Najzdrowsze miejsce w internecie

Rzeżucha - właściwości, wartości odżywcze i witaminy

Zwykle rzeżucha jednoznacznie kojarzy się ze świętami wielkanocnymi. Najczęściej traktowana jest, jako element dekoracyjny świątecznego stołu i zapominamy, że ta roślina służy przede wszystkim do jedzenia. To błąd, bo rzeżucha jest niezwykle bogata w niezbędne witaminy, mikro i makroelementy, a przy tym dziecinnie łatwa w uprawie i tania. Warto hodować ją przez cały rok.
rzeżucha
Źródło: 123RF
Spis treści

Reklama

Co to jest rzeżucha?

Zimowe miesiące w Polsce potrafią być uciążliwe nie tylko ze względu na pogodę. Również sklepowy asortyment warzyw i owoców jest wtedy dość ograniczony. Za eksportowane produkty płacimy sporo, a smak nie zawsze nas zadowala. Nasz organizm, aby funkcjonować bez problemów, przez cały czas potrzebuje jednak sporej ilości witamin. Jak sobie z tym poradzić?

Rozwiązaniem może być domowa hodowla roślin, takich jak rzeżucha, czy inaczej pieprzyca siewna. Ta niepozorna roślinka to prawdziwa bomba witaminowa. Żeby ją wyhodować wystarczy wilgotna wata, spodek i nasiona. Ile rośnie rzeżucha? Po kilku dniach od posiania zyskamy zdrowy i smaczny dodatek do sałatek czy kanapek.

Właściwości rzeżuchy

Już w medycynie ludowej rzeżucha stosowana była przy owrzodzeniach skóry i pasożytach jelit. Niegdyś stosowano ją także do dezynfekowania jamy ustnej i przewodu pokarmowego. Dziś nadal zalecana jest przy chorobach nerek, ponieważ działa moczopędnie. Poza tym roślina pobudza apetyt i wspomaga trawienie.

Zbawiennie działa również na wygląd włosów, skóry i paznokci. Sok z tej rośliny może być wcierany w skórę głowy, ponieważ zawarta w nim siarka pobudzi cebulki włosów do energicznej produkcji. Wyciśniętym sokiem można także przemywać twarz, gdyż rzeżucha ma właściwości rozjaśniające. Będzie więc pomocna dla osób zmagających się z bliznami potrądzikowymi czy widocznymi piegami. Niepozorna roślina oczyszcza krew, więc nie mogą o niej zapominać osoby leczące łojotok, trądzik czy inne dermatologiczne przypadłości.

Reklama

Rzeżucha - witaminy

Rzeżucha szczególnie dobrze sprawdzi się na przedwiośniu, kiedy czujemy się słabo, a nasza skóra jest poszarzała. Zalecana jest także kobietom w ciąży, dzieciom i osobom, które wracają do zdrowia po przewlekłych chorobach. Ze względu na dużą zawartość witaminy C, spożywanie rośliny zaleca się palaczom, którzy zazwyczaj cierpią na jej niedobór.

To także świetne źródło: 

  • witaminy A,
  • witaminy B,
  • witaminy PP,
  • witaminy K,

a także kwasu foliowego czy składników mineralnych.

Zawarty w niej wapń będzie szczególnie cenny dla osób chorujących na osteoporozę, a także dla tych, którzy nie tolerują mleka i jego przetworów w diecie. Chrom wzmocni pracę trzustki, a jod będzie pomocny przy niedoczynności tarczycy. Spożywanie rzeżuchy zalecane jest również diabetykom, ponieważ roślina obniża poziom cukru we krwi. Pomoże także osobom cierpiącym na anemię czy zaburzenia układu krążenia.

Czytaj też: Fruktoza - występowanie, właściwości, ig, kalorie i zastosowanie ​

Działanie rzeżuchy

Ze spożywaniem rzeżuchy nie należy jednak przesadzać. Roślina działa moczopędnie, a przyjmowana w nadmiarze może spowodować stan zapalny pęcherza. Kilka porcji wielkości małej łyżeczki dziennie zdecydowanie wystarczy. Najłatwiej będzie ją spożywać po dodaniu do twarożku, sałatek czy kanapek. Ze względu na swój oryginalny, pikantny smak, doda charakteru wielu potrawom.

Reklama

Rzeżucha - wartości odżywcze

Rzeżuchę bez wyrzutów sumienia mogą spożywać ci, którzy dbają o linię. 100 g tej roślinki to zaledwie około 30 kcal. Oczyszcza organizm i wspomaga trawienie, co także ma znaczenie przy wszelkiego rodzaju dietach. W 100 g rzeżuchy znajdziemy m.in. ok. 2,5 g białka, 5,5 g węglowodanów czy 1 g błonnika pokarmowego. Reszta to witaminy i pierwiastki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Reklama

Jak posadzić rzeżuchę?

Wyhodowanie rzeżuchy w domu jest niezwykle proste. Jej nasiona wystarczy wsypać do szklanki, zalać wodą, a następnie odstawić do momentu klejenia się. Kolejnym krokiem jest rozłożenie jej na ligninie i umieszczeniu na talerzu. Należy pamiętać, by lignina nie była sucha, ale też nie może mieć zbyt dużej ilości wody.

Następnie całość należy zakryć na ok. dwa dni, a w momencie rozpoczęcia kiełkowania trzeba okryć nasionka. Po niecałych dwóch tygodniach rzeżucha jest gotowa do spożywania.

Reklama

 

 

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Buraki w słoikach w czasie kiszenia
Przeczytaj artykuł
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Przeczytaj artykuł
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Syrop z mleczu mniszka lekarskiego
Podobne artykuły
Żywność koszerna - co to znaczy i jakie są zasady koszerności?
Olej z dzikiej róży - właściwości. Jak i na co stosować?
Jaki miód wybrać? Rodzaje, właściwości i konsystencja
Tempeh - właściwości i przepisy. Jak go zrobić i gdzie kupić?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!