Dieta przy endometriozie - co jeść? Przykładowy jadłospis

Dieta przy endometriozie jest bardzo często niedoceniana. Chociaż wciąż niewiele wiadomo na jej temat to okazuje się, że wprowadzenie odpowiedniego sposobu żywienia, może być pomocne w niwelowaniu skutków, jakie niesie za sobą ta jednostka chorobowa oraz poprawie samopoczucia.
Zdrowa żywność
Źródło: 123RF
Spis treści

Jaka dieta przy endometriozie?

Sama endometrioza jako choroba diagnozowana jest od niedawna. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego podaje, że dotyka ona aż 6-15% populacji kobiet w wieku rozrodczym.

Choroba ta wiąże się z występowaniem tkanek błony śluzowej macicy poza miejscem jej naturalnego występowania (np. w jamie brzusznej).

W literaturze, na chwilę obecną, ciężko odnaleźć pojęcie „dieta przy endometriozie”. Jednak ze względu na fakt, że za jedną z głównych przyczyn endometriozy uważa się stan zapalny, dieta w endometriozie powinna mieć głównie charakter przeciwzapalny i być bogata w antyoksydanty oraz kwasy omega-3.

Patrząc na korelacje endometrioza a dieta, warto zwrócić uwagę na zawartość:

  • witaminy D, B6, B12, A, C, E,
  • selenu,
  • wapnia,
  • magnezu,
  • kwasu foliowego,
  • żelaza.

Idealnie w te założenia wpisuje się dieta śródziemnomorska, którą w niektórych przypadkach należy zmodyfikować pod kątem diety o niskim indeksie glikemicznym. Unikać należy wtedy również podjadania pomiędzy posiłkami, rozgotowywania produktów, picia soków czy koktajli.

Co jeść przy endometriozie?

Dieta na endometriozę powinna bazować na:

  • warzywach i owocach – szczególnie zielonych warzywach liściastych i owocach jagodowych. W ciągu dnia należy spożyć 4-5 porcji tej grupy produktów najlepiej w postaci surowej. Przy problemach ze wzdęciami lepiej tolerowane będą warzywa gotowane;
     
  • pełnoziarnistych produktach zbożowych – kaszach, pełnoziarnistym pieczywie i makaronie. Uwaga, aby produkty było ugotowane al’dente;
     
  • produktach mlecznych – najlepiej sięgać po te naturalne o obniżonej zawartości tłuszczu. Unikać należy smakowych produktów nabiałowych ze względu na dużą zawartość cukrów prostych. Jeżeli mamy ochotę na jogurt owocowy, wystarczy wkroić świeże owoce;
     
  • rybach oraz drobiu – spożywanie mięsa powinno być ograniczone. Wybierać należy chude mięso drobiowe (bez skóry), które jest bogate w żelazo oraz cynk. Ryby powinno się spożywać minimum 2 razy w tygodniu. Szczególnie warto sięgać po tłuste ryby morskie, które są źródłem kwasów omega-3 działających przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie;
     
  • nasionach roślin strączkowych – są źródłem białka oraz błonnika, który usprawnia pracę jelit i odżywia mikroflorę. W diecie doskonale odnajduje się soczewica, ciecierzyca, groch czy fasola.

Tak jak w każdej diecie prozdrowotnej należy ograniczyć:

  • produkty wysoko przetworzone (np. fast food, słone przekąski);
  • słodycze;
  • czerwone mięso;

Zawierają one zazwyczaj tłuszcze nasycone oraz trans, które wykazują udowodnione, silne działanie prozapalne.

Przykładowy jadłospis przy endometriozie

Przykładowy jadłospis przy endometriozie nie musi odbiegać od zwyczajowego sposobu żywienia. Często jedynie wystarczy niewielka modyfikacja np. zamiana konkretnego produktu, czy zwiększenie porcji warzyw do posiłku.

  • Śniadanie – kanapki z twarożkiem z rzodkiewką, szczypiorkiem i nasionami. W takim posiłku warto sięgnąć po chleb żytni razowy na zakwasie, z którego dzięki sposobowi przygotowania przyswoimy więcej składników odżywczych. Wszystko za sprawą inaktywacji kwasu fitynowego, który może utrudniać wchłanianie magnezu, wapnia czy żelaza.
     
  • Drugie śniadanie - jogurt z malinami i orzechami. Zamiast sięgać po słodkie jogurty, które zawierają niemal tyle samo cukru co słodkie napoje można dorzucić do jogurtu naturalnego ulubione owoce i orzechy.
     
  • Obiad - łosoś pieczony w pomidorach z brązowym ryżem i surówką z selera i jabłka. Tłuste ryby morskie zawierają kwasy omega – 3, które nie tylko wykazują działanie przeciwzapalne, czy chronią przez miażdżycą, ale także pozytywnie wpływają na budowę neuronów i funkcje poznawcze.
     
  • Przekąska - hummus z papryką. Doskonały sposób na przemycenie większej ilości warzyw i strączków do diety. Osoby, które nie przepadają za klasycznym hummusem mogą spróbować jego wersji z suszonymi pomidorami, pieczoną papryką czy burakami lub przygotować pastę na bazie fasoli czy soczewicy.
     
  • Kolacja – sałatka z grillowanym indykiem, pomidorkami, sałatą i pestkami dyni. Lekka sałatka skropiona oliwą z oliwek nadmiernie nie obciąży układu pokarmowego. Dostarczy nam ona niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz dobrej jakości chudego białka.

Dieta przy endometriozie – przepisy

Poniżej przykładowej przepisy dla osób z endometriozą:

Kanapki z pastą z ciecierzycy i pomidorów suszonych z papryką

Składniki:

  • Chleb żytni razowy - 2 kromki
  • Ciecierzyca konserwowa, bez zalewy - 2 łyżki
  • Pomidor suszony – 2 plastry
  • Rukola -1/2 szklanki
  • Papryka czerwona – ½ sztuki
  • Oliwa z oliwek nierafinowana - 2 łyżeczki
  • Papryka słodka mielona, sól, pieprz czarny, oregano suszone

Sposób przygotowania:

  1. Suszone pomidory zalej wrzątkiem, a po kilku minutach odsącz i pokrój na mniejsze kawałki.
  2. Paprykę umyj i pokrój.
  3. Ciecierzycę odsącz z zalewy i opłucz.
  4. W naczyniu blendera umieść ciecierzycę, suszone pomidory, oliwę oraz przyprawy i zblenduj na gładką pastę.
  5. Pieczywo pokrój, posmaruj pastą, a na wierzchu połóż paprykę i rukolę.

Pulpeciki z łososia w sosie pomidorowym na ryżu brązowym

Składniki:

  • Ryż brązowy suchy – 3 ½ łyżki
  • Łosoś świeży, filet – 130 g
  • Jaja kurze surowe – 1 sztuka
  • Szpinak świeży (baby) – 1 szklanka
  • Pomidory krojone w puszce - 1 szklanka
  • Cebula – ½ sztuki
  • Oliwa z oliwek - 1 łyżka
  • Sól, pieprz czarny, bazylia suszona

Sposób przygotowania:

  1. Ryż ugotuj w osolonej wodzie zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu produktu.
  2. Rybę i szpinak umyj, osusz i drobno posiekaj.
  3. Cebulę obierz i posiekaj.
  4. Rybę i szpinak przełóż do miski, dodaj jajko, przyprawy i wymieszaj.
  5. Uformuj pulpety i ułóż na wyłożonej papierem do pieczenia blaszce, piecz przez 15-20 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.
  6. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem zeszklij cebulę, a następnie dodaj pomidory z puszki i dopraw.
  7. Pulpeciki podawaj na ryżu polanym sosem.

Makaron z serem twarogowym, groszkiem i pesto

Składniki:

  • Makaron pełnoziarnisty penne suchy – 40 g
  • Twaróg półtłusty - 1 plaster
  • Groszek zielony mrożony - 3 łyżki
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Pesto z bazylii zielone - 2 łyżeczki
  • Oliwa z oliwek - 2 łyżeczki
  • Sól, pieprz czarny

Sposób przygotowania:

  1. Makaron ugotuj al dente w osolonej wodzie.
  2. Groszek wrzuć do osolonego wrzątku i gotuj do miękkości.
  3. Czosnek obierz i posiekaj.
  4. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem podsmaż czosnek. Następnie dodaj groszek i smaż przez około 2 minuty.
  5. Makaron wymieszaj z pesto oraz groszkiem.
  6. Całość przełóż na talerz, posyp pokruszonym serem i świeżo zmielonym pieprzem.

Zmagając się z endometriozą warto przyjrzeć się bliżej swojej diecie. Osoby, które zmagają się z nadmierną masą ciała powinny ją unormować. W sprostaniu temu zadaniu może pomóc nowoczesna aplikacja dietetyczna, która oferuje pośród swoich kilkunastu rodzajów diet także dietę śródziemnomorską.

Dostępność aplikacji w telefonie ułatwia korzystanie z diety, a funkcjonalność taka jak lista zakupów daje pewność, że zostaną kupione wszystkie produkty.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również
Artykuł zweryfikowany przez
 Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Kamila Pawłowska
Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Kamila Pawłowska
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Interesuje się również psychodietetyką -ukończyła studia podyplomowe w tym zakresie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. Certyfikowany Instruktor Fitness oraz Trener Personalny. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Ile może spóźniać się okres? Kiedy to powód do niepokoju?
Przeczytaj artykuł
Biegunka przed i podczas okresu – przyczyny
Podobne artykuły
Biegunka przed i podczas okresu – przyczyny
Brak orgazmu pochwowego. Co robić?
Tyłozgięcie macicy - a ciąża i seks. Jakie są objawy?
Wypadanie macicy - objawy, leczenie nieoperacyjne

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama