Dieta Dukana. Zobacz przykładowy jadłospis i efekty

Dieta Dukana, zwana też dietą białkową, opiera się na spożywaniu produktów bogatych w białko. Nie posiada ściśle określonego jadłospisu na każdy jej dzień – jej bazą są przepisy opracowane przez francuskiego doktora Dukana. Jakie są efekty stosowania tej diety i jak wygląda przykładowy jadłospis?
Produkty preferowane do spożycia podczas stosowania diety Dukana
Źródło: 123RF
Spis treści

Dieta Dukana polega na spożywaniu posiłków bogatych w białko. Ich kaloryczność nie ma znaczenia, a po przekąskę można sięgnąć zawsze, gdy jest się głodnym. Dieta dzieli się na trzy fazy – to właśnie od nich zależny jest cały jadłospis i zestaw dozwolonych produktów. Czwarta faza to moment, w którym można zacząć jeść wszystko  z wyjątkiem fast foodów.

Oczywiście należy wybierać zdrowe produkty i pamiętać o umiarze. Raz w tygodniu obowiązuje wówczas dzień białkowy, podczas którego należy sięgać wyłącznie po produkty dozwolone w fazie 1.

Dieta Dukana - efekty

Dieta białkowa jest dietą chętnie wybieraną, ponieważ w jej trakcie nie odczuwa się głodu. Osoba stosująca się do zasad wypracowanych przez doktora Dukana nie musi liczyć kalorii i może jeść, kiedy tylko poczuje głód. Utrata wagi wynika z braku tłuszczy i węglowodanów w jadłospisie – ich wyeliminowanie powoduje, że organizm musi czerpać energię ze zgromadzonych wcześniej zapasów.

Na diecie Dukana można schudnąć nawet 10 kg w miesiąc. Należy jednak pamiętać, że nie jest to dieta dla każdego. Nie powinny stosować jej osoby z chorobami nerek i układu moczowego. Przed jej rozpoczęciem warto upewnić się, że jest się całkowicie zdrowym..

Dieta Dukana - jadłospis

Przepisy Dukana są urozmaicone i powodują, że dieta nie jest monotonna. Każdy może ułożyć swój jadłospis sam, pamiętając oczywiście o liście produktów zakazanych i dozwolonych, które zmieniają się w zależności od fazy. Przedstawiamy przykładowe menu na jeden dzień każdej z trzech faz diety.

Dukan faza 1

  • śniadanie: jajko na miękko, plaster szynki drobiowej, herbata bez cukru
  • II śniadanie: jogurt naturalny z łyżką otrębów owsianych
  • obiad: 2 piersi z kurczaka w ziołach pieczone w piekarniku
  • podwieczorek: kilka plastrów szynki z indyka lub 100 g chudego białego sera
  • kolacja: Sałatka z tuńczyka i jednego ugotowanego jajka

Dukan faza 2

  • śniadanie: opakowanie odtłuszczonego serka ziarnistego, kilka rzodkiewek i jeden pomidor
  • II śniadanie: jogurt naturalny z łyżką otrębów owsianych
  • obiad: 200 g ugotowanego dorsza, szklanka szpinaku z wody, surówka ze startej marchwi
  • podwieczorek: 200 g serka odtłuszczonego białego z łyżeczką słodzika
  • kolacja: plaster wędzonego łososia, pomidor faszerowany białym serem i ziołami, jajko na twardo

Dukan faza 3

  • śniadanie: szklanka jogurtu naturalnego zmiksowanego z truskawkami i łyżką otrębów owsianych
  • II śniadanie: opakowanie odtłuszczonego serka ziarnistego z czerwoną papryką, plaster szynki drobiowej, 1 kromka chleba pełnoziarnistego
  • obiad: ugotowana pierś z kurczaka, szklanka jogurtu naturalnego, różyczka kalafiora bądź brokułu
  • podwieczorek: 200 g serka odtłuszczonego białego z łyżeczką słodzika
  • kolacja: sałatka owocowa z pomarańczy, gruszki i kiwi
Artykuł napisany przez

Bibliografia

  • Kwiatkowska, O., & Skop-Lewandowska, A. (2015). Popularity of weight-loss diet in women aged 19–39. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(3), 307-311.
  • Kozirok, W. (2015). Ocena skuteczności diet redukcyjnych. Ekologia i Technika, 23(3), 142-148.
  • Szymański, A. Dieta a zdrowie, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/14/Szymanski14002.pdf (dostęp: 28.07.2021)
  • Dukan, P., & Walewicz-Bekka, C. (2009). Nie potrafię schudnąć. Wydawnictwo Otwarte.
  • Olszanecka-Glinianowicz, M. (2011). Dieta proteinowa Dukana–co powinni o niej wiedzieć lekarze. Med Prakt, 4(242), 64-70.
Więcej z kateogrii: Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Przeczytaj artykuł
Dieta oczyszczająca organizm, czyli detox w 1, 3 lub 7 dni
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Pytanie: Czego najbardziej oczekujesz, jak rozpoczynasz dietę?

  Szybkich efektów w postaci dużej liczby zgubionych kilogramów

  Lepszego samopoczucia, poprawy kondycji

  Zmniejszenia masy tłuszczowej, zwiększenia mięśniowej

  Zmniejszenia objętości w obwodach

  Polepszenia stanu zdrowia (wyników badań)

  Obniżenia wieku metabolicznego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!
Podobne artykuły
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Dieta oczyszczająca organizm, czyli detox w 1, 3 lub 7 dni
Ciągłe uczucie głodu - jakie są przyczyny nadmiernego apetytu?
Badanie słuchu u dzieci i noworodków - na czym polega?

Przychodnia online dla Ciebie

Szybka konsultacja lekarska online przez telefon.

Zacznij leczenie, przedłuż receptę na przyjmowane leki - szybko i bez kolejek.

Wybierz konsultację

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Ból owulacyjny - ile trwa i jak go załagodzić?
Dieta ketogeniczna – na czym polega? Zasady i jadłospis
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
RDW CV - co znaczy wysokie lub niskie?
D-dimery: norma, badanie i wyniki. Przyczyny podwyższonych?

Reklama