze świetlikiem lekarskim, który ma działanie przeciwzapalne, np. Homeoptic.
  4. Śpij w całkowitej ciemności. Zadbaj, aby na noc wyłączyć wszystkie świecące zegary, lampy, wtedy oczy lepiej odpoczywają.
  5. Ustaw odpowiednio monitor komputera.  Oczywiście ważne jest, aby stał odsunięty najdalej jak można, ale tak, by móc normalnie wykonywać pracę. Jednak jeżeli chodzi o promienie UV, ważne jest ustawienie komputera tak, aby nie padało na niego światło słoneczne. Daje to efekt odbicia (jak od śniegu) i w dwójnasób szkodzi naszym oczom. Zmieniaj punkt patrzenia. Ważne, aby nie patrzeć w jeden punkt długo. Dobrze jest często zmieniać punkt patrzenia oraz patrzeć raz w dal, innym razem, na coś, co znajduje się blisko nas.
  6. Czytaj na plaży na siedząco. Często w wakacje lubimy leżeć na plaży i czytać. Nie jest to dobra pozycja do czytania, bo podczas leżenia napinają się mięśnie poruszające gałkami ocznymi, co wpływa na zmęczenie naszego wzroku. Do czytania również wkładaj okulary, bo papier odbija promienie UV.
  7. Dieta. Dbaj o pożywienie bogate w luteinę (np. ciemnozielone warzywa liściaste, jak szpinak, kapusta oraz kalafior, brokuły, sałata, cykoria, jarmuż, kukurydza, żółtka jaj) i beta-karoten (np. marchew, dynia, pomidory, brzoskwinie, nektarynki, mango, melon, szparagi, wiśnie, suszone śliwki).
  8. Dodatkowo suplementuj. W okresach silnego narażenia wzroku na promieniowanie UV można skorzystać z suplementów diety wzmacniających oczy, które zawierają luteinę, zeaksantynę, witaminę C, E, B6, B12, kwas foliowy, cynk i mangan.

Laserowa korekcja wzroku – wskazania, efekty i powikłania

Więcej z kateogrii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Witaminy na oczy - co jeść na wzrok? Dieta
Przeczytaj artykuł
Zaburzenia widzenia – chwilowa utrata wzroku. Przyczyny
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: W jakim wieku dostrzegłaś objawy zaburzeń hormonalnych?

  >15

  15-20

  20-30

  30<

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Witaminy na oczy - co jeść na wzrok? Dieta
Zaburzenia widzenia – chwilowa utrata wzroku. Przyczyny
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?
Dieta przy endometriozie - co jeść?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama