Darmowy jadłospis od NFZ. Jak skorzystać z diety DASH?

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował portal internetowy, na którym po założeniu bezpłatnego konta, można skorzystać z darmowych jadłospisów przygotowanych na dwa tygodnie, zgodnych z popularną dietą DASH. Jak wygenerować wybrany przez siebie jadłospis?
Produkty spożywcze dla osób z nadciśnieniem
Źródło: 123RF
Spis treści

Jak skorzystać z diet od NFZ?

Po wejściu na stronę diety.nfz.gov.pl należy utworzyć bezpłatne konto, rejestrując się w serwisie. By tego dokonać należy podać swój adres e-mail oraz ułożyć hasło.

By najlepiej wybrać dla siebie właściwą kaloryczność oraz sprawdzić swój wskaźnik BMI należy podać:

  • płeć,
  • wagę,
  • wzrost,
  • wiek,
  • aktywność fizyczną.

Na tej podstawie wyliczona zostaje minimalna kaloryczność dzienna oraz wskaźnik BMI. Następnie można wybrać jedną z trzech diet DASH, a mianowicie:

  • z kalorycznością 1200kcal,
  • z kalorycznością 1500kcal,
  • z kalorycznością 1800kcal.

Jadłospis od Narodowego Funduszu Zdrowia

Po wybraniu dowolnego jadłospisu widoczne jest menu na najbliższe 14 dni. Każdy dzień składa się z 5 różnorodnych posiłków, a dokładniej ze:

  • śniadania,
  • II śniadania,
  • obiadu,
  • podwieczorka,
  • kolacji.

Oprócz wymienionych składników z proporcjami widoczny jest cały przepis, a także zdjęcie gotowej potrawy. Zapoznać się można również z kalorycznością danego posiłku, czasem jego przygotowania, a także zawartością w nim:

  • białka,
  • tłuszczu,
  • węglowodanów.

Na każdy dzień zawarta jest również porada zdrowotna, jak np. „Spożycie cukru i słodyczy należy ograniczyć do minimum. Alternatywą dla tradycyjnych słodyczy mogą być sałatki owocowe, puddingi na odtłuszczonym mleku, czy domowe ciastka owsiane”.

Dane posiłki można również wymieniać na inne (dostępne na rozwijanej liście), a także pobrać całość w formacie PDF.

Kolejną z zakładek jest lista zakupów, które niezbędne są do przygotowania posiłków na dany dzień. Istnieje również opcja odznaczenia produktów, które mamy w mieszkaniu.

Co to jest dieta DASH?

Dieta DASH określana jest jako lecznicza, a jej celem jest przede wszystkim wspieranie układu krwionośnego. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to: „plan żywieniowy chroniący przed nadciśnieniem”.

Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie soli, a spożywać więcej nieprzetworzonego jedzenia. Będąc na tej diecie zaleca się zrezygnowanie z:

  • ciastek,
  • białego pieczywa,
  • ciast,
  • czerwonego mięsa.

Czytaj również:

Artykuł napisany przez
Katarzyna Czyżyńska
Katarzyna Czyżyńska
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Pierwsze doświadczenie zdobywała w agencji PR. Od kilku lat copywriterka, głównie w tematyce medycznej. Od 2018 roku pełniła funkcję redaktora SEO w spółce Pharma Partner, a od 2021 jest Zastępcą Redaktora Naczelnego. W wolnych chwilach miłośniczka kryminałów i kuchni włoskiej.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Wiadomości
Przeczytaj artykuł
Ile może spóźniać się okres? Kiedy to powód do niepokoju?
Przeczytaj artykuł
5 chorób, do jakich doprowadza siedzący tryb życia
Podobne artykuły
5 chorób, do jakich doprowadza siedzący tryb życia
Dieta jaglana odchudzająca
Kalkulator CPM - jak obliczyć całkowitą przemianę materii?
Dieta na cellulit – co jeść i czego nie jeść? Jadłospis

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama