Jaki magnez wybrać?

2017-07-03
Magnez to jeden z tych ważniejszych mikroelementów. Jego niedobór prowadzi do rozwoju wielu uciążliwych chorób. Nazywany jest pierwiastkiem życia. Szczególnie jego niedobór dotyka właśnie kobiety.

Mechanizmy działania

Magnez jest niezbędny w pracy układu nerwowego, a także szarych komórek mózgu. Dzięki niemu lepiej myślimy a także trzymamy nerwy na wodzy. Odgrywa istotna rolę w metabolizmie białek, tłuszczów i węglowodanów. Dzięki temu, że zmniejsza reaktywność komórek nerwowych w mózgu ma działanie wyciszające. Także zbyt mała ilość magnezu w organizmie prowadzi właśnie do stanów wzmożonego napięcia i pogłębia odczucie stresu.

Magnez jest niezbędny nie tylko do pracy mózgu ale również serca. Badania dowiodły, że w miejscach gdzie występuje twarda woda, bogata w wapń ale i magnez właśnie ludzie rzadziej zapadają na choroby serca. Nie tylko zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia ale i wspomaga ich leczenie, jeśli już objawy się pojawią. Stosowany jest w preparatach dożylnych na oddziałach kardiologicznych u pacjentów po zawałach. Niedobór natomiast powoduje, że ściany naczyń krwionośny obkurczają się co w konsekwencji prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi, a to obciąża mięsień sercowy. Jeśli cierpisz na nadciśnienie tętnicze powinieneś spożywać dużo produktów bogatych w magnez.

Razem z witamina D i wapniem tworzy kości i zęby. W odpowiedniej dawce zapobiega rozwojowi osteoporozy. Poprawia również trawienie, reguluje pracę tarczycy, rozszerza drogi oddechowe, dzięki temu wspomaga leczenie astmy i zapalenia oskrzeli. Łagodzi też objawy stanu napięcia przedmiesiączkowego.

Niedobory magnezu

Jeśli czujesz ciągłe rozdrażnienie, źle śpisz, łatwo cię wyprowadzić z równowagi a do tego często łapią cię skurcze to prawdopodobnie cierpisz na hipomagnezemię, czyli niedobór magnezu. Ponieważ jest on pierwiastkiem bardzo ważnym w organizmie jego niedostatek wywołuje wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Często zanim jeszcze udamy się do lekarza warto zastosować kurację magnezem dostępnym bez recepty i sprawdzić czy objawy ustępują. Ponieważ magnez wchłania się w jelicie cienkim zaburzenie jego przyswajania może być objawem chorób układu pokarmowego i nerek.

Do charakterystycznych objawów niedoboru należą:

  • Nerwowość;
  • Bezsenność;
  • Kołatanie serca;
  • Chroniczne zmęczenie;
  • Rozdrażnienie;
  • Skurcze mięśni w całym organizmie;
  • Drgania powiek.

Komu grozi niedobór magnezu? W zasadzie nam wszystkim. Szczególnie zaś powinni uważać studenci i uczniowie a także pracownicy umysłowi. Osoby, które również ciężko pracują fizycznie. Osoby żyjące pod presja w bezustannym stresie lub kiedy takie napięcie pojawia się okresowo. Kobiety w ciąży oraz te wchodzące w okres menopauzy, a także osoby na dietach restrykcyjnych, wykluczających i odchudzających. Dodatkowo jeśli spożywasz dużo żywności przetworzonej, a mało produktów surowych również grozi ci stały niedobór magnezu.

Suplementacja magnezu

Idealnie byłoby gdybyśmy dostarczali magnez do organizmu w czystej formie, to jest dzięki diecie bogatej w surowe warzywa i owoce. Gotowanie sprawia, że nawet 75% tego pierwiastka rozpada się, dlatego też dieta lekkostrawna zawiera go bardzo mało. Najlepiej wchłania się w kwaśnym środowisku oraz z białkiem zwierzęcym, także warto łączyć produkty zbożowe z mięsem. 

Bogate w magnez są produkty zbożowe jak płatki owsiane czy żyto, ale przede wszystkim kasza gryczana. Ważne aby była niepalona. Dla łasuchów dobrą wiadomością jest to, że ogrom tego pierwiastka występuje w kakao, a więc i w czekoladzie. Niestety tylko w tej gorzkiej. Groszek, szpinak, natka pietruszki, tłuste ryby, żółte sery czy banany, które są dodatkowo dobrym źródłem potasu.

Dużo magnezu zawiera na przykład:

  • Kasza gryczana;
  • Fasola biała;
  • Orzechy laskowe;
  • Gorzka czekolada i kakao;
  • Pełnoziarnisty chleb żytni;
  • Banan;
  • Natka pietruszki;
  • Płatki owsiane.

Dorosły człowiek powinien dziennie przyjmować od 280 do 350 mg magnezu. Chcesz wiedzieć jaki magnez wybrać? Sprawdź tu: http://www.magvit.com.pl/dlaczego-magvit.html. Ważne jest by zastosować znany i ceniony środek w postaci leku, nie zaś niesprawdzone suplementy diety. W produktach leczniczych często łączy się go z witaminą B6, która hamuje wydalanie go z organizmu. Dodatkowo na rynku możemy spotkać wiele odmian magnezu, ale nie wszystkie są jednakowo skuteczne.

Najlepiej wchłaniane są organiczne związku magnezu jak mleczan, cytrynian czy glukonian. Nieorganiczne związku magnezu jak siarczany, tlenki czy chlorki są zdecydowanie gorzej tolerowane i nie będziemy mieć z przyjmowania takiego suplementu za wiele pożytku. Warto by były to tabletki dojelitowe, które nie rozpadną się w żołądku ale trafią w całości do jelita cienkiego gdzie następuje właściwe wchłanianie magnezu. Dzięki temu unikniemy strat tego cennego pierwiastka.

Poznaj też:7 potraw bogatych w magnez

Najczęściej czytane
  1. Choroba de Quervaina
  2. Rak języka – objawy, przyczyny oraz przebieg choroby
  3. Zapalenie ścięgien i pochewek ścięgnistych
  4. Męczy cię nieprzyjemne mrowienie ciała? Poznaj przyczyny parestezji
  5. Domowe sposoby na ból karku
Oglądaj w MedMeTV
  1. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  2. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy