Awokado - właściwości, wartości odżywcze i kalorie

awokado

Autor

Alicja Dutkiewicz

Awokado, choć swoim kształtem przypomina gruszkę, jest owocem egzotycznym pełnym wartości odżywczych, które mają dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Najcenniejsze są zdrowe tłuszcze, pomocne przy utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Jednak awokado ma więcej zalet i właściwości zdrowotnych, dlatego warto spożywać je nawet codziennie.

Spis treści

Owoc awokado dojrzewa nawet 8 miesięcy. Pochodzi z drzew, które są wiecznie zielone i osiągają 20 metrów wysokości. Choć rozróżnia się blisko 400 odmian awokado, to na polskim rynku kupić można jedynie kilka z nich. Jego charakterystyczny kształt, zielona barwa i chropowata skóra sprawiają, że nazywane jest także gruszką aligatora. Mimo, że smak awokado nie jest bardzo wyrazisty, to potrafi wzbogacić potrawy. Awokado warto dodać na stałe do swojej diety, by ją urozmaicić i dostarczyć organizmowi wiele cennych składników.

Awokado - właściwości

Udowodniono w badaniach, że regularne spożywanie awokado działa profilaktycznie na różnego typu schorzenia. Dzięki bogactwu składników odżywczych owoc ten:

  • ma właściwości przeciwzapalne,
  • obniża cholesterol,
  • zmniejsza ryzyko chorób serca i udarów,
  • długo podtrzymuje uczucie sytości,
  • reguluje ciśnienie krwi,
  • wspiera układ immunologiczny,
  • wspomaga wzrok,
  • pozytywnie wpływa na stan skóry,
  • utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową organizmu,
  • poprawia pracę mózgu,
  • reguluje poziom cukru we krwi,
  • pomaga w walce z miażdżycą,
  • walczy z wolnymi rodnikami.

To najważniejsze właściwości awokado, jednak dobry wpływ na ludzki organizm jest możliwy dzięki bogactwu wartości odżywczych zawartych w jego miękkim miąższu.

Wartości odżywcze awokado

O awokado mówi się, że jest tzw. owocem maślanym, ponieważ około 30% jego składu stanowią tłuszcze nienasycone. Są to jednak tłuszcze naturalne i bardzo korzystne dla zdrowia. Awokado to także cenne źródło białka, jednak znajdują się w nim też inne wartości od żywcze, witaminy i minerały:

  • kwas foliowy (zalecany kobietom w ciąży),
  • kwas pantotenowy,
  • substancje mineralne (magnez, cynk, miedź, mangan, potas, fosfor, wapń),
  • beta karoten,
  • antyoksydanty,
  • błonnik pokarmowy,
  • fitosterole.

Witaminy w awokado

Awokado to cenne źródło witamin, w tym egzotycznym owocu znajdziemy witaminy: A, B1, B2, B3, B6 C, E, K i H. To właśnie głównie dzięki witaminom awokado ma też pozytywny wpływ na urodę, a tym samym staje się składnikiem wielu kosmetyków.

By te wszystkie wartości odżywcze awokado nie uległy zniszczeniu najlepiej owoc ten spożywać na surowo, czyli nie poddawać go obróbce termicznej. A jak przechowywać awokado, by nie traciło właściwości i było smaczne? Mniej dojrzały owoc może leżeć w lodówce do 3 tygodni. By awokado dojrzało należy przechowywać je w ciemnym miejscu w temperaturze pokojowej. Sąsiedztwo jabłek i bananów przyspieszy dojrzewanie, dzięki wydzielanym substancjom.

Ile kalorii ma awokado?

Duża ilość tłuszczów w awokado wpływa na dosyć wysoką, jak na owoc, kaloryczność. W 100 g znajduje się aż 160 kalorii. Jednak najistotniejszy jest fakt, że są to kalorie bardzo wartościowe, dzięki dużej zawartości składników odżywczych. Takich „dobrych kalorii” nie warto się obawiać, bo mimo to awokado znacznie wspomaga odchudzanie i zdrowy styl życia. Liczne tłuszcze pobudzają metabolizm do szybszego trawienia. Konsekwencją jest zwiększona utrata kalorii, a awokado staje się pomocnikiem w walce z dodatkowymi kilogramami.

Przeczytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

Pytanie: Czy uważasz, że żywność ekologiczna jest smaczniejsza od tradycyjnej?

  Tak

  Nie

  Nie widzę różnicy

  Nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA