Dieta SIRT (Adele) - na czym polega? Sprawdź zasady, menu i przykładowy jadłospis

Dieta SIRT w ostatnim czasie stała się bardzo popularna ze względu na niesamowite efekty, które dzięki niej udało się osiągnąć piosenkarce Adele. Co w tej diecie jest tak wyjątkowego, że przemiany osób ją stosujących są tak spektakularne? Czy będzie remedium dobrym dla wszystkich zmagających się ze zbędnymi kilogramami?
Posiłek z jarmużem w diecie SIRT
Źródło: 123RF
  • Dieta SIRT została stworzona na bazie produktów bogatych w polifenole roślinne aktywujące białka Sir, które w organizmie zmniejszają stany zapalne, hamują procesy starzenia i wpływają na poprawę niektórych funkcji metabolicznych.
  • Dieta SIRT została podzielona na dwa etapy, a każdy z nich na dwie fazy. Aby uzyskać pożądane efekty, należy stosować zasady kaloryczności, ilości i formy przyjmowania posiłków.
  • Ciekawym aspektem diety SIRT jest fakt, że jej twórcy nie podają listy produktów zakazanych, ale kładą nacisk, aby posiłki opierać głównie na składnikach, które zwiększają poziom białka Sir. W zdrowym żywieniu powinniśmy unikać przetworzonych produktów bogatych w cukier i tłuszcze nasycone.
SPRAWDŹ TEŻ: Oczyszczająca i odchudzająca dieta tygodniowa
Spis treści

Co to jest dieta SIRT?

Dieta SIRT została wymyślona przez dwóch Brytyjczyków, którzy od lat zajmują się żywieniem i zgłębianiem wpływu produktów spożywczych na stan zdrowia i masę ciała. Szczególnie ich uwagę przykuły składniki diety osób żyjących w regionach cieszących się długim życiem w zdrowiu.

Odkryli oni, że wybrane polifenole roślinne aktywują białka Sir, które w organizmie zmniejszają stany zapalne, hamują procesy starzenia i wpływają na poprawę niektórych funkcji metabolicznych. Na tej bazie stworzyli plan dietetyczny, który pozwolił piosenkarce Adele na pozbycie się ponad 40 kg.

Zasady diety SIRT

Dieta SIRT podzielona została na dwa etapy, a każdy z nich na dwie fazy. Przez pierwsze 3 dni zaplanowane są 3 posiłki płynne i jeden stały, których całkowita wartość nie przekracza 1000 kcal.

Następnie zwiększa się ilość stałych posiłków do 2, a zupy i koktajle redukuje się do dwóch dziennie. Na tym etapie kaloryczność wrasta do około 1500 kcal. Pierwsza faza drugiego etapu trwa przez dwa tygodnie od 8-ego dnia początku diety i bazuje na jednym koktajlu sirtuinowym, 3 posiłkach stałych i 1-2 drobnych przekąskach.

Tutaj kaloryczność powinna zostać dostosowana do indywidualnego zapotrzebowania wyliczanego na podstawie wieku, płci, masy i wysokości ciała oraz aktywności.

Po 21 dniach diety należy samemu komponować posiłki oparte na dozwolonych produktach, które przyczyniają się do produkcji białek Sir. Autorzy diety nie zapominają o aktywności fizycznej i zalecają podejmować wysiłek minimum przez 30 minut 5 razy w tygodniu.

Jakie produkty są dozwolone na diecie SIRT? Przygotowali oni listę 20 produktów, które wywierają największy wpływ na tworzenie białek Sir - zaliczyć do nich można:

  • kaszę gryczaną,
  • jarmuż,
  • rukolę,
  • seler naciowy,
  • kapary,
  • czerwoną cykorię,
  • czerwoną cebulę,
  • soję,
  • truskawki,
  • oliwę z oliwek,
  • papryczkę chili,
  • lubczyk,
  • natkę pietruszki,
  • kakao,
  • kurkumę,
  • daktyle,
  • orzechy włoskie,
  • czerwone wino,
  • kawę,
  • zieloną herbatę i matchę.

Ponadto warte uwagi będą również inne produkty z poszczególnych grup:

  • Warzywa: brokuły, bób, fasola, fasolka szparagowa, szparagi, szalotka, żółta cykoria, endywia, kapusta bok choy, biała cebula, rzeżucha
  • Owoce: maliny, jeżyny, czarne porzeczki, żurawina, jagody goji, jabłka, śliwki, czerwone winogrona, kumkwat
  • Orzechy i nasiona: pistacje, orzechy ziemne, orzechy pekan, nasiona chia, nasiona słonecznika, kasztany jadalne.

Dietę SIRT należy wzbogacić w tłuste ryby morskie bogate w kwasy omega-3, które szczególnie korzystnie wpływają na układ krwionośny i nerwowy. W diecie znajdzie się również miejsce na naturalny nabiał, jaja oraz mięso.

Zauważyć można, że oprócz gryki nie zostały wymienione inne produkty zbożowe. Bez obaw do diety można włączyć inne kasze, komosę ryżową czy pieczywo z razowej mąki.

Jadłospis diety sirtfood

Jak może wyglądać przykładowy jadłospis na diecie SIRT?

  • Śniadanie: Komosanka na mleku migdałowym z borówkami i orzechami nerkowca
  • Drugie śniadanie: Koktajl SIRT
  • Obiad: Pieczony łosoś na komosie ryżowej i spaghetti z cukinii i marchewki
  • Kolacja: Omlet z oliwkami, pomidorem i bazylią

Przepisy diety SIRT

Przykładowe przepisy na diecie sirtfood:

Koktajl SIRT (polecany przez autorów):

Składniki:

  • Jarmuż 75 g
  • Rukola 30 g
  • Pietruszka 5 – 10 g
  • Seler naciowy 150 g
  • Imbir świeży – plaster
  • Pół zielonego jabłka
  • Sok z połowy cytryny
  • Matcha w proszku - pół łyżeczki

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa i owoce umyj i pokrój.
  2. Wszystkie składniki wrzuć do blendera i zmiksuj na gładką konsystencję.

Gryczanka na mleku z truskawkami i nasionami słonecznika

Składniki:

  • Kasza gryczana sucha - 4 łyżki
  • Mleko spożywcze 2% tłuszczu - 1 szklanka
  • Truskawki - 1 szklanka
  • Słonecznik łuskany, nasiona - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

  1. Ugotuj kaszę w mleku przez około 15 minut i przełóż do miseczki.
  2. Owoce oraz nasiona dodaj do kaszy i wymieszaj wszystkie składniki.

Pamiętaj o myciu owoców, również tych, które obierasz ze skórki.

Koktajl oczyszczający z brokułem i jarmużem

Składniki:

  • Jabłko – 1 sztuka
  • Brokuł – 1/2 szklanki
  • Jarmuż - 1/2
  • Ogórek – 1 sztuka
  • Sok z cytryny - 2 łyżki
  • Jęczmień młody, proszek - 1 łyżeczka
  • Woda – 1 szklanka

Sposób przygotowania

  • Warzywa i owoce umyj i pokrój.
  • Wszystkie składniki wrzuć do blendera i zmiksuj na gładką konsystencję.

Sałatka z ciecierzycą, jarmużem, brokułami i grejpfrutem

Składniki:

  • Ciecierzyca konserwowa, bez zalewy – 3 łyżki
  • Awokado - 1 plaster
  • Grejpfrut czerwony – 1/2 sztuki
  • Brokuł - 1 szklanka
  • Kapusta czerwona - 1 liść
  • Jarmuż - 1 szklanka
  • Imbir, korzeń – 1 plaster
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Sok z cytryny - 1 łyżka
  • Sos sojowy jasny - 1 łyżka
  • Tahini - 1 łyżka
  • Olej rzepakowy - 2 łyżeczki
  • Oliwa z oliwek nierafinowana -1 łyżeczka
  • Pieprz cayenne - 1 szczypta

Sposób przygotowania:

  1. Ciecierzycę odsącz z zalewy i opłucz pod bieżącą wodą. Wymieszaj z sosem sojowym, olejem i pieprzem cayenne. Przełóż ją na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piecz przez około 15 minut.
  2. Awokado umyj, obierz i pokrój.
  3. Kapustę umyj, posiekaj, posyp solą i odstaw na 15 minut.
  4. Jarmuż opłucz, usuń grube łodygi, a liście porwij. Wrzuć go do wrzątku i gotuj przez około 2 minuty.
  5. Brokuł umyj, podziel na różyczki i ugotuj w osolonej wodzie.
  6. Grejpfrut umyj, obierz i pokrój.
  7. Czosnek oraz imbir obierz i posiekaj.
  8. Przygotuj dressing mieszając tahini z sokiem z cytryny, oliwą z oliwek, czosnkiem i imbirem.
  9. Wszystkie składniki przełóż na talerz i polej dressingiem.

Pieczony łosoś na komosie ryżowej i spaghetti z cukinii i marchewki

Składniki:

  • Quinoa - komosa ryżowa czarna sucha - 3 łyżki
  • Łosoś świeży, filet – 140 g
  • Sos sojowy jasny - 1 łyżka
  • Ocet ryżowy - 1 łyżeczka
  • Syrop klonowy - 2 łyżeczki
  • Papryka słodka mielona, papryka ostra mielona, chili mielone, sól, pieprz czarny
  • Sezam biały, nasiona - 1 łyżeczka
  • Cukinia – 1/2 sztuki
  • Marchew - 1 sztuka
  • Czosnek - 1 ząbek
  • Pomidor suszony - 3 plastry
  • Oliwa z oliwek – 1 1/2 łyżki
  • Szczypiorek - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

  1. Komosę ugotuj w osolonej wodzie zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu produktu.
  2. Rybę umyj i osusz.
  3. Przygotuj marynatę mieszając sos sojowy, połowę oleju, ostrą i słodką paprykę, ocet ryżowy, syrop klonowy, sól, chili oraz sezam, a następnie natrzyj nią rybę i odstaw na około godzinę.
  4. Przełóż rybę na blaszkę wyłożoną papierem od pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego do 250 stopni na 7 minut.
  5. Suszone pomidory zalej wrzątkiem, a po kilku minutach odsącz i pokrój na mniejsze kawałki.
  6. Cukinię i marchew umyj, a następnie zrób z nich spaghetti specjalną obieraczką do julienne lub maszynką (spiralizerem).
  7. Na rozgrzaną patelnię z tłuszczem dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i smaż przez chwilę. Następnie wrzuć spaghetti z warzyw i smaż przez 3-4 minuty. Pod koniec smażenia dodaj suszone pomidory i dopraw solą oraz pieprzem.
  8. Komosę wyłóż na talerz. Na wierzchu połóż spaghetti oraz rybę. Całość posyp posiekanym szczypiorkiem.

Wiele innych, ciekawych inspiracji kulinarnych można znaleźć na dietetycznej platformie. Sprawdź również, jak smaczna może okazać się kolacja wegetariańska.

Czego unikać na diecie SIRT?

Ciekawym aspektem diety SIRT jest fakt, że jej twórcy nie podają listy produktów zakazanych, ale kładą nacisk, aby posiłki opierać głównie na składnikach, które zwiększają poziom białka Sir. W zdrowym żywieniu powinniśmy unikać przetworzonych produktów bogatych w cukier i tłuszcze nasycone, gdyż działają one przeciwstawnie do produktów sirtuinowych – nasilają stany zapalne.

Dlatego niezalecane są:

  • tłuste mięsa i wędliny,
  • wyroby cukiernicze,
  • słodycze,
  • fast foody,
  • słone przekąski.

Planów żywieniowych, opartych na nieprzetworzonych produktach spożywczych dostarcza innowacyjna platforma. W ramach abonamentu można uzyskać jadłospisy dostosowane do stanu zdrowia, ale również wiele funkcjonalności, jak motywator picia wody, lista zakupów i stały kontakt z dietetykiem.

Artykuł zawiera lokowanie produktu

Czytaj również

Bibliografia

  • Agata Lewandowska, Dieta SIRT na cztery pory roku, ISBN: 978-83-815-1396-8
  • Jarzynka-Jendrzejewska Magdalena, Ewa Sypnik-Pogorzelska, Jedz i chudnij z dietą SIRT, Wydawnictwo RM, 2020
  • Matten Glen, Goggins Aidan, Dieta SIRT. Przełom w dziedzinie zdrowego stylu życia i odchudzania, Wydawnictwo Larum, 2017
  • Stolińska-Fiederowicz Hanna, Zdrowe Stawy. Leczenie dietą. 140 przepisów, wyd. Zwierciadło, 2019
  • Lange Elżbieta, Emocje na talerzu. Jak odbudować zdrową relację z jedzeniem, wyd. Słowne, 2021
Artykuł zweryfikowany przez
 Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Karina Białek
Dietetyk platformy żywieniowej Peater.net Karina Białek
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Na co dzień pracuje jako dietetyk w Peater - globalnej platformie dietetycznej popularyzującej zdrowe podejście do diety. Od najmłodszych lat eksperymentuje w kuchni i poszukuje niebanalnych połączeń. Obecnie uwielbia wertować książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych pomysłów na zdrowsze wersje tradycyjnych dań. Dietetyka i żywienie człowieka to jej pasja, dlatego ciągle stara się poszerzać swoją wiedzę w tym temacie. Pracując w Akademii Kulinarnej oraz cateringach dietetycznych, zdobyła wiedzę jak prawidłowo komponować posiłek, by był odżywczy i apetyczny. Wierzy, że zdrowa dieta może być smaczna i różnorodna.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Ile może spóźniać się okres? Kiedy to powód do niepokoju?
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - dla kogo jest polecana? Na jakie efekty liczyć?
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Dieta miażdżycowa - co jeść? Przykładowy jadłospis
Dieta przy boreliozie - jaka? Przykładowy jadłospis i przepisy

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Recenzja szczoteczki magnetycznej Oral-B iO Series 9
Syrop z cebuli - właściwości. Jak zrobić syrop z cebuli?
Jak doprowadzić kobietę do orgazmu? - techniki, porady
Cytologia - co to za badanie i kiedy je robić?
Opryszczka u dzieci – jakie leki? Czym smarować?

Reklama