Post Daniela, czyli na czym polega dieta Daniela

Post Daniela to dieta, która polega na spożywaniu wyłącznie warzyw i owoców, a jej celem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Jak dokładnie wygląda post Daniela i czy każdy może spróbować tego sposobu odżywiania?

Dieta Daniela swoją nazwę zawdzięcza Biblii, a dokładnie księdze proroka Daniela. Napisano w niej, że jedzenie warzyw i owoców oraz picie wody uzdrawia i odmładza organizm. Podstawę postu Daniela stanowią potrawy przygotowywane z warzyw – zupy, gulasze i surówki – a także soki owocowe. Dieta powinna trwać maksymalnie 40 dni i można powtórzyć ją dopiero po roku przerwy. W pierwszych dniach postu istnieje ryzyko pogorszenia samopoczucia. Dzieje się tak dlatego, że złogi zalegające w organizmie ponownie wracają do krwiobiegu. Kryzys mija po kilku dniach.

Dieta nie dla każdego

Ze względu na ostry charakter diety, nie powinny stosować jej osoby z cukrzycą typu I, nadczynnością tarczycy i nowotworami, dzieci i młodzież w okresie dojrzewania oraz kobiety w ciąży. Mimo, że post może trwać nawet 40 dni, najlepiej stosować go przez tydzień – to wystarczy, aby oczyścić organizm i dodać mu sił witalnych. Dłuższe poszczenie może skończyć się niedoborami witamin i składników mineralnych, a – ze względu na nadmiar błonnika – także biegunkami. Osoby, które chcą zastosować dietę w jej pełnym wymiarze, powinny odpowiednio przygotować do tego organizm. Wówczas należy już kilka dni wcześniej zrezygnować z mięsa, alkoholu i smażonych, ciężkich potraw.

Efekty diety Daniela

Podstawowym celem diety Daniela jest zainicjowanie procesu trawienia wewnętrznego. Pod wpływem postu organizm zaczyna trawić to, co już wcześniej odłożył, a więc tkankę tłuszczową, toksyny i metale ciężkie. W wyniku tego procesu można schudnąć nawet 3-4 kilogramy tygodniowo. By uniknąć efektu jo-jo, po zakończeniu postu należy wprowadzać kolejne produkty do codziennego menu powoli. Dieta stosowana już przez 7-10 dni pozwala uporać się z przemęczeniem, nerwowością i niską odpornością. Jej dłuższe stosowanie wywiera pozytywny wpływ także na otyłość, hipercholesterolemię i owrzodzenia.

Post Daniela – co jeść?

W trakcie diety Daniela można jeść warzywa i owoce: kapustę, chrzan, buraki, marchew, selera, rzodkiewki, pora, czosnek, sałatę, pomidory, dynię, kalafiora, paprykę, cukinię, warzywa kiszone, ogórki, grejpfruty, jabłka, cytryny i zioła. Spożywamy je na surowo, krótko dusimy lub gotujemy. Ograniczamy spożycie soli, a surówek nie doprawiamy majonezem ani oliwą, a jedynie świeżymi ziołami. Oprócz produktów zbożowych, nabiału i mięsa, zabronione są także ziemniaki i rośliny strączkowe. Nie można pić kawy, mocnej herbaty i alkoholu. Dozwolone napoje to woda i niesłodzone soki owocowe i warzywne, najlepiej świeżo wyciskane.

Post Daniela – jadłospis

Przykładowy jadłospis na jeden dzień diety Daniela.

  • Śniadanie: surówka z kiszonej kapusty, marchewki i jabłka, świeżo wyciskany sok z marchwi, grejpfrut
  • Przekąska: szaszłyk z gotowanych warzyw – brokułów, cukinii i papryki
  • Obiad: zupa pomidorowa, surówka z selera, rzodkiewki i cebuli
  • Kolacja: sok z marchwi i buraka, pieczone jabłko, garść jagód

Zobacz też:

 

Najczęściej czytane
  1. Cukier brzozowy, czyli cała prawda o ksylitolu
  2. Grilluj na zdrowie! 5 przepisów na zdrowego grilla
  3. Borówka brusznica – działanie i właściwości lecznicze
  4. Jaki chleb jest najzdrowszy? Dietetyk radzi
  5. Produkty, których nie powinieneś trzymać w lodówce
Oglądaj w MedMeTV
  1. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  2. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy