Najzdrowsze miejsce w internecie

Czy cukinię można jeść na surowo?

Cukinia to warzywo lekkostrawne, niskokaloryczne i o bardzo wszechstronnym zastosowaniu. Można przygotować z niej pasztet, dodać do leczo, a nawet do ciasta. Podpowiadamy jak ją przygotować, by smakowała równie dobrze na surowo.
Surowca cukinia
źródło:123RF
Spis treści

Czy cukinię można jeść na surowo?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: jak najbardziej! To warzywo łagodne w smaku, dzięki czemu pasuje do wielu wytrawnych potraw, a nawet do ciast. 

Cukinia zawiera:

  • witaminę C, 
  • witaminę K, 
  • witaminę PP,
  • witaminę B1, 

a także beta-karoten, potas, magnez i żelazo. Jest nie tylko zdrowa, ale i niskokaloryczna – 100 g to zaledwie 21 kcal! Bez obaw mogą więc spożywać ją osoby będące na diecie. Ze względu na niski indeks glikemiczny do diety mogą wprowadzić ją również pacjenci zmagający się z cukrzycą.

Cukinia dobra na żołądek

Cukinia spożywana na przykład w postaci delikatnej zupy-kremu to idealna potrawa z cukinii dla osób cierpiących z powodu:

  • zgagi, 
  • wrzodów żołądka, 
  • chorób wątroby. 

Wszystko dlatego, że warzywo to zawiera niewiele błonnika i nie obciąża chorego przewodu pokarmowego.Co ciekawe, jadalne są również kwiaty cukinii. W Polsce raczej ciężko je kupić – latem można dostać je na niektórych targach.

Nadziewane lub panierowane kwiaty cukinii to prawdziwy przysmak, popularny chociażby we Włoszech. Warto więc rozejrzeć się za nimi w sezonie. Cukinia jest łatwa w uprawie, dlatego jeśli mamy taką możliwość, warto posadzić ją w przydomowym ogródku. 

Jak działa ozonator żywności? Zobacz nasz test redakcyjny:

Przepis na spaghetti z cukinii z sosem pomidorowym

Składniki na 2 porcje:

  • 2 nieduże cukinie,
  • w sezonie 4 dojrzałe pomidory – sparzone, obrane i pokrojone w kostkę, poza sezonem 300 ml dobrej jakości passaty pomidorowej,
  • cebula,
  • ząbek czosnku,
  • 1/2 łyżeczki cukru,
  • sól i bazylia do smaku,
  • olej do smażenia.

Przy pomocy specjalnej obieraczki Julienne obieramy cukinię. Gotowe paseczki wkładamy do miski z lodowatą wodą i wstawiamy do lodówki. Cebulę kroimy w kostkę, a czosnek przeciskamy przez praskę. Wrzucamy na rozgrzany olej i szklimy.

Dodajemy pomidory, cukier i przyprawy i gotujemy przez 20-30 minut na małym ogniu. Cukinię odcedzamy i łączymy z sosem pomidorowym. Smacznego!

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Pomarańcze to nauralne źródło witaminy C
Przeczytaj artykuł
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Przeczytaj artykuł
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Szpinak, migdały i awokado, czyli produkty o dużej zawartości magnezu
Podobne artykuły
Witaminy na włosy – jakie na wypadanie i porost włosów?
Ile kalorii ma bób?
Dlaczego ogórki są gorzkie?
Czy ziemniaki zawierają gluten?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama