Szpinak – właściwości odżywcze i zdrowotne

szpinak

 

Ocena użytkowników

(liczba ocen 3)

Szpinak spotyka się z coraz przyjaźniejszym przyjęciem pasjonatów kulinarnych i słusznie gdyż oprócz walorów smakowych, wyróżnia się właściwościami odżywczymi i zdrowotnymi. Jedząc szpinak rośniemy w siłę, odporność, mądrość i spokój. Co jeszcze daje regularne spożywanie szpinaku?

Szpinak – co to za warzywo?

Szpinak – czyli ulubiona potrawa rysunkowego bohatera kreskówki Popeye – przywędrował do nas aż ze środkowo-zachodniej Azji. Jego obecność w europejskich kuchniach i restauracjach zawdzięczamy Persom, którzy odkryli smak i zalety zdrowotne tej rośliny już w VI wieku.

Szpinak pochodzi z rodziny szarłatowatych, w Polsce uprawia się odmianę warzywną tego ziela.

Szpinak ze względu na swoje właściwości odżywcze i zdrowotne odzyskuje dobrą sławę i wraca na salony, zarówno w postaci surowej, jak i duszonej, czy gotowanej. To zielone warzywo świetnie nadaje się do sałatek warzywnych, farszu do pierogów, czy naleśników, jako duszony dodatek do drugiego dania, składnik koktajli, zup, przekąsek, itp.

 

Szpinak – właściwości odżywcze

Rośliną, która w sposób niemal holistyczny oddziałuje na organizm jest właśnie szpinak. Właściwości tego warzywa dotyczą kwestii odżywczych, leczniczych, a nawet odchudzających.

Właściwości odżywcze szpinaku wynikają z bogatego w zdrowie składu tej rośliny. Szpinak kryje w sobie niemal cały alfabet witamin: A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E i K. Do tego dodajmy kwas foliowy i kwas pantotenowy. Na dokładkę w szpinaku znajdują się również zbawienne dla ustroju pierwiastki, takie jak: potas, magnez, żelazo, wapń, fosfor, cynk, sód, miedź, mangan i selen. W tej zielonej roślinie nie zabrakło także cennych antyoksydantów, wspaniale służących zdrowiu i urodzie.

Sprawdź: Wilcza jagoda – czy jest trująca? Zastosowanie

Szpinak – właściwości zdrowotne

Szpinak posiada właściwości zdrowotne dotyczące całego ustroju człowieka. Korzystnie wpływa na pracę mózgu poprawiając pamięć oraz koncentrację. Liście szpinaku przyczyniają się także do wzmocnienia siły mięśni, większej wydolności i odporności.

To zielone warzywo przeciwdziała procesom starzenia i wykazuje działanie antynowotworowe.

Ponadto szpinak wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi i złego cholesterolu.

Znane jest też dobroczynne oddziaływanie szpinaku na wzrok.

Co więcej, ta zielona roślina stanowi świetną profilaktykę takich groźnych chorób jak

Kwas foliowy, obficie występujący w liściach szpinaku, zjadanych przez kobiety ciężarne, przyczynia się do prawidłowego rozwoju malucha w brzuchu.

Szpinak podawany jest osobom chorującym na anemię, aby je wzmocnić i zapewnić im dodatkową porcję potrzebnego organizmowi żelaza.

Zielony szpinak warto serwować osobom będącym w stresie, a także takim, które narzekają na ból i zawroty głowy.

Szpinak – właściwości odchudzające

Szpinak skrywa również właściwości odchudzające. Przede wszystkim z tego powodu, że ma niską wartość kaloryczną: w 100 gramach tego warzywa znajduje się zaledwie 23 kcal. Poza tym szpinak zaopatrzył się w tzw. tylakoid, który jest związkiem chemicznym o działaniu powstrzymującym trawienie tłuszczów i hamującym uczucie głodu. Wpływa to dobroczynnie na wspieranie kuracji odchudzającej.

Sam szpinak nie jest kaloryczny, jednak należy uważać na dodatki, którymi uzupełniamy danie ze szpinakiem, ponieważ to one mogą stanowić bombę kaloryczną, a należą do nich np. boczek, tłuste sery, jajko, majonez, itp.

Zarówno surowy szpinak, jak i przetworzony podczas duszenia czy gotowania (niezbyt długiego aby nie wytrącić z niego drogocennych substancji odżywczych) może być stosowany przez osoby dbające o zdrowe odżywianie oraz przebywające na diecie.

Szpinak – przeciwwskazania

Niestety, nie wszyscy mogą raczyć się szpinakiem. Znane są bowiem przeciwwskazania do spożywania tego warzywa, do których należą:

  • występowanie kamicy nerkowej (ze względu na zawartość w szpinaku kwasu szczawiowego, który może powodować tworzenie się kamieni w nerkach);
  • problemy z reumatyzmem i artretyzmem;
  • nadkwasota;
  • choroby układu krążenia (zbyt duże ilości szpinaku mogą szkodzić systemowi krwionośnemu).

Szpinak – jak go jeść?

Ze szpinaku można uczynić bazę wspaniałej, lekkiej sałatki z serem feta, czy serem pleśniowym, z dodatkiem gruszki, pomarańczy lub truskawki, polanych oliwą z oliwek.

Duszone liście szpinaku mogą stanowić farsz do mięs, wędlin, pierogów, czy naleśników. To zielone warzywo świetnie komponuje się z makaronami oraz z plackami ziemniaczanymi, czy jako nadzienie tortilli.

Szpinak może być jednym ze składników zdrowego, odżywczego koktajlu. Można także ugotować z niego zupę, czy krem.

Zobacz również: Olszówka - jak rozpoznać ten trujący grzyb i jakie są jego objawy?