Niedoceniany jarmuż. Dlaczego warto go polubić

Niedoceniany jarmuż. Dlaczego warto go polubić
Jarmuż to kuzyn kapusty. Zajmuje wysokie miejsce w diecie zwolenników zdrowego odżywiania, ale nie jest doceniany w tradycyjnej kuchni. A szkoda, bo warzywo to ma wprost imponujący zestaw wartościowych składników, zawiera m.in. więcej żelaza niż wołowina i więcej wapnia niż mleko czy ser.
 

Jarmuż pomaga w walce z anemią i jesiennym zmęczeniem. Wzmacnia odporność, ponieważ jest bogaty w karoten, witaminę K oraz C. Chlorofil poprawia pracę wątroby, a kwasy Omega 3 walczą ze stanami zapalnymi pojawiającymi się podczas alergii, z miażdżycą i chorobami serca. Dodatkowo jarmuż, podobnie jak brokuły, jest skarbnicą sulforafanu czyli przeciwutleniacza, który ma silne działanie antynowotworowe oraz przeciwdziała bakteriom powodującym rozwój wrzodów.

Jak zbierać?

To warzywo późnojesienne. Odporne na przymrozki, więc może rosnąć w ogrodzie do grudnia. Po zamrożeniu nabiera lepszego, słodszego smaku. Kiedy potrzebujemy liści idziemy je zrywać. Najpierw najlepiej zbierać dolne, a na końcu szczytowe rozety.

Jak jeść?

Na surowo na kanapki i w sałatkach lub tak jak szpinak. Grube liście i włókniste łodygi staną się bardziej zjadliwe i plastyczne jeżeli sparzymy je wrzątkiem. Może być podsmażony z czosnkiem i śmietaną. Na ciepło z dodatkami makaronu i ciecierzycy. Ze zmiksowanych liści czosnku, pestek słonecznika, oleju rzepakowego i parmezanu wychodzi wspaniałe pesto. Można też dodawać do zup i koktajli.

Czipsy z jarmużu

Liście umyj i osusz. Porwij na małe kawałki. Wsyp do miski, skrop oliwą, posyp solą, kminkiem i chilli. Blachę wyłóż pergaminem, rozłóż jarmuż tak, by kawałki się nie stykały. Piecz na chrupko w temperaturze 150 stopni C przez 5 minut. Przy anemii jedz jak najczęściej, nawet codziennie.

Jarmuż z amarantusem

Składniki: Szklanka amarantusa, 3 jajka, 6 liści jarmużu, 2 ząbki czosnku, sól, pół szklanki parmezanu.

Przygotowanie: Kaszę przepłukać. Jarmuż pokroić, posolić, pougniatać, zmieszać z czosnkiem posiekanym na drobniutkie kawałeczki. Kaszę zmieszać z jarmużem i zalać rozbełtanymi jajkami. Piec w piekarniku około 25 minut w żaroodpornym naczyniu. Posypać parmezanem i piec jeszcze 5 minut.

Beata Borys

Przeczytaj także:

3 sposoby na pesto doskonałe

Błonnik – nasz sprzymierzeniec

Oceń artykuł

(liczba ocen 15)

WASZA OPINIA JEST DLA NAS WAŻNA