Trening mózgu - skuteczne sposoby

Mózg
Źródło: 123RF
​Badania udowodniły, że mózg dorosłego człowieka wciąż posiada zdolność tworzenia nowych komórek. To dowód na to, że warto trenować mózg przez całe życie. Poznaj skuteczne sposoby na trening mózgu.
 

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych naukowcy udowodnili, że w okresie pełnej dojrzałości mózg nadal posiada zdolność tworzenia nowych komórek. Oznacza to, że mózg zdrowego dorosłego człowieka wciąż może się rozwijać. Kolejne przeprowadzone badania udowodniły, że zdolność do tworzenia nowych komórek dotyczy wszystkich jego obszarów i funkcji, i co najważniejsze – taki proces może zachodzić przez całe życie.

Dla każdego z nas oznacza to, że mamy duży wpływ na sprawność naszego mózgu - zarówno teraz jak i w przyszłości!

Czym jest trening mózgu?

Sprawność mózgu jest często uogólniana tylko do samej pamięci, jednak w rzeczywistości składają się na nią liczne funkcje pomagające w codziennym funkcjonowaniu. Wszystkie czynności jak np.  koordynacja ruchowa, pisanie i czytanie, rozwiązywanie problemów czy nawet zdolności muzyczne – zależą od sprawności naszych „szarych komórek”.

Trening mózgu to nic innego jak podejmowanie aktywności, które pobudzają mózg do różnorodnej pracy. Przy wytężonej aktywności, mózg tworzy nowe komórki nerwowe oraz zagęszcza połączenia między komórkami, które w mózgu już istnieją.

Jakimi sposobami możesz ćwiczyć swój mózg?

  1. Zacznij robić coś nowego, co zmusi twój umysł do wytężonej pracy. Jeśli nigdy nie grałeś na żadnym instrumencie – spróbuj. Codziennie stawiaj sobie małe wyzwania. Każda nowa aktywność, która zmusza mózg do wysiłku będzie dobrym treningiem.
  2. Ucz się języków obcych. Udowodniono naukowo, że podczas nauki nowego języka w czasie kilku tygodni zmienia się struktura mózgu oraz powstają nowe połączenia nerwowe. Taki rodzaj aktywności poprawi twoją koncentrację oraz ogólną efektywność pracy mózgu.
  3. Poznawaj nowe osoby. Prowadząc aktywne życie towarzyskie wśród nowych ludzi, zmuszamy mózg do pracy na najwyższych obrotach. Kontakty z ludźmi pomagają uwolnić się od stresu i złych emocji, przez co hamują wydzielanie kortyzolu, spowalniając proces starzenia mózgu.
  4. Naucz się nowego sportu. Nowe ruchy świetnie wpłyną na obszary mózgu odpowiedzialne za koordynację ruchową i kontrolę ciała. Dzięki regularnemu uprawianiu sportu zwiększamy przepływ krwi w rejonach mózgu odpowiedzialnych za uczenie się i pamięć.
  5. Utrudnij życie mózgowi. Rozwiązuj zagadki logiczne, krzyżówki czy łamigłówki. Spróbuj zrobić coś na odwrót – gdy jesteś praworęczny, otwieraj drzwi nie prawą a lewą ręką, spróbuj odczytać tekst od tyłu lub do góry nogami. Takie proste czynności to znakomita gimnastyka dla mózgu!

Czytaj też:

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA