Czerwone mięso czy białe mięso - które jest lepsze dla zdrowia?

Mięso dostarcza niezbędnych wartości odżywczych w postaci białka i żelaza. Bogate jest jednak w tłuszcz, którego nadmiar prowadzi do poważnych chorób układu krwionośnego. Sprawdź, które mięso jest zdrowsze - białe czy czerwone?
Czerwone mięso
Źródło: 123RF

Spis treści

Rodzaje mięsa

Mięso dzieli się na białe oraz czerwone. W podziale tym zasadniczą rolę odgrywa jednak nie kolor, ale zawartość tłuszczu w mięsie. Mięso białe jest znacznie mniej tłuste niż mięso czerwone, dzięki czemu jest znacznie zdrowsze. Mięso czerwone zawiera natomiast więcej białka oraz żelaza. Stąd pytanie – jedzenie którego z mięs jest korzystniejsze dla zdrowia?

Mięso białe - rodzaje i przykłady

Do mięs białych, a zatem tych z mniejszą zawartością tłuszczu, zalicza się:

  • mięso kurczaka,
  • indyka,
  • królika,
  • cielęcinę.

Białe mięso dostarcza organizmowi niezbędnej porcji białka, nie stanowiąc zagrożenia dla osób z problemami układu krążenia – zawiera mniej cholesterolu, jest więc znacznie zdrowsze.

Reklama

Czerwone mięso - rodzaje i przykłady

Do mięs czerwonych zalicza się te mięsa, które zawierają znacznie więcej tłuszczu. Danie przyrządzone z mięsa czerwonego jest bardziej kaloryczne. Do mięs czerwonych zalicza się:

  • wieprzowinę,
  • wołowinę,
  • baraninę,
  • dziczyznę,
  • koninę,
  • kaczki
  • gęsi.

Mięso czerwone, z racji dużej zawartości tłuszczu, jest jednak pożywniejsze niż białe i dostarcza organizmowi więcej żelaza.

Mięso a zdrowie - które wybrać: białe czy czerwone?

Pod względem kaloryczności zdrowsze jest mięso białe. Można je jeść nawet kilka razy w tygodniu, dostarczając organizmowi odpowiednią ilość białka. Zarazem jest ono mniej pożywne, a zatem nie syci tak, jak mięso czerwone. Z drugiej strony zawiera mniej żelaza niż czerwone mięsa.

Białe mięso powinny wybierać dzieci, osoby otyłe oraz te, które mają problemy z sercem. W takim przypadku nie należy sięgać po mięso czerwone, które z powodu wysokiej zawartości tłuszczu podwyższa cholesterol, pogłębiając problemy miażdżycowe.

Po mięso czerwone należy zatem sięgać dość rzadko, do kilku razy w ciągu miesiąca. Nie można jednak z niego zupełnie rezygnować. Mięso czerwone zawdzięcza swój kolor strukturze, która jest bardziej zwarta, niż w mięsie białym. Zawiera więcej żelaza oraz białka, dzięki czemu jest pożywniejsze.

Zamienniki mięsa - co jeść zamiast mięsa?

Oczywiście wartościowe białko oraz żelazo można znaleźć również w innych produktach, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Zamiast mięsa ssaków lub ptaków można wybrać ryby morskie – ich białe mięso jest najmniej tłuste spośród produktów zwierzęcych, bogate na dodatek w wartościowe kwasy omega-3.

Bogate w białko są również warzywa, które są dobrą alternatywą dla mięs. Warto sięgać po rośliny strączkowe, takie jak groch, fasola, ryż, soja oraz soczewica, które mają sporo białka, ale także warzywa – dynię, ziemniaki, brokuły. Dostarczają przy tym wielu innych wartościowych składników, takich jak magnez, wapń czy potas.

Czytaj też:

Oceń artykuł

(liczba ocen 26)

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->