Zarodki pszenne - właściwości, kalorie i indeks glikemiczny

Zarodki pszenne to niezwykle wartościowe części pszenicy, obfitujące w witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Gdzie kupić i jak jeść zarodki pszenicy?

Czym są zarodki pszenne?

Zarodki pszenne są otrzymywane z dolnych części ziaren pszenicy. Podczas produkcji białej mąki, w procesie oczyszczania ziarna są one odrzucane wraz z otrębami. To powoduje, że biała mąka jest pozbawiona najcenniejszych składników odżywczych. Te pozostają właśnie w zarodkach i otrębach.

Zarodki pszenne - właściwości

Zarodki pszenicy to bogactwo błonnika, białka roślinnego i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki temu są one nie tylko pożywne, ale też bardzo zdrowe. Zarodki pszenne zawierają całą gamę witamin z grupy B, które odpowiadają m.in. za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, piękną skórę i przemianę materii.

Dzięki obecności żelaza, regularne spożywanie zarodków pszennych „wzmacnia” krew i zapobiega anemii. Zawarty w zarodkach potas pomaga w regulacji ciśnienia krwi i napięcia mięśniowego, fosfor gwarantuje mocne kości i zęby, a magnez wpływa na prawidłowe działanie układu sercowo-naczyniowego. Miedź i cynk podnoszą odporność organizmu, poprawiają także stan włosów i paznokci. Właśnie dlatego po zarodki powinny sięgać zwłaszcza osoby osłabione, z niedoborami witamin i minerałów.

Zarodki pszenne - wartości odżywcze

Zarodki pszenne są polecane także osobom będącym na diecie, która często bywa uboga w rozmaite składniki odżywcze. Zawarty w zarodkach pszenicy błonnik zapewnia poczucie sytości. 100 gramów zarodków to 349 kalorii. Dziennie dobrze jest spożywać 3 łyżki zarodków, a to tylko 96 kalorii! Indeks glikemiczny zarodków to z kolei zaledwie 15 jednostek.

Zarodki pszenne - jak jeść?

Zarodki pszenne z powodzeniem można dodawać do koktajli, jogurtów, zup, twarożków czy sałatek. Już jedna łyżka wystarczy, aby cieszyć się prawdziwą bombą witamin i minerałów. Zarodki świetnie sprawdzają się jako element zdrowych, prostych i pysznych owocowych koktajli. Oto przepis na jeden z nich:

Składniki: średni banan, ½ mango, 200 g jogurtu naturalnego, 2 łyżki zarodków pszennych

Przygotowanie: banana i mango kroimy na mniejsze kawałki i wrzucamy do naczynia blendera. Miksujemy wraz z jogurtem i zarodkami. Można dosłodzić miodem lub syropem z agawy. Smacznego!

Gdzie kupić zarodki pszenicy?

Jeszcze parę lat temu zarodki pszenicy nie były łatwo dostępne, jednak dziś można spotkać je w każdym większym supermarkecie. Cena opakowania o wadze 150 g wynosi około 2 zł.

Olej z zarodków pszennych

W ofercie sklepów ze zdrową żywnością można znaleźć także olej z zarodków pszenicy. Doskonale sprawdzi się on w charakterze dressingów do sałatek, pieczonych warzyw czy jako składnik sosów do makaronów. Nie należy go jednak podgrzewać, ponieważ w wysokiej temperaturze traci swoje cenne wartości odżywcze. Profilaktycznie, jako suplementację zaleca się spożywać od 2 do 5 łyżeczek oleju dziennie. Olej z zarodków pszennych jest także stosowany w kosmetyce, zwłaszcza do pielęgnacji wysuszonej i dojrzałej. Doskonale nadaje się również do suchych i łamliwych włosów. Nanosimy go bezpośrednio na cerę i zniszczone kosmyki.

Zobacz też:

Najczęściej czytane
  1. Cukier brzozowy, czyli cała prawda o ksylitolu
  2. Grilluj na zdrowie! 5 przepisów na zdrowego grilla
  3. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  4. Borówka brusznica – działanie i właściwości lecznicze
  5. Jaki chleb jest najzdrowszy? Dietetyk radzi
Powiązane artykuły
  1. 10 powodów, dla których warto polubić awokado
  2. 15 niezwykłych właściwości imbiru
  3. 5 znanych diet, które nie działają
  4. Aloes – właściwości lecznicze i pielęgnacyjne
  5. Amarantus - zboże XXI wieku
Oglądaj w MedMeTV
  1. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  2. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy