Nasiona chia - właściwości zdrowotne, kalorie, skutki uboczne

Nasiona chia, czyli szałwia hiszpańska, to wyjątkowe źródło witamin, minerałów, kwasów Omega 3 i 6. Zawarte w ziarenkach chia przeciwutleniacze spowalniają proces starzenia się oraz zapobiegają niektórym chorobom, m.in. nowotworom, miażdżycy czy udarowi mózgu.
Chia
Źródło: 123RF
Spis treści

Nasiona chia mają opinie jednych z najzdrowszych produktów żywieniowych na świecie.

Chia nasiona - dostępność

Jeszcze kilka lat temu ziarna chia znaleźć można było jedynie w sklepach ze zdrową żywnością. Obecnie kupić je można w niemalże każdym sklepie spożywczym oraz w aptekach.

Nasiona chia - właściwości

Niewielkich rozmiarów nasiona chia mają właściwości dobroczynne dla ludzkiego organizmu. Zawarte w nich kwasy tłuszczowe: omega-3 (18g w 100 g) i omega-6 (6g w 100g) wspierają pracę układu krążenia. Zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca i miażdżycy.

Znajdziemy w nich też witaminy z grupy B, jak również potas, fosfor, magnez i bardzo ważny dla układu kostnego wapń.

Inne właściwości nasion chia

Spożywanie nasion pomaga obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a także wpływa na rozwój układu immunologicznego oraz narządu wzroku. Inne właściwości nasion chia to opóźnianie procesów starzenia komórek, gdyż zawierają one antyoksydanty. Tzw. przeciwutleniacze chronią przed rozwojem wolnych rodników, odpowiedzialnych za występowanie nowotworów czy cukrzycy.

Nasiona chia - kalorie

Choć te egzotyczne ziarna mają sporo kalorii, nasiona chia wspomagają odchudzanie. W 100 gramach znajduje się około 485 kcal, jednak ok. 16,5 g to białka, 31 g tłuszcze, 42 g węglowodany a aż 34,5 g stanowi błonnik. Nasiona mają niesamowitą zdolność do pęcznienia, co w połączeniu z dużą ilością błonnika na długo zapewnia uczucie sytości.

Jak jeść nasiona chia?

Nasiona chia znaleźć można w gotowych produktach: pieczywie, batonikach, ciastkach i ciasteczkach, ale warto wykorzystywać je na co dzień w domu. Jeśli samodzielnie pieczemy chleb możemy dodać je zamiast ziaren słonecznika czy dyni lub zmieszać z innymi dodatkami.  

Nasiona chia - jak przygotować?

Ziarna chia to również idealny składnik koktajli, sałatek czy musli, a także puddingu. Aby zrobić pyszny pudding z nasion chia należy wcześniej je namoczyć.  

Olej chia do sałatek i surówek

Na rynku dostępny jest olej chia, który świetnie nadaje się do kasz, sałatek czy surówek. Niestety jedyną wadą produktu jest cena - za 500 ml oleju zapłacić trzeba kilkadziesiąt złotych. 

Olej chia w tabletce

Olej z nasion chia kupić można także w formie pastylek. Opakowanie z 60 tabletkami kosztuje około 100 złotych.

Nasiona chia - ile dziennie?

Z uwagi na wysoką kaloryczność nasion oraz zdolność do pęcznienia w ich spożywaniu należy zachować umiar. Znany jest bowiem przypadek Amerykanina, który musiał przejść operację po tym, jak spęczniałe nasiona zamknęły mu światło jelit. 

Zaleca się, aby dziennie „dawka” ziaren nie przekraczała 3-4 łyżeczek. Większe ilości mogą zaburzyć w organizmie wchłaniane innych składników odżywczych.

Czytaj też:

Artykuł napisany przez

Bibliografia

  • Angelika Kargulewicz, Ewelina Swora-Cwynar, Emilia Marcinkowska, Marian Grzymisławski, Ziarna Chia jako wartościowy produkt racjonalnej diety – zastosowanie w profilaktyce chorób metabolicznych, Pielęgniarstwo Polskie NR 1 (59) 2016
  • Karina Nowak, Szymon Majsterek, Natalia Ciesielska, Remigiusz Sokołowski, Karolina Klimkiewicz, Walery Zukow, Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w żywieniu pacjentów geriatrycznych, 2016, eISSN 2391-8306 7
  • Karolina Jachimowicz, Nasiona chia – luksusowy kaprys czy skarbnica zdrowia?; http://www.nutrilife.pl/index.php?art=255&nasiona_chia_luksusowy_kaprys_czy_skarbnica_zdrowia [data dostępu: 04.08.2021]
  • Kulczynski B., Grden M., Kobus-Cisowska J., Taczanowski M., Kmiecik D., Gramza-Michalowska A., Nasiona chia. Nowa superfood, Przemysł spożywczy 2017
  • Joanna Karbowska, Zdzisław Kochan, Szałwia hiszpańska (chia) jako bogate źródło kwasów wielonienasyconych n-3 o działaniu przeciwmiażdżycowym i kardioprotekcyjnym, e-ISSN 1732-2693, 2018
Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Przeczytaj artykuł
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Syrop z mniszka lekarskiego (mleczu) – jak zrobić? Przepis
Syrop z pędów sosny - właściwości, przepis. Jak go zrobić?
Żywność koszerna - co to znaczy i jakie są zasady?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama