Kiedy zrywać pigwę i co zrobić z pigwy?

Kiedy zrywać pigwę
archiwum Medme

Autor

Agnieszka Tomczyk

Pigwa pospolita i pigwowiec japoński – często mylone i uważane za…jeden owoc. Oba dojrzewają późną jesienią, ale warto je zrywać po pierwszych przymrozkach. Można z nich zrobić przepyszne przetwory – dżemy, marmolady, a także oczywiście popularną pigwówkę. Jest też doskonałym dodatkiem do herbaty – znakomicie zastępuje cytrynę, zarówno pod względem smaku, jak i właściwości leczniczych.

Spis treści

Pigwa pospolita daje duże, żółte owoce, przypominające z zewnątrz miks gruszek i jabłek. Często mylona jest z pigwowcem japońskim, którego owoce są również żółte, twarde, ale dużo mniejsze. Oba gatunki nie nadają się do spożycia na surowo – są twarde, gorzkawe w smaku i cierpkie. Ale już szybka obróbka termiczna sprawi, że staną się znakomitym dodatkiem zarówno do dań wytrawnych, jak i słodkich. 

Najprościej jest je obrać, pokroić na kawałki i poddusić z dodatkiem cukru, białego wina i przypraw – np. cynamonu czy goździków. Później przesmażyć na patelni i dodawać do mięs – pigwa idealnie komponuje się z drobiem – oraz do deserów. Przetworzoną pigwę można wykorzystać w cieście z owocami (tak, jak np. wiśnie czy śliwki), zrobić tartę na kruchym spodzie lub dżemem pigwowym posmarować drożdżowe wypieki – bułki, chałki czy bagietki. Choć to nieco zapomniane owoce, z pewnością warto po nie sięgać!  

Pigwa – kiedy zbierać?

Owoce pigwowca i pigwy dojrzewają w październiku. Gotowe do zbiorów są intensywnie żółte, niekiedy z niewielkimi, czerwonymi kropeczkami. Warto zaczekać ze zbiorami do pierwszych przymrozków, gdyż lekko przemarznięte pigwy mają łagodniejszy smak i znacząco zmniejsza się ich cierpkość. 

Pigwę znakomicie przechowuje się w chłodnych, wentylowanych pomieszczeniach, np. w spiżarniach. Może czekać w takich miejscach nawet kilka tygodni.  

Pigwa – właściwości lecznicze

Miłośnicy stosowania w kuchni lokalnych i sezonowych składników od dawna apelują, by stosować pigwę do herbaty zamiast cytryny. Owoc ten jest bowiem prawdziwą skarbnicą witaminy C (15 mg na 100 g owocu)! Dodatkowo znajdziemy w niej witaminę A oraz witaminy z grupy B, a także składniki mineralne: 

  • potas, 
  • magnez, 
  • wapń, 
  • miedź, 
  • bor, 
  • fosfor, 
  • mangan, 
  • żelazo, 
  • kobalt, 
  • glin. 

Sok z pigwy zaleca są osobom ze skłonnościami do częstych infekcji wirusowych, gdy konieczna jest poprawa odporności

Pigwa może być też składnikiem diet odchudzających– jest niskokaloryczna i wspomaga trawienie. 

Czytaj też:

 

Oceń artykuł

(liczba ocen 0)

Pytanie: Czy uważasz, że żywność ekologiczna jest smaczniejsza od tradycyjnej?

  Tak

  Nie

  Nie widzę różnicy

  Nie wiem

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA