Naturalne i zdrowe sposoby na rozgrzanie organizmu

Zima w tym roku nie rozpieszcza – serwuje śnieg, deszcz, silny wiatr i niskie temperatury. Łatwo więc o ciągłe poczucie, że jest za zimno. Mamy na to radę, i to niejedną!

Zdarzyło Ci się wrócić kiedyś zziębniętym i przemoczonym? Jedyne o czym marzyłeś, to coś ciepłego. I słusznie. Nie wolno zbagatelizować uczucia zimna. Wydaje się, że wystarczy gruby sweter lub ciepły koc. Warto jednak sięgnąć po naturalne, domowe sposoby, dzięki którym rozgrzejesz organizm od środka.

Ciepłe napoje

Gdy czujesz się wyziębiony, sięgnij po sprawdzony sposób – herbatę lub napar z ziół. Jeśli jesteś mocno przemarznięty, nie pij bardzo gorących płynów, ponieważ możesz doprowadzić do szoku termicznego.

Herbatę warto pić z dodatkami, takimi jak cytryna, miód, sok z malin, które działają przeciwbakteryjnie. Dzięki temu uchronisz się przed przeziębieniem. Poza tym możesz zrobić napar z ziół, kwiatów lipy lub korzenia imbiru – pobudzą krążenie i rozgrzeją zziębnięte ciało.

Ostre przyprawy

By rozgrzać organizm od wewnątrz, najlepiej sięgnąć po przyprawy – chili, kurkumę, kardamon oraz cynamon. Można dodać je do napojów, na przykład kawy, herbaty, kakao lub gorącego mleka, albo do posiłków. Najlepiej w towarzystwie czosnku, imbiru i miodu. Przyprawy te nie tylko rozgrzewają i pobudzają krążenie, ale walczą z bakteriami przewodu pokarmowego oraz wirusami, które mogą doprowadzić do grypy.

Ciepło zamknięte w termoforze

Świetnym sposobem na rozgrzanie się jest również użycie termofora. Istnieje mnóstwo jego rodzajów – od zwykłej butelki wypełnionej wodą po termofor elektryczny. Służy do ogrzewania miejscowego, głównie dłoni i stóp. Taki ogrzewacz może też przykładać w miejscach, w których odczuwamy ból, na przykład na brzuchu lub plecach. Zobacz, jak wygląda: Zimowa ochrona skóry

Kąpiel z masażem

By rozgrzać organizm, wystarczy porządnie wymoczyć się w ciepłej wodzie, na przykład podczas kąpieli. By maksymalnie wykorzystać jej walory, warto dodać do niej kilka kropli olejków eterycznych, które zadziałają jak aromaterapia. Nie tylko się rozgrzejesz, ale również odprężysz.

Kąpiel można połączyć z inną, rozgrzewającą czynnością, a mianowicie masażem. Silne i szybkie ruchy szorstką gąbką lub rękawicą do masażu pobudzą krążenie i sprawią, że skóra nabierze rumieńców. Po kąpieli dobrze jest ubrać ciepłą piżamę, owinąć się w koc lub ubrać szlafrok.

Rozgrzewające inhalacje

Do czynności, które mogą rozgrzać przemarznięty organizm, należy również wdychanie oparów z olejków eterycznych. By wykonać inhalację, wystarczy skroplić poduszkę, na której śpimy, by wdychać olejek przez całą noc. Innym sposobem jest dodanie kilku kropel do wody i wdychanie oparów – zapobiegnie to infekcji górnych dróg oddechowych.

Sycące zupy

W rozgrzaniu ciała i zarazem wzmocnieniu odporności pomoże też gęsta, sycąca zupa. To jedna z najlepszych metod na pozyskanie i dłuższe utrzymanie ciepła, które potęgowane jest przez uczucie sytości w żołądku.

Sprawdź: Jak żywić się zimą? Porady dietetyka

Poza tradycyjnym, gorącym rosołem z warzywami, który działa przeciwwirusowo, można sięgnąć po inne zupy, przyrządzone z warzyw, grochu, fasoli, kapusty, dyni lub soczewicy. Ważne, by zawierała mnóstwo warzyw, była gorąca, gęsta i pełna witamin.

Czytaj też: Naturalne antybiotyki skuteczne zimą

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA