Najzdrowsze miejsce w internecie

Nadciśnienie a długość snu

Zbyt krótki jak i zbyt długi sen ma związek z powstawaniem nadciśnienia tętniczego. Najbardziej zdrowo jest spać 7- 8 godzin na dobę
Spis treści

Na nadciśnienie negatywny wpływ ma przede wszystkim zła i bogata w tłuszcze dieta, nadużywanie soli oraz brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Ale to nie wszystko. Niedawno opublikowano bardzo poważne badania, z których wynika, że nadciśnienie mogą także wywoływać - lub pomagać mu w rozwoju - zaburzenia snu.

Europejskie Stowarzyszenie Nadciśnienia Tętniczego napisało w swoim naukowym newsletterze, iż istnieją liczne dowody na związek snu z chorobami układu sercowo - naczyniowego, a w tym nadciśnienia. 

Reklama

Śpimy coraz krócej

W ostatnich 30 latach zaobserwowano skrócenie się średniej długości snu u ludzi w populacji ogółem. W samych tylko Stanach Zjednoczonych, procent osób (dorosłych - w wieku produkcyjnym) śpiących średnio krócej niż 6 godzin na dobę - wzrósł z 12 do 16 proc. (dane z 2005 r.). Inne badania wykazały, że aż 23 proc. populacji cierpi tam na bezsenność.
W Polsce nie jest lepiej. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy SMG/KRC wynika, że co druga osoba po 30. roku życia nie dosypia. W 1996 r. na tę przypadłość narzekało tylko 29 proc. naszego społeczeństwa. Specjaliści twierdzą, że pod tym względem jesteśmy już w światowej czołówce. Najczęściej niedosypiają osoby w wieku produkcyjnym i pracujące.
W przypadku sporadycznie pojawiających się problemów z bezsennością u osób dorosłych można krótkotrwale zastosowywać środki dostępne bez recepty. Mogą zawierać np. doksylaminę, która wspomaga niwelowanie trudności z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy oraz wczesnym budzeniem się w godzinach porannych. Jeśli dotyczy to również Ciebie, koniecznie kliknij tutaj. Pamiętaj jednak, że utrzymujące się przez dłuższy czas lub nasilające problemy ze snem należy skonsultować się z lekarzem.

Krótki i zbyt długi sen = nadciśnienie

Z najnowszych badań populacyjnych dowiadujemy się - jak donosi Europejskie Stowarzyszenie Nadciśnienia Tętniczego - że długość snu ma istotny związek z występowaniem choroby nadciśnienia tętniczego. 
To samo dotyczy osób niedosypiających, jak i śpiących zbyt długo. Ich wyniki badań porównywano z wynikami osób śpiących 7-8 godzin dziennie. Różnice były podobne dla niedosypiających i przesypiających. W badaniach nie brano pod uwagę płci, rasy, otyłości, stylu życia i indeksu bezdechów. 
W innych badaniach, długość snu krótsza niż 5 godzin wiązała się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia nadciśnienia tętniczego w ciągu 8 - 10 lat obserwacji badanych osób.
W ostatnich dostępnych badaniach populacyjnych stwierdzono także wzrost ryzyka rozwoju nadciśnienia tętniczego - o 500 proc. -  u osób, u których długość snu jest krótsza niż 5 godzin.
Czy możesz mieć problem z bezsennością? Sprawdź!

Co trzeba wiedzieć o śnie

- Długość snu jest sprawą bardzo indywidualną. Człowiek potrzebuje średnio 7-9 godzin snu na dobę.
- W ciągu życia każdy człowiek przesypia średnio 20 lat.
- Noworodek potrzebuje około 18 godzin snu na dzień.
- W trakcie snu następuje zniesienie stanu świadomości.
-Sen odbywa się w występujących na przemian fazach: NREM i REM.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

 
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Zdrowie
Przeczytaj artykuł
Zbyt długi sen – spanie w dzień, po jedzeniu. Ile spać?
Technika spania - sen polifazowy
Przeczytaj artykuł
Ile można nie spać? Ile człowiek może wytrzymać bez snu?
Sen
Przeczytaj artykuł
Wstawanie z łóżka wcześnie rano - jak wstać rano?
Mężczyzna, który wstał wcześnie rano
Podobne artykuły
Jet lag - co to jest i jak sobie z nim radzić?
Medytacja na sen - spokojny i głęboki. Jak działa?
Doksylamina - preparaty na sen. Czy jest bez recepty?
Tabletki na sen - jakie środki nasenne? Na receptę i bez
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!