Nowy sklep

już ON-LINE

Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ciało regeneruje się wówczas i pozbywa toksyn. Wiemy, że brak snu wywołuje niepożądane skutki. Co znaczy zbyt długi sen? Jaka długość snu powinna wystarczyć?
 

Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach raczej śpimy za krótko niż zbyt długo. Okazuje się jednak, że to właśnie problem zbyt długiego snu staje się często spotykaną przypadłością.

Osoby, które kładą się spać bardzo późno, równie późno wstają i są narażone na niekorzystne dla zdrowia konsekwencje. W jaki sposób zbyt długi sen wpływa na nasz organizm?

Zbyt długi sen - przyczyny

Ilość godzin, jaką należy przeznaczyć na zdrowy sen, zależy nie tylko od naszego wieku, ale także od stylu życia, stanu zdrowia oraz aktywności fizycznej. Osoby, które prowadzą stresujący styl życia, będą miały trudności z zasypianiem i porannym stawaniem. Osoby starsze będą poświęcały na sen znacznie mniej czasu niż noworodki, które śpią nawet 18 godzin na dobę. Ci zaś, którzy często podróżują, są narażeni na zmiany czasu, które powodują zaburzenia snu.

Często popełniane błędy

Dorosły człowiek potrzebuje od 7 do 9 godzin snu na dobę. I to powinno w zupełności wystarczyć, by organizm mógł się zregenerować. Często zdarza się jednak, że próbujemy dosypiać kilka godzin na zapas, jeśli czeka nas długi i ciężki dzień lub odsypiamy stracone godziny kolejnego dnia. Niestety, nie jest to korzystne dla naszego zdrowia.

Zobacz: Co się dzieje w naszym mózgu podczas snu?

Objawy długiego snu

Po przespaniu więcej niż 10 godzin możemy obudzić się z silnym bólem głowy. Towarzyszyć nam może:

  • dezorientacja,
  • osłabienie,
  • rozdrażnienie.

Ogólne złe samopoczucie utrzyma się przez cały dzień. Do tego dojść mogą zaburzenia snu i, co za tym idzie, rozregulowanie naszego wewnętrznego zegara.

Czym grozi zbyt długi sen?

Jeśli zbyt długie przebywanie w łóżku zdarza się sporadycznie, wystarczy powrócić do poprzednich nawyków i przesypiać około 8 godzin na dobę. Jeśli jednak problem ten zdarza się częściej, należy mieć na uwadze wiążące się z tym poważne konsekwencje dla zdrowia.

Spędzając większą część dnia na spaniu, zaniedbujemy inne sfery życia, takie jak aktywność fizyczna. Brak ruchu oraz zbyt długie przebywanie w pozycji leżącej może przyczynić się do rozwoju takich schorzeń, jak: nadwaga i otyłość, choroby serca, problemy z kręgosłupem, cukrzyca, migrenowe bóle głowy, problemy z koncentracją oraz depresja,609.html">depresja. W rezultacie zbyt długi sen może wiązać się z przedwczesną śmiercią.

Nadmierna senność - narkolepsja

Innym, dość poważnym schorzeniem, jest narkolepsja, której towarzyszy nadmierna senność w ciągu dnia. Osoby mające ten problem czują się zmęczone oraz nie mają energii. Na dodatek uczucie senności jest na tyle silne, że są w stanie zasnąć niemal w każdym miejscu i w każdej pozycji. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być uszkodzenia w obrębie układu nerwowego.

Nadmierna senność jest również jednym z objawów takich chorób jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca, depresja czy anemia. By wyeliminować problem przesypiania zbyt dużej ilości godzin, należy zdiagnozować problem u lekarza.

Czytaj też: Narkolepsja – niecodzienne zaburzenia snu

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 37)

Pytanie: Co jest najważniejsze w przygotowaniu do sezonu narciarskiego?

  Ćwiczenia fizyczne przed wyjazdem w góry

  Odpowiednia suplementacja preparatami m.in. z kolagenem

  Seria masaży przygotowujących mięśnie

  Wcześniejsze przygotowanie nie jest potrzebne