Metylokobalamina, czyli najlepsza witamina B12 - właściwości i zalety

Metylokobalamina, czyli najlepsza postać witaminy B12 ma właściwie same zalety: doskonale się wchłania, dłużej magazynuje w tkankach i nie zawiera toksycznego cyjanku. Ta aktywna forma witaminy B12 jest tak skuteczna, bo w organizmie nie musi ulec przekształceniu, jak syntetyczna jej postać.
Witamina B12
Źródło: 123RF
Spis treści

Niedobory witaminy B12 są coraz powszechniejsze, uważa się, że nawet 40 procent mieszkańców Europy może mieć z tego powodu dolegliwości. Witamina ta jest niezwykle ważna dla pracy całego naszego systemu życiowego, ponieważ:

  • wspomaga proces tworzenia się czerwonych krwinek, które transportują tlen do wszystkich komórek organizmu
  • wspomaga pracę systemu nerwowego, prawidłową syntezę DNA i RNA oraz przekaźników nerwowych
  • wspomaga utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej, tłuszczowej, białkowej oraz wytwarzanie kwasów nukleinowych (DNA)

Witamina B12 w postaci metylokobalaminy

Głównym naturalnym źródłem witaminy B12 jest mięso i produkty zwierzęce, dlatego niedobory tej witaminy często występują u wegetarian, wegan oraz laktowegetarian.  Witaminy B12 brakuje także innym osobom, które po prostu ograniczają w swojej diecie mięsne dania, co zresztą jest zgodnej z zaleceniami wielu dietetyków. Dlatego jednym z najlepszych sposobów na uzupełnianie tych niedoborów jest suplementacja, a witamina B12 w postaci metylokobalaminy jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Co to jest ta tajemnicza metylokobalamina?

Witamina B12 jest jedyną substancją biologiczną, która zawiera śladowy pierwiastek kobaltu. W zależności od tego jakie cząsteczki połączą się z atomem kobaltu, można podzielić witaminę B12 na pięć rodzajów. Cztery występujące naturalnie to:

  • metylokobalamina
  • adenozylokobalamina
  • hydroksykobalamina
  • akwakobalamina

Piąta zwana cyjanokobalaminą jest syntetyczną postacią witaminy B12, bardzo popularną w preparatach witaminowych dostępnych w aptekach.

  • Czytaj też: Witamina B6 - występowanie i działanie

Metylokobalamina - właściwości i zalety

Aktywnymi formami witaminy B12 są jedynie metylokobalamina i adenozylokobalamina. Pozostałe rodzaje tej substancji biologicznej muszą dopiero zostać przekształcone w organizmie w formy czynne, żeby mogły pełnić swoją rolę.

Metylokobalamina, czyli najlepsza witamina B12 jest formą, która występuje w naturze i dzięki temu, że jest połączona z cząsteczką metylową, natychmiast po spożyciu wchłaniana jest przez organizm. Metylokobalamina ma też przewagę nad innymi postaciami witaminy B12, bo dłuższej jest magazynowana w tkankach, a także nie zawiera toksycznego cyjanku, który możemy znaleźć w syntetycznej formie witaminy B12.

Dlaczego warto sięgnąć po metylowaną witaminę B12? Bo zażywanie metylokobalaminy pomoże choremu już w początkowych objawach niedoborów witaminy B12:

  • zmniejszy uczucia zmęczenia i znużenia,
  • poprawi funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • poprawi koncentrację,
  • ułatwi proces uczenia się i zapamiętywania.

Zobacz też: Poznaj źródła witamin z grupy B

B12 metylokobalamina, czyli od tabletki do plastra

Metylokobalamina B12 może występować w formie tabletek, w postaci zastrzyków (zazwyczaj stosuje się u osób, u których witamina ta źle jest absorbowana np. ze względu na kłopoty żołądkowo-jelitowe i anemię, stany po operacjach, u osób starszych), w postaci preparatów podjęzykowych (wchłanianie metylokobalaminy do osocza krwi następuje bezpośrednio przez śluzówkę) oraz plastrów, które przykleja się na skórę i tą drogą metylokobalamina przedostaje się do organizmu.

Sięgając po tabletki z metylokobalaminą warto przeczytać na opakowaniu, czy kapsułki wykonano z celulozy roślinnej, co ma znaczenie dla wegan i wegetarian, a także, czy w składzie nie ma zbędnych dodatków, takich jak barwniki, konserwanty i syntetyczne osłonki.

Czytaj też:

Artykuł napisany przez
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Joanna Barczykowska-Tchorzewska
Od początku związana z dziennikarstwem medycznym. Autorka licznych wywiadów, artykułów oraz reportaży poświęconych zdrowiu i medycynie. Wyróżniona w konkursie Dziennikarz Medyczny Roku 2015 przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia. W latach 2009-2010 związana z Gazetą Wyborczą, od 2010 do 2015 roku odpowiadała za dział zdrowie w serwisach i dzienniku „Polska The Times. Dziennik Łódzki”. Od 2016 roku związana z Medme.pl, jako redaktor naczelna portalu i wiceprezes spółki Pharma Partner.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Witaminy w ciąży i przed ciążą - A, C, D czy E? Zobacz, jakie brać
Przeczytaj artykuł
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Podobne artykuły
Źródła witaminy C – co ma jej najwięcej? Produkty
Najczęstsze objawy niedoboru witamin i składników mineralnych
Produkty bogate w magnez - przykłady. Przyczyny niedoboru
Produkty bogate w żelazo - które mają go najwięcej?
Witaminy na włosy – jakie stosować, aby poprawić stan włosów?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama