Siemię lniane – właściwości, wskazania, przygotowanie

siemię lniane

Autor

Agata Siejka

Ocena użytkowników

(liczba ocen 4)

Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego. Mają wiele dobroczynnych właściwości zarówno dla zdrowia, jak i urody. Regularnie zażywane korzystnie wpływają na układ trawienia, układ krążenia, a także na włosy, skórę i paznokcie. Zalecane są również kobietom w ciąży. Jak prawidłowo przygotować siemię lniane? Jakie są jego właściwości?

Siemię lniane w Polsce dostępne jest w kilku postaciach. Warto więc zwrócić uwagę na to, jakie siemię kupujemy:

  • nasiona brązowe
  • nasiona złote: mają najwięcej wartości odżywczych, są jednak droższe i trudniej dostępne.
  • wersja zmielona: siemię zmielone jest najmniej wartościowe, szybko traci swoje właściwości odżywcze, łatwo jełczeje, może wydzielać się z niego oleista maź.

Dobrze zatem kupić nasiona w całości i mielić tylko tyle, ile jest nam potrzebne w danym momencie. Wtedy będziemy mieć pewności, że są one najświeższe i najbardziej odżywcze.

Siemię lniane – właściwości i wskazania

Siemię lniane jest prawdziwą kopalnią składników odżywczych dla naszego organizmu. Już sam skład witamin jest imponujący, a dochodzą do tego również mikro i makroelementy.  Zawiera witaminy z gruby B: B1, B2, B3, B6, B12, a także witaminę A, C, D, E, K i kwas foliowy. Makroelementy, takie jak: fosfor, wapń, magnez, potas, sód i mikroelementy: żelazo, miedź, cynk, mangan oraz selen. Ponadto siemię zawiera również białko, aminokwasy i błonnik.

  • Włosy, paznokcie i skóra – poprawia ich wygląd dzięki składnikom odżywczym: witaminy B1 i B3, kwas foliowy, żelazo, magnez i cynk.
  • Układ trawienny - siemię lniane wspomaga pracę żołądka i procesów trawiennych, pozwala wyregulować perystaltykę jelit i działa ochronnie na układ pokarmowy. Zaparzone, zmiksowane nasiona mają kleistą konsystencję, która po zjedzeniu długo pozostaje w takim stanie w naszym organizmie. „Kleik” osłania żołądek, a także oczyszcza jelita zbierając z nich złogi i utrudnia wchłanianie toksyn.
  • Układ krwionośny – normuje poziom lipidów, a także zmniejsza poziom cukru we krwi i obniża poziom cholesterolu LDL.
  • Odchudzanie – zawartość błonnika i mikroelementów usprawnia pracę układu pokarmowego, a tym samym stwarza doskonałe warunki do odchudzania. UWAGA: Muszą temu towarzyszyć zbilansowana, zdrowa dieta i aktywność fizyczna.
  • Zaparcia – naturalnie siemię zawiera dużą dawkę błonnika, zjedzenie około 3 łyżeczek dziennie może mieć lekkie właściwości przeczyszczające, wspomagające leczenie zaparć.
  • Hormony – reguluje gospodarkę hormonalną, dzięki zawartym w nim fitoskładnikom, dodatkowo dzięki przeciwutleniaczom zażywany przez panów będzie zapobiegał rakowi prostaty, a paniom złagodzi objawy menopauzy (reguluje poziom estrogenów), może również poprawić płodność.   

Czytaj także: Siemię lniane na odchudzanie – jak stosować by osiągnąć efekty?

Siemię lniane – przygotowanie

Dla osób, które chciałyby regularnie zażywać siemię lniane dobrym sposobem jest stosowanie go, jako przyprawy. Siemię, praktycznie nie ma smaku i zapachu, więc zmielone i zaparzone gorącą wodą, może być dodatkiem do wielu dań. Jak stosować siemię lniane?

Zmielone i zaparzone nasiona  

Nasiona siemienia są miękkie, dlatego wystarczy zmiażdżyć je w moździerzu lub zmielić blenderem. Tak przygotowane ziarenka zalewamy wrzątkiem. Po odczekaniu chwili nasiona zmienią konsystencje na kleistą. Jak wykorzystać zmielone i zaparzone nasiona?

  • Uzyskaną papkę można wetrzeć we włosy, odczekać chwilę a potem dokładnie spłukać. Włosy staną się miękkie i odżywione.
  • Nałożyć na twarz (po ostygnięciu) w celu zmiękczenia i nawilżenia skóry.
  • Zjeść, poprawiając tym samym pracę układu trawienia.

Uwaga, zalecana dzienna dawka to jedna łyżka. Spożycie trzech łyżeczek i więcej może skutkować biegunką. Warto również co jakiś czas robić sobie przerwy, żeby nie przyzwyczaić organizmu do zwiększonych dawek błonnika zawartego w siemieniu.

Odwar

Około jednej łyżki siemienia lnianego gotujemy w około szklance wody przez 15 minut, po wystygnięciu należy go przecedzić. Powstały odwar można pić, będzie dobroczynnie działał na żołądek.          

Olej lniany

Można stosować go zarówno jako środek kosmetyczny, jak i składnik diety.

  • Jako olejek do włosów, wtarty w końcówki doskonale je odżywi.
  • Dodany do sałatek dobrze wpłynie na organizm. Olej wiąże składniki odżywcze z warzyw, które dzięki niemu lepiej się wchłaniają.

 Do prawidłowego przechowywania oleju lnianego potrzebna jest niska temperatura, dobrze będzie wsadzić go do lodówki, wtedy dłużej pozostanie świeży.

Czytaj też:

Temat miesiąca: Skuteczne sposoby na ból gardła