Najzdrowsze miejsce w internecie

Dieta przy PCOS - co jeść? Jadłospis

Dieta przy PCOS jest jednym z kluczowych elementów terapii. Choroba ta jest w istotny sposób powiązana ze zwiększonym ryzkiem chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy typu 2 czy otyłością. Odpowiedni sposób żywienia może zapobiec ich wystąpieniu.
Twaróg z morelami w misce
Źródło: 123RF
Spis treści

Dieta przy PCOS

Dieta w POCS jest zależna od współwystępujących jednostek chorobowych. Osoby cierpiące na to schorzenie często borykają się z takimi problemami, jak:

  • nadciśnienie,
  • hipercholesterolemia,
  • nadwaga,
  • otyłość,
  • zaburzenia gospodarki węglowodanowej (np. insulinooporność, hiperinsulinemia).

Dieta przy PCOS powinna być dostosowana indywidualnie, biorąc pod uwagę występujące problemy zdrowotne. Jednakże niezwykle istotne jest, żeby każda terapia żywieniowa przy zespole policystycznych jajników, skupiała się na kontroli: masy ciała, profilu lipidowego oraz gospodarki węglowodanowej.

Niezwykle ważne jest również wdrożenie regularnej aktywności fizycznej. Dodatkowo u kobiet z PCOS często obserwuje się zaburzenia w odczuwaniu głodu i sytości, dlatego w niektórych przypadkach kluczowe może okazać się kontrolowanie podaży kalorii.

Co jeść przy PCOS?

Dieta dla PCOS bazuje na produktach na produktach o niskim i średnim indeksie glikemicznym, niskotłuszczowych źródłach białka oraz żywności przeciwzapalnej.

Mianowice jadłospis powinien uwzględniać:

  • produkty pełnoziarniste (razowe pieczywo, ryż brązowy, grube kasze, makaron pełnoziarnisty),
  • warzywa,
  • nasiona i orzechy (np. orzechy włoskie, nasiona chia, siemię lniane),
  • nasiona roślin strączkowych,
  • niskotłuszczowy nabiał,
  • chude mięso (drób, cielęcina, schab i polędwica wieprzowa),
  • ryby,
  • tłuszcze roślinne (np. oliwa z oliwek),
  • owoce (w szczególności jagodowe).

Z jadłospisu natomiast należy wykluczyć produkty o wysokim indeksie glikemicznym, żywność przetworzoną i bogatą w nasycone kwasy tłuszczowe oraz tłuszcze typu trans.

Dieta na PCOS powinna eliminować węglowodany oczyszczone, czyli np. białe pieczywo, produkty cukiernicze, słodycze, czerwone mięso, wszelkiego rodzaju przekąski (np. chipsy, paluszki) oraz fast foody.

Jadłospis przy policystycznych jajnikach

Jadłospis przy PCOS powinien być jak najmniej przetworzony. Należy pamiętać, że obróbka termiczna wpływa na zwiększenie indeksu glikemicznego produktów. W związku z tym należy unikać rozgotowywania warzyw oraz produktów zbożowych np. makaronu i spożywać je al dente.

Dodatkowo zbyt wysokie rozdrobnienie może również się przyczynić do wzrostu indeksu glikemicznego i dlatego jadłospis przy policystycznych jajnikach powinien być pozbawiony koktajli, zup krem czy puree.

Kanapki z pastą z tuńczyka, awokado i pomidorów suszonych

Składniki:

  • Chleb żytni razowy – 2 kromki
  • Tuńczyk w sosie własnym – 60g
  • Awokado – 1 plaster
  • Pomidor suszony – 2 plastry
  • Pietruszka, natka świeżą – 1 łyżka
  • Sok z cytryny – 1 łyżeczka
  • Sól, pieprz, Oregano

Sposób przygotowania:

  1. Rybę odcedź z zalewy.
  2. Pomidory suszone zalej wrzątkiem, a po kilku minutach odsącz i pokrój na mniejsze kawałki.
  3. Awokado przekrój na pół, wydrąż miąższ i rozgnieć widelcem.
  4. Natkę pietruszki umyj i posiekaj.
  5. Wszystkie składniki przełóż do miski i dokładnie wymieszaj.
  6. Pieczywo pokrój i posmaruj pastą.

Serek twarogowy z morelami suszonymi i orzechami włoskimi

Składniki:

  • Twaróg półtłusty – 2 plastry
  • Jogurt naturalny – 2 łyżki
  • Morele suszone – 2 sztuki
  • Orzechy włoskie – 3 sztuki

Sposób przygotowania:

  1. Suszone owoce i orzechy posiekaj.
  2. Wszystkie składniki wyłóż do miseczki i wymieszaj.

 Kaszotto gryczane z kurczakiem, jarmużem i rukolą

Składniki:

  • Kasza gryczana, sucha – 5 łyżek
  • Kurczak, mięso z piersi bez skóry – 140g
  • Cebula – ¼ sztuki
  • Seler naciowy – 1 łodyga
  • Czosnek – 1 ząbek
  • Jarmuż – 1 szklanka
  • Rukola – ½ szklanki
  • Oliwa z oliwek – 2 łyżki
  • Bulion warzywny – 1 ½ szklanki
  • Słonecznik łuskany – 2 łyżki
  • Sól, Pieprz

Sposób przygotowania:

  1. Mięso umyj, osusz i pokrój w kostkę. Następnie usmaż je na rozgrzanej patelni z tłuszczem i odłóż na bok.
  2. Cebulę oraz czosnek obierz i posiekaj.
  3. Seler umyj i pokrój.
  4. Jarmuż opłucz, usuń grube łodygi, a liście porwij. Rukolę umyj.
  5. Na rozgrzanej patelni z tłuszczem zeszklij cebulę. Dodaj czosnek oraz seler naciowy i smaż przez chwilę.
  6. Następnie dodaj suchą kaszę i smaż przez chwilę. Do kaszy dolewaj równe partie gorącego bulionu i podgrzewaj stale mieszając. Ustaw największy płomień lub moc palnika, by kasza jednocześnie chłonęła bulion, a jego nadmiar wyparowywał. Kiedy kasza wchłonie pierwszą partię płynu, dodaj następną.
  7. Powtarzaj czynność, do momentu, aż kasza wchłonie cały płyn. Przed końcem duszenia do kaszy dodaj mięso, jarmuż oraz przyprawy.
  8. Gotowe danie przełóż na talerz i posyp nasionami oraz rukolą.

Hummus z papryką

Składniki:

  • Hummus tradycyjny z ciecierzycy – 5 łyżek
  • Papryka czerwona – ½ sztuki

Sposób przygotowania:

  1. Warzywo umyj i pokrój w słupki.
  2. Hummus nabieraj za pomocą słupków warzywnych.

Sałatka z kaszą gryczaną, ciecierzycą i marchewką

Składniki:

  • Kasza gryczana sucha – 3 łyżki
  • Ciecierzyca konserwowa – 5 łyżek
  • Marchew – 1 sztuka
  • Szpinak świeży – 1 szklanka
  • Cebula czerwona – 1/ sztuki
  • Szczypiorek – 1 łyżka
  • Oliwa z oliwek – 1 łyżka
  • Ocet balsamiczny – 1 łyżka
  • Kolendera świeża – 2 łyżki
  • Chili mielone, Kmin rzymski mielony, sól

Sposób przygotowania:

  1. Kaszę ugotuj w osolonej wodzie zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu produktu.
  2. Ciecierzycę z puszki odsącz z zalewy i opłucz pod bieżącą wodą.
  3. Marchewkę umyj, obierz i pokrój w słupki.
  4. Cebulę obierz i pokrój w piórka.
  5. Przygotuj dressing mieszając oliwę z octem, posiekanym szczypiorkiem i przyprawami.
  6. Składniki przełóż na talerz i polej dressingiem. Całość wymieszaj i posyp posiekaną kolendrą.

Jak schudnąć przy zespole policystycznych jajników?

Redukcja masy ciała w tej jednostce chorobowej jest możliwa. Kluczowy okazuje się odpowiedni deficyt energetyczny oraz wdrożenie regularnej aktywności fizycznej, która uwrażliwia tkanki na insulinę. Jest to niezwykle ważne ze względu na częste występowanie przy PCOS insulinooporności oraz innych zaburzeń gospodarki węglowodanowej.  

Występowanie nadwagi lub otyłości może nasilać zaburzenia miesiączkowania czy płodności, dlatego tak istotne staje się zachowanie prawidłowej masy ciała. W pozbyciu się nadmiernych kilogramów i unormowania stężenia glukozy we krwi pomóc mogą nowoczesne narzędzia dietetyczne np. aplikacje.

W ramach abonamentu użytkownik dostaje indywidualny plan żywieniowy, nieograniczony kontakt z dietetykiem, intuicyjną listę zakupów oraz bazę niemal 2000 przepisów. Ułatwieniem w stosowaniu takiej diety jest możliwość jej edycji i wymiany posiłków, tak aby to dieta dostosowana była do osoby, a nie odwrotnie.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również
 Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Karina Białek
Artykuł zweryfikowany przez
Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Karina Białek
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Od najmłodszych lat eksperymentuje w kuchni i poszukuje niebanalnych połączeń. Obecnie uwielbia wertować książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych pomysłów na zdrowsze wersje tradycyjnych dań. Dietetyka i żywienie człowieka to jej pasja, dlatego ciągle stara się poszerzać swoją wiedzę w tym temacie. Pracując w Akademii Kulinarnej oraz cateringach dietetycznych, zdobyła wiedzę jak prawidłowo komponować posiłek, by był odżywczy i apetyczny. Wierzy, że zdrowa dieta może być smaczna i różnorodna.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1700 kcal - przykładowy jadłospis, przepisy. Efekty
Dieta 1700 kcal
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Podobne artykuły
Dieta przy niedoczynności tarczycy - czego unikać? Jadłospis
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Dieta dla mężczyzn - jadłospis odchudzający i na przytycie

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama