Zdrowe przekąski w ciąży - co jeść, żeby nie przytyć w ciąży?


 
Wiele pań na czas ciąży daje sobie dyspensę żywieniową – jedzą co chcą, ile chcą i najczęściej zdecydowanie przesadzają ze słodkościami. A taka dieta nie służy ani przyszłej mamie, ani maleństwu.

Wbrew obiegowej opinii, panie w ciąży nie powinny jeść „za dwoje”. Lekarze obalają ten popularny mit i podkreślają: „ Nie za dwoje, a dla dwojga”, czyli mądrze, z głową i bez obżarstwa.

W ciąży jestem wiecznie głodna

Ciąża to nie jest czas taryfy ulgowej w kwestii żywieniowej. Niestety od pokoleń funkcjonujące w świadomości społecznej przekonanie, że kobieta w ciąży ma prawo do zachcianek, sprawia, że wiele pań, przez dziewięć miesięcy pozwala sobie na wszystko, a w szczególności na niezliczone ilości słodyczy, gazowanych napojów i fast foodu. Tymczasem:

- cukier może spowodować zahamowanie przyrostu masy ciała dziecka oraz zaburzenia przemiany nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych do budowy mózgu dziecka!

- fast foody to z kolei nadmiar soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować bolesne opuchlizny kończyn.

To raptem dwa przykłady, jak wyniszczająca jest zła dieta w ciąży – zarówno dla dziecka, jak i dla przyszłej mamy. Warto więc pomyśleć o zdrowych przekąskach na cały dzień!

Czytaj także: BĄDŹ FIT MAMĄ! Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży?

Pomysły na zdrowe koktajle w ciąży

Oprócz pożywnego śniadania, zdrowego obiadu i lekkiej kolacji, panie powinny zjeść jeszcze dwa dodatkowe posiłki w formie przekąsek. Świetną opcją na drugie śniadanie może być koktajl owocowo-warzywny. Warto już na tym etapie zaopatrzyć się w dobry blender, który później przyda się do miksowania obiadów dziecku. Teraz posłuży jako maszyna do robienia pożywnych i zdrowych koktajli. Do takich napojów znakomicie nadają się banany, owoce kiwi, winogrona bezpestkowe, a także większość owoców sezonowych: truskawki, maliny, jagody, brzoskwinie. Warto poeksperymentować i dodać także warzywa: świeże liście szpinaku, jarmuż, seler naciowy czy ultrazdrową natkę pietruszki. Bazą koktajlu może być woda, jogurt naturalny albo mleko krowie lub roślinne. W przypadku owoców sezonowych można zmiksować je same, bez dodawania żadnych płynów. Warto pamiętać o kilku zasadach:

- koktajle ze szpinakiem zawsze robimy na bazie produktu mlecznego – to sprawi, że nie wydzielą się szczawiany, które niekorzystnie wpływają na nerki i wypłukują wapń z organizmu.

- dobrze byłoby do koktajlu z jarmużu dodać np. olej kokosowy lub tłuste mleko kokosowe – umożliwi to przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

- natomiast w koktajlach z ananasem nie należy wlewać mleka ani innego nabiału – zawarta w tym owocu bromelaina może sprawić, że napój będzie gorzki.

Sprawdź także: Dieta ciężarnej - pomysły na pożywne śniadanie

Bakalie – gdy chce się coś słodkiego w ciąży

Panie, które nie mogą się opanować przed sięgnięciem po słodycze, powinny zaopatrzyć się w zapas bakalii. Trzeba z nimi uważać, bo również zawierają sporo cukru, natomiast mają w sobie sporo wartości odżywczych. Np.

- morele, dzięki zawartości beta-karotenu dbają o kondycję naszej skóry, a także pozytywnie wpływają na pracę serca i obniżają ciśnienie krwi. Ale uwaga! Warto poszukać moreli niesiarkowanych, ekologicznych – są dużo ciemniejsze, a w smaku – słodsze. No i zdrowsze!

- z kolei suszone śliwki, zawierają 5 razy więcej – błonnika niż świeże owoce, dzięki temu doskonale wspomagają trawienie, żurawina zawiera witaminę C, zmniejszającej uczucie zmęczenia, a rodzynki są świetnym źródłem potasu, który odgrywa ważną rolę w regulowaniu ciśnienia krwi.

- kobiety w ciąży często męczy zgaga. Tu z pomocą idą migdały, które pomagają uśmierzyć pieczenie w przełyku, a dodatkowo pełne są cynku, który reguluje działanie systemu odpornościowego i chroni przed przeziębieniami.

Superfoods w ciąży

Spirulina, nasiona chia, jagody goji, quinoa - to tzw. superfoods, czyli naturalne produkty, naszpikowane witaminami, minerałami i innymi fantastycznymi składnikami, co sprawia, że nie wiadomo czy traktować je jako jedzenie, czy już jako suplementy diety.

- spirulina, czyli sproszkowane algi morskie słynie z wysokiej zawartości z białka oraz zawiera bardzo dużo łatwo przyswajalnego żelaza, znacznie więcej niż mięso, owoce morza czy szpinak. Warto jednak pamiętać, żeby nie przekraczać dziennej dawki spożycia jaką jest jedna stołowa łyżka proszku.

- z kolei nasiona chia, wykorzystywane na potęgę w barach ze zdrową żywnością, mogą dostarczyć organizmowi wapnia, magnezu i fosforu. Warto poeksperymentować z niezwykle popularnymi ostatnio puddingami chia – te na bazie mleka kokosowego, są naprawdę fenomenalne!

- jagody goji kuszą pięknym czerwonym kolorem, natomiast tylko nieliczne panie decydują się, by jeść je jako przekąskę czy zamiennik chipsów. Jednak warto włączyć je do diety – np. dodając je do owsianki, bo są świetnym źródłem witamin: C oraz A i E.

- quinoa, czyli komosa ryżowa jest najbogatszym źródłem białka wśród popularnych roślin zbożowych. Dodatkowo zawiera szereg pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń.

Czytaj także: Dieta kobiety w ciąży - smaczny i zdrowy obiad

Zielony koktajl zdrowia dla kobiety ciężarnej

Składniki:

1 dojrzałe mango lub ¾ szklanki puree z mango

1 banan

2 dojrzałe kiwi

1 łyżeczka spiruliny

1 łyżeczka sorku z cytryny

Garść natki pietruszki

Szklanka soku jabłkowego tłoczonego

Przygotowanie:

Mango, banana i kiwi obrać ze skórki, pokroić i wrzucić do misy blendera lub wysokiego naczynia. Dodać natkę pietruszki – w całości i wsypać spirulinę. Delikatnie wlać sok jabłkowy i sok z cytryny. Miksować na małych obrotach, a następnie zwiększyć je, przez cały czas mocno trzymając pokrywę blendera. Miksować, dopóki natka pietruszki się nie zblenduje, a całość będzie delikatna i aksamitna.