NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Dieta Dukana – czy jest bezpieczna? Ile można schudnąć?

Dieta Dukana to typ diety wysokobiałkowej. W Polsce popularność zdobyła w 2008 roku. Wiele osób decyduje się przejść na ten typ odżywiania, ponieważ dieta Dukana pozwala szybko schudnąć, a przy tym nie powoduje uczucia głodu. Trzeba jednak pamiętać, że może niekorzystnie odbić się na zdrowiu. Sprawdź, w jaki sposób.
Produkty diety Dukana
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Dieta Dukana należy do diet wysokobiałkowych.
  • W Polsce dieta popularność zdobyła w 2008 roku. Jest chętnie wybierana, ponieważ nie wywołuje uczucia głodu. Nie trzeba również liczyć kalorii.
  • Opinie o diecie białkowej Pierra’a Dukana są na tyle różnorodne. Wśród zalet wymienia się m.in.: możliwość szybkiej utraty wagi, natomiast wśród wad: nadmierną podaż białek w pożywieniu, zbyt małą ilość węglowodanów, itd.
Spis treści

Co to jest dieta Dukana?

Dieta Dukana należy do diet wysokobiałkowych. Swoją nazwę zawdzięcza twórcy. Opracował ją francuski doktor Pierre Dukan, który twierdził, że stosowanie takiej diety działa silnie redukująco i oczyszczająco. Ze względu na to, że jej głównym założeniem jest spożywanie posiłków bogatych w białko, określa się ją również dietą białkową. Kaloryczność takich dań nie jest istotna. Po przekąskę można sięgnąć zawsze wtedy, gdy pojawi się głód.

W diecie występują trzy fazy, podczas których trzeba jeść produkty wysokobiałkowe. Z kolei faza czwarta to moment, w którym można zacząć spożywać wszystko, oprócz fast food’ów.

Zdaniem Marcina Ciszewskiego oraz Tomasza Czekaja z Zakładu Biofarmacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, autorów publikacji „Dieta wysokobiałkowa Protal – zbawienie czy zagrożenie?”, W Polsce dieta Dukana popularność zdobywa od 2008 roku, kiedy to na rynku wydawniczym pojawiła się książka pt. „Nie potrafię schudnąć”, autorstwa francuskiego dietetyka Pierre’a Dukana.

Dieta proteinowa może pomóc schudnąć w krótkim czasie wiele kilogramów, nie odczuwając głodu. Według zasad zaproponowanych przez twórcę, osoba stosująca dietę nie musi liczyć kalorii i może jeść, kiedy tylko poczuje głód.

Utrata wagi to efekt znikomej ilości tłuszczów i węglowodanów w jadłospisie. Rezygnacja z nich powoduje, że organizm musi czerpać energię z zapasów, które zostały zgromadzone wcześniej.

Dieta nie jest jednak dla każdego. Nie powinny korzystać z niej osoby z chorobami nerek oraz układu moczowego

Czy można modyfikować jadłospis przy diecie Dukana?

Trzeba pamiętać, że nie istnieje dokładny jadłospis na diecie Dukana. Dzięki temu każdy ma możliwość samodzielnego ułożenia swojego menu. Oczywiście decydując się na sposób odżywiania, jakim jest dieta Dukana zasady są bardzo istotne. Musisz wiedzieć, jakie są zakazane, a jakie dozwolone produkty na diecie Dukana w zależności od fazy.

To, co jeść na diecie Dukana jest zależne od konkretnej fazy. Poniżej szczegółowe wytyczne.

Od czego zależy 1 faza diety Dukana?

Pierwszy etap diety Dukana jest dostosowany do tego, ile kilogramów zamierzasz schudnąć. Jeżeli chcesz schudnąć około 5 kilogramów, ten czas trwa 2 dni. Wówczas zrzucisz około 0,5-1,5 kg. W przypadku, gdy zależy Ci na większej utracie wagi, np. 10 kg, 20 kg lub nawet 40 kg, faza 1 diety Dukana trwa odpowiednio: 3 dni, 5 dni lub 7 dni. Maksymalny czas fazy 1 diety to 10 dni. Nie należy jej przeciągać.

Oto proponowany jadłospis faza 1 diety Dukana. Co jeść? Sięgnij po ryby, owoce morza, chudą wołowinę oraz cielęcinę. Zadbaj o to, by mięso było przyrządzane na parze, grillowane lub pieczone.

Pamiętaj, by w pierwszej fazie dieta Dukana zawierała przepisy pozbawione tłuszczów, np. oleju czy masła.

W diecie Dukana w fazie 1 produkty dozwolone jest stosowanie przypraw, np. tymianku, a także takich dodatków jak cebula, czosnek, natka pietruszki, musztarda czy sól.

Faza 2 i 3 diety Dukana - jak wyglądają kolejne etapy?

Według zaleceń twórcy, kolejne fazy diety Dukana powinny trwać tak długo, jak dużo chcesz schudnąć.

Faza 2 diety Dukana to okres urozmaicony – musisz przeplatać dni, gdy jesz warzywa, z dniami całkowicie białkowymi. Każdy taki okres powinien trwać po 5 dni. Na etapie proteinowo-warzywnym możesz jeść wszystkie produkty z fazy 1, a dodatkowo możesz wzbogacić swoje posiłki o warzywa. 

Pamiętaj jednak, by nie spożywać ich bez przerwy, ale jako dodatek do dań. Na liście dozwolonych produktów znajdują się m.in.:

  • szpinak,
  • brokuły,
  • pieczarki, 
  • marchewka,
  • papryka,
  • cukinia,
  • szparagi. 

Nadal jednak nie możesz jeść takich produktów jak: kasza, ryż, awokado czy warzywa strączkowe. Co więcej, warzywa muszą być zjadane na surowo albo gotowane na parze lub w wodzie.

3 etap diety Dukana to czas, kiedy musisz utrwalić wagę, by uniknąć efektu jo-jo. Długość tej fazy określasz na podstawie liczby zrzuconych kilogramów pomnożonych razy 10. Jeżeli dotychczas utraciłaś 5 kg, mnożysz to razy 10 i otrzymujesz 50 dni stosowania 3 etapu diety Dukana.

Możesz jeść wszystkie produkty co dotychczas, a dodatkowo 1 porcję owoców dziennie, 1 plaster sera żółtego dziennie oraz 2 kromki chleba pełnoziarnistego. Dwa razy na tydzień możesz zjeść ziemniaki, makaron czy warzywa strączkowe. Jeden dzień w tygodniu musisz zastosować dietę z etapu 1.

Ostatnim etapem diety Dukana, o którym należy wspomnieć, jest etap czwarty. Teraz możesz sięgać po te produkty, na które masz ochotę. Oczywiście, unikaj fast food’ów i słodyczy, ponieważ jedząc je zmarnujesz cały trud włożony w dietę.

Po jakim czasie widać efekty diety Dukana?

Ile można schudnąć na diecie Dukana? Efekty Dukana wskazują, że można pozbyć się nawet 10 kg w miesiąc. Trzeba jednak pamiętać, że tak szybka utrata wagi może wiązać się z konsekwencjami zdrowotnymi.

Co więcej taka dieta białkowa i jej efekty szybko mogą zostać zastąpione przez efekt jo-jo, gdy po przejściu diety zaczniesz na nowo jeść fast food’y i wysoko przetworzone jedzenie.

Efekty po miesiącu diety Dukana mogą zachwycać, ale należy liczyć się z tym, że do prawidłowej pracy całego organizmu niezbędna jest równowaga pomiędzy składnikami dostarczanymi w pożywieniu. W przypadku diety Dukana występuje nadmiar białka i niedobór węglowodanów, co może znaleźć przełożenie np. w gorszym samopoczuciu czy też wystąpieniu różnych chorób.

Przepisy w diecie Dukana

Na diecie białkowej Dukana można smacznie zjeść. Poniżej kilka propozycji przepisów dla diety Dukana na jeden dzień każdej fazy. 

  • Faza 1 diety Dukana – propozycja posiłku

- śniadanie: plaster szynki drobiowej, 1 jajko na miękko, woda,

- II śniadanie: jogurt naturalny z dodatkiem otrębów owsianych,

- obiad: kurczak z piekarnika w ziołach,

- podwieczorek: 10 dag chudego sera żółtego,

- kolacja: sałatka z 1 jajka i z tuńczyka.

  • Faza 2 diety Dukana – pomysł na dzienny jadłospis

- śniadanie: 1 serek z dodatkiem pomidora,

- II śniadanie: jogurt z otrębami,

- obiad: 30 dag szpinaku ugotowanego w wodzie, starta marchewka, 20 dag ugotowanego dorsza,

- podwieczorek: serek biały,

- kolacja: plaster: 1 jajko na twardo, 1 plaster łososia.

  • Faza 3 diety Dukana – sprawdź, co można zjeść:

- śniadanie: truskawki, otręby i jogurt naturalny,

- II śniadanie: 1 serek z czerwoną papryką, 1 kromka chleba z szynką,

- obiad: ugotowana pierś z kurczaka, szklanka jogurtu naturalnego, 1 kalafior,

- podwieczorek: serek biały,

- kolacja: sałatka z kiwi, gruszki oraz pomarańczy.

Pamiętaj, że dieta Dukana pozwala łączyć produkty w dowolny sposób, dlatego próbuj eksperymentować z różnorodnymi potrawami. Do każdego posiłku staraj się wypijać wodę. Picie jest bardzo ważne na diecie Dukana, ponieważ dzięki niemu pozbywasz się toksyn z organizmu. Dziennie można więc wypić nawet kilka litrów.

Jakie są pozytywne i negatywne opinie o diecie Dukana?

Ten sposób odżywiania wzbudza liczne kontrowersje. Opinie o diecie białkowej Pierra’a Dukana są na tyle różnorodne, że warto lepiej przyjrzeć się plusom i minusom jej stosowania.

Podstawowe zalety diety Dukana to:

  • możliwość szybkiej utraty wagi – w ciągu miesiąca można stracić nawet kilka kilogramów, co może motywować do skorzystania z diety,
  • brak uczucia głodu – wiele osób korzysta z tej diety, ponieważ nie czują się na niej głodni. Co więcej, mogą sięgnąć po jedzenie, gdy tylko pojawi się u nich uczucie głodu,
  • brak konieczności liczenia kalorii – osoba, która jest na diecie Dukana nie musi liczyć kalorii, je w zasadzie kiedy chce. Utrata wagi wynika z braku węglowodanów oraz tłuszczów.

Z kolei do wad diety Dukana zaliczyć można:

  • ryzyko wywołane nadmierną podażą białek w pożywieniu – nadmiar białka w pożywieniu może doprowadzić do zbyt dużej utraty jonów wapnia z moczem, co w konsekwencji może wywołać osteoporozę. Warto tu również wspomnieć, że bardzo dużo pokarmów wysokobiałkowych jest źródłem znacznej ilości puryn, które w organizmie przekształcają się kwasu moczowego, co może sprzyjać pojawieniu się dny moczanowej. Nie można też zapomnieć, że nadmiar puryn może być przyczyną kamieni nerkowych.
  • niekorzystne skutki niedoboru węglowodanów w jedzeniu – konsekwencją niedoboru węglowodanów jest powstanie ciał ketonowych, które mogą wywołać kwasicę ketonową. Oddziałuje ona na ośrodkowy układ nerwowy doprowadzając do zahamowania apetytu, co w dłuższej perspektywie niesie negatywne skutki. Co więcej, rezygnacja z takich produktów jak wysoko węglowodanowe warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz zboża może prowadzić do wyższego ciśnienia tętniczego czy zwiększonego ryzyka zachorowania na nowotwory, np. nowotwór jelita grubego. Dieta Dukana z pewnością nie jest przeznaczona dla osób aktywnych fizycznie, ponieważ niska zawartość węglowodanów sprawia, że człowiek szybciej męczy się podczas wysiłku.
  • niewielka różnorodność w diecie – powoduje, że występują niedobory minerałów oraz witamin, a także ogranicza ilość błonnika pokarmowego w diecie.
  • dieta zagrożeniem dla osób z cukrzycą – pacjent z cukrzycą, który stosuje dietę wysokobiałkową jest bardziej niż zdrowe osoby narażony na białkomocz. Bardzo szybko taki sposób odżywiania może więc doprowadzić nawet do niewydolności nerek u chorego. Odżywianie się według diety Dukana istotnie wpływa na poziom glukozy, co ma znaczenie w procesie leczenia cukrzycy.
  • dieta może mieć wpływ na długość życia – to wnioski z badania przeprowadzonego w Szwecji przez zespół pod przewodnictwem P. Lagiou. Badanie objęło grupę 42 237 kobiet w wieku 30-49 lat. Oceniono, że śmiertelność u osób na diecie wysokobiałkowej i niskowęglowodanowej jest wyższa o 11 proc. w pozostałej części społeczeństwa. Z kolei ryzyko śmierci ze względu na choroby sercowo-naczyniowe w tej grupie było wyższe o 37 procent.
  • przeciwwskazaniem jest ciąża i karmienie piersią - dieta Dukana nie dostarcza w zrównoważony sposób składników odżywczych matce i karmionemu dziecku. Co więcej, eksperymenty dietetyczne czy odchudzanie w ciąży i podczas karmienia piersią są po prostu niewskazane u ciężarnych i matek karmiących. Dodatkowo - zdaniem mgr P. Jamrozik, dietetyka z Collegium Medicum UJ (Dieta Dukana a karmienie piersią, Medycyna Praktyczna) - taka dieta powoduje problemy z przemianą materii i może zwiększać ryzyko otyłości w przyszłości.

Dieta wysokobiałkowa, jaką jest dieta Dukana, jest oceniana na różnorodne sposoby. Ważne, by spróbować znaleźć jak najwięcej informacji na temat tego sposobu odżywiania i spróbować samodzielnie wyciągnąć wnioski. Rzetelna ocena to pierwszy krok w drodze do osiągnięcia swoich celów żywieniowych.

Dieta Dukana jest sposobem na szczupłą sylwetkę, jednak trzeba mieć świadomość, że stosowanie tej diety może wywołać wiele niebezpiecznych konsekwencji dla zdrowia, o których była już tu mowa. Dieta nie jest wskazana dla osób z cukrzycą oraz innymi chorobami, np. nerek. Zanim więc przejdziesz na tę dietę, sprawdź ją lepiej.

Czytaj również

Bibliografia

  • M. Ciszewski, Dieta wysokoproteinowa Protal – zbawienie czy zagrożenie, Farmacja Polska, Tom 67, nr 6, 2011, https://www.researchgate.net/profile/Marcin-Ciszewski-2/publication/270686893_Dieta_wysokoproteinowa_Protal_-_zbawienie_czy_zagrozenie/links/560a9b1208ae1396914c5d28/Dieta-wysokoproteinowa-Protal-zbawienie-czy-zagrozenie.pdf, [dostęp: 28.02.2022].
  • J. Reguła, Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2013, tom 4, nr 3, 115–121 121, Via Medica ISSN 2081–2450.
  • M. Badeńska, P. Figurska, Walka z otyłością. Cała prawda o najpopularniejszych dietach ostatnich lat, Zeszyty Studenckiego Ruchu Naukowego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2013/20, https://web.archive.org/web/20180410022715id_/https://zeszytysrn.ujk.edu.pl/wp-content/uploads/2016/05/zeszytsrn20.pdf#page=94, [dostęp: 03.03.2022].
  • J. Wyka i inni, Assessment of food intakes for women adopting the high protein dukan diet, Rocz Panstw Zakl Hig 2015;66(2):137-142.
  • Dr P. Dukan, Nie potrafię schudnąć. Rewolucyjna francuska dieta odchudzająca, http://dieta-da.ru/books/Ya_ne_mogy_pohudet_Pierre%20Dukan(polskiy).pdf, [dostęp: 03.03.2022].
Katarzyna Augustyniak-Woźnica
Artykuł napisany przez
Katarzyna Augustyniak-Woźnica
Dziennikarka, przyszła prawniczka. Autorka wielu publikacji o tematyce społeczno-kulturalnej, marketingowej, prawniczej, kulinarnej, medycznej i dziecięcej. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim i studentka prawa na Uniwersytecie Opolskim. Prywatnie opiekunka kotki Kici.
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Produkty z diety norweskiej
Podobne artykuły
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Dieta norweska - efekty i jadłospis. Czy działa?
Dieta zupowa - przepisy. Jakie są zasady i efekty?
Dieta ketogeniczna a cholesterol – podnosi czy obniża jego poziom?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Jak wyciągnąć drzazgę? Spod paznokcia, skóry i z palca
Analiza składu ciała - waga i normy. Na czym polega BIA?
Zapaść serca - objawy i przyczyny. Jak wygląda leczenie?
Spanie nago - czy jest zdrowe? W pojedynkę i z partnerem

Reklama