Bóle głowy i migrena a dieta

2017-04-06
Alicja Czyrska
Ekspert ds. zdrowia i treningu mózgu
Ból głowy może pojawić się z różnych powodów m.in. w wyniku przeziębienia, zmęczenia, przejedzenia, odwodnienia, czy stresu…Profilaktyka migreny i bólu głowy opiera się nie tylko na wykluczeniu poważnych chorób, ale także wprowadzeniu diety zdrowej dla mózgu. Odpowiednia dieta może zapobiec nawracającym bólom głowy.

Podstawowym sposobem leczenia bólu głowy czy migreny jest stosowanie leków przeciwbólowych. Przy migrenach i nawracających bólach głowy warto dodatkowo stosować profilaktykę: unikać stresu, wysypiać się i dbać o odpowiednią dietę.Poznaj zasady diety w bólach głowy i migrenie.

Jedz śniadanie, żeby uniknąć migreny

Ból głowy może wynikać z tego, że nie jesz śniadań. Nagły spadek poziomu cukru we krwi może przyczynić się do rozwoju bólu głowy, który będzie trwał przez cały dzień. Warto zadbać o to, aby śniadanie było lekkie a zarazem pożywne. Rano jedz pełnowartościowe śniadanie, w którym znajdą się pełnoziarnisty chleb, witaminy z grupy B i E, żelazo i wapń.

Na śniadanie:

  • możesz przygotować: twarożek z pomidorami, sałatą oraz wędzonym łososiem albo pełnoziarniste kanapki z serem żółtym, jajkiem i kiełkami pszenicy.
  • unikaj cukrów prostych, czyli nie jedz kanapek z białego pieczywa z dżemem lub kremem czekoladowym albo słodkich naleśników.
  • unikaj kolorowych napojów i słodkich ciastek ze względu na to, że zawierają one duże ilości fosforanów, które pełnią tam rolę regulatorów kwasowości.
  • rano pij kakao lub zieloną herbatę. Możesz sięgnąć po filiżankę kawy – pamiętaj jednak o tym, aby nie pić kawy zbyt dużo w ciągu dnia. Kawa działa odwadniająco, podnosi stężenie hormonów stresu, co przyczynia się do powstania bólu głowy. 

Nie podjadaj przy migrenie

To być może ciebie zaskoczy, ale podjadanie między posiłkami może skończyć się bólem głowy. Proces trawienia w żołądku rozpoczyna się, gdy jedzenie, które spożyliśmy zmiesza się z sokami trawiennymi.

Jeśli jesteś już po obiedzie ale masz ochotę na przekąskę, która wkrótce przedostanie się do twojego żołądka, to ona zaburzy proces trawienia. Cała zawartość żołądka zostaje na nowo zmieszana z sokami trawiennymi, aby uzyskać odpowiednio kwaśny odczyn. To przedłuża proces trawienia i wywołuje zaleganie pożywienia w żołądku przez dłuższy czas. Żołądek odbiera to jako obciążenie, które wywołuje silny ból głowy.

Unikaj nadmiaru białka, gdy boli głowa

Nadmierne spożycie białka, brak warzyw i owoców w diecie może doprowadzić do zakwaszenia organizmu. Naukowcy nazywają to zjawisko „białkowym kacem”, który przejawia się właśnie bólem głowy. Wywołuje go zbyt częste jedzenie czerwonego i białego mięsa oraz nabiału. Dla zdrowego funkcjonowania organizmu najważniejsze jest utrzymanie pH krwi w zakresie 7,35 – 7,45, co nadmiar białka znacznie zaburza. Nadmierne zakwaszenie organizmu osłabia organizm i może wywoływać bóle głowy.

Nawadniaj organizm w migrenie

Woda to napój, który twój mózg lubi najbardziej.

  • Wszystkie słodkie napoje, które pijesz w ciągu dnia odwadniają organizm – a w tym i twój mózg, co przyczynia się do powstania bólu głowy.
  • Szczególnie stroń od napojów, które posiadają żółty barwnik o nazwie tartrazyna lub są słodzone sztucznymi słodzikami np. aspartamem, sorbitolem – są to substancje toksyczne, które niszczą mózg i powodują bóle głowy.
  • Gdy czujesz pragnienie wybieraj zawsze wodę – usprawnia ona komunikację między komórkami nerwowymi. Woda obniża także stężenie poziomu hormonów stresu, jakie w organizmie gromadzą się w ciągu dnia, dzięki czemu nie dopuszcza do rozwoju bólu głowy.

Czytaj też:

Powiązane artykuły
  1. Migrena a zła dieta dla mózgu
  2. Woda mineralna - jak działa na mózg?
  3. Ból głowy - 3 najczęstsze przyczyny
  4. Dieta dla mózgu dziecka – witaminy i minerały
  5. Dieta dla seniora – co jeść, aby mieć zdrowy mózg?

Ekspert COGNINET