Najzdrowsze miejsce w internecie

Trening mózgu - skuteczne sposoby

​Badania udowodniły, że mózg dorosłego człowieka wciąż posiada zdolność tworzenia nowych komórek. To dowód na to, że warto trenować mózg przez całe życie. Poznaj skuteczne sposoby na trening mózgu.
Mózg
Źródło: 123RF
Spis treści

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych naukowcy udowodnili, że w okresie pełnej dojrzałości mózg nadal posiada zdolność tworzenia nowych komórek. Oznacza to, że mózg zdrowego dorosłego człowieka wciąż może się rozwijać. Kolejne przeprowadzone badania udowodniły, że zdolność do tworzenia nowych komórek dotyczy wszystkich jego obszarów i funkcji, i co najważniejsze – taki proces może zachodzić przez całe życie.

Dla każdego z nas oznacza to, że mamy duży wpływ na sprawność naszego mózgu - zarówno teraz jak i w przyszłości!

Reklama

Czym jest trening mózgu?

Sprawność mózgu jest często uogólniana tylko do samej pamięci, jednak w rzeczywistości składają się na nią liczne funkcje pomagające w codziennym funkcjonowaniu. Wszystkie czynności jak np.  koordynacja ruchowa, pisanie i czytanie, rozwiązywanie problemów czy nawet zdolności muzyczne – zależą od sprawności naszych „szarych komórek”.

Trening mózgu to nic innego jak podejmowanie aktywności, które pobudzają mózg do różnorodnej pracy. Przy wytężonej aktywności, mózg tworzy nowe komórki nerwowe oraz zagęszcza połączenia między komórkami, które w mózgu już istnieją.

Jakimi sposobami możesz ćwiczyć swój mózg?

  1. Zacznij robić coś nowego, co zmusi twój umysł do wytężonej pracy. Jeśli nigdy nie grałeś na żadnym instrumencie – spróbuj. Codziennie stawiaj sobie małe wyzwania. Każda nowa aktywność, która zmusza mózg do wysiłku będzie dobrym treningiem.
  2. Ucz się języków obcych. Udowodniono naukowo, że podczas nauki nowego języka w czasie kilku tygodni zmienia się struktura mózgu oraz powstają nowe połączenia nerwowe. Taki rodzaj aktywności poprawi twoją koncentrację oraz ogólną efektywność pracy mózgu.
  3. Poznawaj nowe osoby. Prowadząc aktywne życie towarzyskie wśród nowych ludzi, zmuszamy mózg do pracy na najwyższych obrotach. Kontakty z ludźmi pomagają uwolnić się od stresu i złych emocji, przez co hamują wydzielanie kortyzolu, spowalniając proces starzenia mózgu.
  4. Naucz się nowego sportu. Nowe ruchy świetnie wpłyną na obszary mózgu odpowiedzialne za koordynację ruchową i kontrolę ciała. Dzięki regularnemu uprawianiu sportu zwiększamy przepływ krwi w rejonach mózgu odpowiedzialnych za uczenie się i pamięć.
  5. Utrudnij życie mózgowi. Rozwiązuj zagadki logiczne, krzyżówki czy łamigłówki. Spróbuj zrobić coś na odwrót – gdy jesteś praworęczny, otwieraj drzwi nie prawą a lewą ręką, spróbuj odczytać tekst od tyłu lub do góry nogami. Takie proste czynności to znakomita gimnastyka dla mózgu!

Czytaj też:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Trening mózgu
Przeczytaj artykuł
Siłownia dla mózgu - pobierz darmowy ebook
Ebook siłownia dla mózgu
Przeczytaj artykuł
3 super sposoby na szybką poprawę pamięci w czasie sesji
Mózg w okularach i czapce, który stoi przy tablicy
Przeczytaj artykuł
Ćwiczenia na koncentrację
Koncentracja mózgu
Podobne artykuły
Trening Tai Chi dobrze działa na mózg
Sposoby na poprawę koncentracji - glukoza i tlen
Jak poprawić koncentrację w ciągu dnia? Gorzka czekolada i koenzym Q10
Szybkie czytanie – techniki i ćwiczenia

Reklama


Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧