Kiszone buraki - właściwości, kalorie, witaminy

​Kiszone buraki to prawdziwa bomba witaminowa. Są mniej kaloryczne niż ich surowe odpowiedniki i mają jeszcze więcej cennych dla zdrowia składników odżywczych. Podobnie, jak inne kiszone warzywa powinny być podstawą zdrowej diety nie tylko w sezonie jesienno-zimowym, ale także przez cały rok. Poznaj niezwykłe właściwości kiszonych buraków i soku z nich.
Buraki w słoikach w czasie kiszenia
Źródło: 123RF

Spis treści

Chociaż kiszenie kojarzy nam się głównie z kapustą i ogórkami, to warto zacząć także kisić buraki, bo powstały w ten sposób zakwas to prawdziwa bomba witaminowa. Kiszenie jest najstarszą metodą zabezpieczania żywności przed psuciem się i jedną z najzdrowszych. Dzieje się tak za sprawą kwasu mlekowego, który powstaje w trakcie kwaszenia. Lista zalet kiszenia buraków jest bardzo długa. Tak samo jak inne warzywa, kiszone buraki zachowują swoje cenne, naturalne składniki i charakteryzują się:

  • niską kalorycznością,
  • wysoką zawartością witaminy A, C, E, K, PP i witamin z grupy B ,
  • wysoką zawartością składników mineralnych (wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor) ,
  • wysoką zawartością kwasu mlekowego,

Kiszone buraki - właściwości

Buraki kiszone polecane są m.in. jako lekarstwo na kaca, usuwają z organizmu wolne rodniki, opóźniają powstawanie procesów nowotworowych (dzięki powstałym podczas fermentacji   izotiocyjanianom) i miażdżycowych. Z niektórych badań wynika, że sok z kiszonego buraka może zniszczyć komórki nabłonkowe raka żołądka. Kiszone buraki wzmacniają odporność organizmu i ułatwiają budowanie prawidłowej flory jelit. Szczepy bakterii, które powstały w trakcie fermentacji pomagają chronić przed grzybicami, mają także silne właściwości antybakteryjne i przeciwwirusowe. Poza tym kiszone buraki:

  • pomagają w walce z anemią,
  • wspomagają odchudzanie,
  • spowalniają procesy gnilne w jelitach,
  • regulują przemianę materii (pomagają w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu),
  • odkwaszają organizm,
  • oczyszczają organizm z toksyn wspomagając pracę nerek i wątroby,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • łagodzą uderzenia gorąca w trakcie menopauzy,
  • są niezastąpione po kuracji antybiotykowej,
  • u mężczyzn podnoszą sprawność seksualną (według niektórych działają jak afrodyzjak),
  • zwiększają wytrzymałość (sok z buraków to świetny napój energetyczny, który dodaje energii, wzmacnia kondycję fizyczną oraz poprawia wydolność organizmu),
  • pomagają w rekonwalescencji po chorobach,
  • dostarczają weganom i wegetarianom cennego żelaza pochodzenia roślinnego.

Okazuje się też, że sok z kiszonego buraka ma silniejsze działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne niż sok ze świeżego buraka. Dzieje się tak dlatego, że w trakcie kiszenia wzrasta w buraku stężenie kwercetyny.

Jak kisić buraki czerwone?

Nie jest to zbyt skomplikowana czynność, jednak wymaga odrobiny cierpliwości. W pierwszej kolejność trzeba zaopatrzyć się w kamionkowe naczynie, w którym buraki najlepiej się ukiszą. Przepis na domowy sok z kiszonych buraków:

  • 3 kg buraków umytych i obranych (dobrze, jeśli będą ekologiczne) ,
  • 4 litrów przegotowanej wody,
  • 1 główka czosnku ,
  • sól (1/2 lub 1 łyżka soli na 1 litr wody),
  • kromka razowego żytniego chleba na zakwasie (opcjonalnie można pominąć dodając np. trochę soku z kiszonej kapusty, ogórków, a przy następnym kiszeniu soku z buraków),
  • czarny pieprz mielony,
  • 3 listków laurowych,
  • 15 ziaren ziela angielskiego,

Pokrojone w plastry buraki zalewamy solanką, dorzucamy przyprawy. Całość dociskamy talerzykiem, tak, żeby płyn pokrył całą kiszonkę. To ważne, bo dzięki temu zapobiegniemy pleśnieniu buraków. Kamionkowe naczynie przykrywamy gazą lub lnianą ściereczką i odstawiamy na 4-7 dni (w zależności od temperatury w miejscu przechowywania, im cieplej, tym fermentacja przebiegnie szybciej). 

Reklama

Kiszone buraki zastosowanie

Sok z buraków można pić już po 4-7 dniach. Po tym czasie ukiszony zakwas trzeba przelać do wyparzonych słoików lub butelek, szczelnie zamknąć i schować w lodówce. Można pić nierozcieńczony lub z dodatkiem wody, jeśli jest zbyt intensywny w smaku. Agnieszka Maciąg, propagatorka zdrowego sposobu odżywiania proponuje kurację oczyszczająco-wzmacniającą, która trwa 2-3 tygodnie. Codziennie pijemy wtedy po 1 szklance soku (nie trzeba wypijać całej szklanki od razu, można po małym kieliszku kilka razy w ciągu dnia).

Zakwas buraczany jest też doskonałą bazą do zrobienia smacznego barszczu, trzeba jednak pamiętać, żeby dodajemy go do wywaru warzywnego pod koniec gotowania, dzięki czemu zachowa swoje cenne właściwości. Kiszone buraki są także świetnym składnikiem sałatek, warto je połączyć z rukolą, kozim serem i podpieczonymi orzechami włoskimi.

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 97)

16687
Pytanie: Kiedy najchętniej sięgasz po probiotyk?

  w trakcie i po antybiotykoterapii

  podczas stosowania lekkostrawnej diety

  przy biegunce

  w zespole jelita drażliwego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!