Nowy sklep

już ON-LINE

Siemię lniane – właściwości, wskazania, przygotowanie

Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego. Mają wiele dobroczynnych właściwości zarówno dla zdrowia, jak i urody. Regularnie zażywane korzystnie wpływają na układ trawienia, układ krążenia, a także na włosy, skórę i paznokcie. Zalecane są również kobietom w ciąży. Jak prawidłowo przygotować siemię lniane? Jakie są jego właściwości?
Brązowe nasiona lnu
Źródło: 123RF

Spis treści

Siemię lniane w Polsce dostępne jest w kilku postaciach. Warto więc zwrócić uwagę na to, jakie siemię kupujemy:

  • nasiona brązowe
  • nasiona złote: mają najwięcej wartości odżywczych, są jednak droższe i trudniej dostępne.
  • wersja zmielona: siemię zmielone jest najmniej wartościowe, szybko traci swoje właściwości odżywcze, łatwo jełczeje, może wydzielać się z niego oleista maź.

Dobrze zatem kupić nasiona w całości i mielić tylko tyle, ile jest nam potrzebne w danym momencie. Wtedy będziemy mieć pewności, że są one najświeższe i najbardziej odżywcze.

Siemię lniane – właściwości i wskazania

Siemię lniane jest prawdziwą kopalnią składników odżywczych dla naszego organizmu. Już sam skład witamin jest imponujący, a dochodzą do tego również mikro i makroelementy.  Zawiera witaminy z gruby B: B1, B2, B3, B6, B12, a także witaminę A, C, D, E, K i kwas foliowy. Makroelementy, takie jak: fosfor, wapń, magnez, potas, sód i mikroelementy: żelazo, miedź, cynk, mangan oraz selen. Ponadto siemię zawiera również białko, aminokwasy i błonnik.

  • Włosy, paznokcie i skóra – poprawia ich wygląd dzięki składnikom odżywczym: witaminy B1 i B3, kwas foliowy, żelazo, magnez i cynk.
  • Układ trawienny - siemię lniane wspomaga pracę żołądka i procesów trawiennych, pozwala wyregulować perystaltykę jelit i działa ochronnie na układ pokarmowy. Zaparzone, zmiksowane nasiona mają kleistą konsystencję, która po zjedzeniu długo pozostaje w takim stanie w naszym organizmie. „Kleik” osłania żołądek, a także oczyszcza jelita zbierając z nich złogi i utrudnia wchłanianie toksyn.
  • Układ krwionośny – normuje poziom lipidów, a także zmniejsza poziom cukru we krwi i obniża poziom cholesterolu LDL.
  • Odchudzanie – zawartość błonnika i mikroelementów usprawnia pracę układu pokarmowego, a tym samym stwarza doskonałe warunki do odchudzania. UWAGA: Muszą temu towarzyszyć zbilansowana, zdrowa dieta i aktywność fizyczna.
  • Zaparcia – naturalnie siemię zawiera dużą dawkę błonnika, zjedzenie około 3 łyżeczek dziennie może mieć lekkie właściwości przeczyszczające, wspomagające leczenie zaparć.
  • Hormony – reguluje gospodarkę hormonalną, dzięki zawartym w nim fitoskładnikom, dodatkowo dzięki przeciwutleniaczom zażywany przez panów będzie zapobiegał rakowi prostaty, a paniom złagodzi objawy menopauzy (reguluje poziom estrogenów), może również poprawić płodność.   

Czytaj także: Siemię lniane na odchudzanie – jak stosować by osiągnąć efekty?

Siemię lniane – przygotowanie

Dla osób, które chciałyby regularnie zażywać siemię lniane dobrym sposobem jest stosowanie go, jako przyprawy. Siemię, praktycznie nie ma smaku i zapachu, więc zmielone i zaparzone gorącą wodą, może być dodatkiem do wielu dań. Jak stosować siemię lniane? 

Nasza dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Nie zawsze wiemy, jak włączyć dany produkt do swojego menu. Dodatkowo brak nam czasu na dokładne planowanie posiłków lub wizyty u dietetyka. Wsparciem będzie serwis Peater, który umożliwia dostęp do programów dietetycznych online. Wszystko znajduje się w jednym miejscu: plan żywieniowy, przepisy, lista zakupów, kalkulator kalorii. Dodatkowo otrzymujemy opiekę i porady dietetyka. To gwarancja skutecznego odchudzania.

Reklama

Zmielone i zaparzone nasiona  

Nasiona siemienia są miękkie, dlatego wystarczy zmiażdżyć je w moździerzu lub zmielić blenderem. Tak przygotowane ziarenka zalewamy wrzątkiem. Po odczekaniu chwili nasiona zmienią konsystencje na kleistą. Jak wykorzystać zmielone i zaparzone nasiona?

  • Uzyskaną papkę można wetrzeć we włosy, odczekać chwilę a potem dokładnie spłukać. Włosy staną się miękkie i odżywione.
  • Nałożyć na twarz (po ostygnięciu) w celu zmiękczenia i nawilżenia skóry.
  • Zjeść, poprawiając tym samym pracę układu trawienia.

Uwaga, zalecana dzienna dawka to jedna łyżka. Spożycie trzech łyżeczek i więcej może skutkować biegunką. Warto również co jakiś czas robić sobie przerwy, żeby nie przyzwyczaić organizmu do zwiększonych dawek błonnika zawartego w siemieniu.

Odwar

Około jednej łyżki siemienia lnianego gotujemy w około szklance wody przez 15 minut, po wystygnięciu należy go przecedzić. Powstały odwar można pić, będzie dobroczynnie działał na żołądek.          

Olejlniany">

Reklama

Olej lniany

Można stosować go zarówno jako środek kosmetyczny, jak i składnik diety.

  • Jako olejek do włosów, wtarty w końcówki doskonale je odżywi.
  • Dodany do sałatek dobrze wpłynie na organizm. Olej wiąże składniki odżywcze z warzyw, które dzięki niemu lepiej się wchłaniają.

 Do prawidłowego przechowywania oleju lnianego potrzebna jest niska temperatura, dobrze będzie wsadzić go do lodówki, wtedy dłużej pozostanie świeży.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 98)