NAJZDROWSZE MIEJSCE W INTERNECIE

Prozdrowotne właściwości awokado – kto powinien je jeść? Witaminy, wartości odżywcze i kalorie smaczliwki

Awokado, choć swoim kształtem przypomina gruszkę, jest owocem egzotycznym pełnym wartości odżywczych, które mają dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Najcenniejsze są zdrowe tłuszcze, pomocne przy utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Jednak awokado ma więcej zalet i właściwości zdrowotnych, dlatego warto spożywać je nawet codziennie.
Danie z awokado
Źródło: 123RF
W skrócie
  • Awokado to egzotyczny owoc o wielu prozdrowotnych właściwościach. Jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, a także A C, E, K i H.
  • Gruszka aligatora, jak jest nazywany również ten owoc, działa profilaktycznie na różne schorzenia, m.in. obniża cholesterol, zmniejsza ryzyko chorób serc i udarów, reguluje poziom cukru, a także pozytywnie wpływa na stan skóry.
  • Awokado powinno znaleźć się w diecie par starających się o potomstwo, kobiet w ciąży, a także niemowląt po 7. Miesiącu życia. Bogactwo kwasu foliowego oraz zdrowych tłuszczów wspiera płodność oraz rozwój dziecka.
SPRAWDŹ TEŻ: Jak jeść awokado? Przepis na pastę z awokado
Spis treści

Owoc awokado dojrzewa nawet 8 miesięcy. Pochodzi z drzew, które są wiecznie zielone i osiągają 20 metrów wysokości. Choć rozróżnia się blisko 400 odmian awokado, to na polskim rynku kupić można jedynie kilka z nich. Jego charakterystyczny kształtzielona barwa i chropowata skóra sprawiają, że nazywane jest także gruszką aligatora. Mimo, że smak awokado nie jest bardzo wyrazisty, to potrafi wzbogacić potrawy. Awokado warto dodać na stałe do swojej diety, by ją urozmaicić i dostarczyć organizmowi wiele cennych składników.

Właściwości awokado

Udowodniono w badaniach, że regularne spożywanie awokado działa profilaktycznie na różnego typu schorzenia. Dzięki bogactwu składników odżywczych owoc ten:

  • ma właściwości przeciwzapalne,
  • obniża cholesterol,
  • zmniejsza ryzyko chorób serca i udarów,
  • długo podtrzymuje uczucie sytości,
  • reguluje ciśnienie krwi,
  • wspiera układ immunologiczny,
  • wspomaga wzrok,
  • pozytywnie wpływa na stan skóry,
  • utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową organizmu,
  • poprawia pracę mózgu,
  • reguluje poziom cukru we krwi,
  • pomaga w walce z miażdżycą,
  • walczy z wolnymi rodnikami.

To najważniejsze właściwości awokado, jednak dobry wpływ na ludzki organizm jest możliwy dzięki bogactwu wartości odżywczych zawartych w jego miękkim miąższu.

Wartości odżywcze awokado

O awokado mówi się, że jest tzw. owocem maślanym, ponieważ około 30% jego składu stanowią tłuszcze nienasycone. Są to jednak tłuszcze naturalne i bardzo korzystne dla zdrowia. Awokado to także cenne źródło białka, jednak znajdują się w nim też inne wartości odżywcze, witaminy i minerały:

  • kwas foliowy (zalecany kobietom w ciąży),
  • kwas pantotenowy,
  • substancje mineralne (magnez, cynk, miedź, mangan, potas, fosfor, wapń),
  • beta karoten,
  • antyoksydanty,
  • błonnik pokarmowy,
  • fitosterole.

Witaminy w awokado

Awokado to cenne źródło witamin, w tym egzotycznym owocu znajdziemy witaminy: A, B1, B2, B3, B6 C, E, K i H. To właśnie głównie dzięki witaminom awokado ma też pozytywny wpływ na urodę, a tym samym staje się składnikiem wielu kosmetyków.

By te wszystkie wartości odżywcze awokado nie uległy zniszczeniu najlepiej owoc ten spożywać na surowo, czyli nie poddawać go obróbce termicznej. A jak przechowywać awokado, by nie traciło właściwości i było smaczne? Mniej dojrzały owoc awokado może leżeć w lodówce do 3 tygodni. By awokado dojrzało należy przechowywać je w ciemnym miejscu w temperaturze pokojowej. Sąsiedztwo jabłek i bananów przyspieszy dojrzewanie, dzięki wydzielanym substancjom.

zdrowie
Dieta ketogeniczna a cholesterol – podnosi czy obniża jego poziom?
Czy dieta ketogeniczna, opierająca się na maksymalnej podaży tłuszczy kosztem węglowodanów, wpływa na poziom cholesterolu? A jeśli tak, to w jaki sposób?
Przeczytaj artykuł

Ile kalorii ma awokado?

Duża ilość tłuszczów w awokado wpływa na dosyć wysoką, jak na owoc, kaloryczność. W 100 g znajduje się aż 160 kalorii. Jednak najistotniejszy jest fakt, że są to kalorie bardzo wartościowe, dzięki dużej zawartości składników odżywczych. Takich „dobrych kalorii” nie warto się obawiać, bo mimo to awokado znacznie wspomaga odchudzanie i zdrowy styl życia. Liczne tłuszcze pobudzają metabolizm do szybszego trawienia. Konsekwencją jest zwiększona utrata kalorii, a awokado staje się pomocnikiem w walce z dodatkowymi kilogramami.

Awokado w ciąży

Awokado jest szczególnie polecane kobietom w ciąży oraz starającym się o dziecko. Dlaczego? Owoc ten zawiera dużą ilość kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza w pierwszym trymestrze. Dlatego oprócz suplementacji wskazanej przez specjalistę warto sięgnąć po naturalne sposoby i dostarczyć go do organizmu wraz z dietą bogatą w awokado.

Dodatkowo warto pamiętać, że zawarte w awokado kwas foliowy i potas wpływają również na płodność męską, poprzez poprawę parametrów nasienia. Zatem powinien być to składnik diety zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

Awokado dla niemowlaka

Awokado dla niemowlaka będzie dobrym źródłem nie tylko kwasu foliowego, ale również niezwykle ważnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są potrzebne do rozwoju funkcji poznawczych i wizualnych. Natomiast potas doda energii.

Kiedy można podać awokado niemowlakowi? Specjaliści zalecają je po 7. miesiącu, zachowując ostrożność jak przy każdym nowym pokarmie, gdyż owoc ten również może uczulić.

Awokado smak ma neutralny, dlatego można przygotować je na różne sposoby. Warto wykonać z nich różne pasty czy dodatki do deserów. Sprawdzi się również połączone z innymi owocami czy warzywami.

Czytaj również

Bibliografia

  • Borges C.,Chaves M., Duarte P., Mendonca C., Avocado: charakteristics, health and uses,Ciencia Rural, Santa Maria, v.46, n.4,nabr, 2016.
  • Davenport A., Dreher M., Hass Avocado Composition and Potential Heatlh Effects, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 2013.
  • Włodarek D., Dietoterapia, PZWL, 2014, 26, 74-120, 295-299.
  • Leszczyńska S., Dieta dla płodności, Zwierciadło, 2017, 26-28.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Przeczytaj artykuł
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Przeczytaj artykuł
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Podobne artykuły
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Syrop z pędów sosny - właściwości, przepis. Jak go zrobić?
Żywność koszerna - co to znaczy i jakie są zasady koszerności?

Reklama

Może to Cię zainteresuje
Zimne dłonie – jak leczyć? Przyczyny i domowe sposoby
Ukruszony ząb - co należy zrobić, gdy dojdzie do urazu?
Skoki ciśnienia - przyczyny i objawy. Od czego nagłe?
Dieta w ciąży i w czasie karmienia piersią - czy warto stosować olej rzepakowy?

Reklama