Najzdrowsze miejsce w internecie

Jarmuż - właściwości. Dlaczego warto go polubić?

Jarmuż to kuzyn kapusty. Zajmuje wysokie miejsce w diecie zwolenników zdrowego odżywiania, ale nie jest doceniany w tradycyjnej kuchni. A szkoda, bo warzywo to ma wprost imponujący zestaw wartościowych składników, zawiera m.in. więcej żelaza niż wołowina i więcej wapnia niż mleko czy ser.
Niedoceniany jarmuż. Dlaczego warto go polubić
Spis treści

Jarmuż pomaga w walce z anemią i jesiennym zmęczeniem. Wzmacnia odporność, ponieważ jest bogaty w karoten, witaminę K oraz C. Chlorofil poprawia pracę wątroby, a kwasy Omega 3 walczą ze stanami zapalnymi pojawiającymi się podczas alergii, z miażdżycą i chorobami serca. Dodatkowo jarmuż, podobnie jak brokuły, jest skarbnicą sulforafanu czyli przeciwutleniacza, który ma silne działanie antynowotworowe oraz przeciwdziała bakteriom powodującym rozwój wrzodów.

Reklama

Jak zbierać?

To warzywo późnojesienne. Odporne na przymrozki, więc może rosnąć w ogrodzie do grudnia. Po zamrożeniu nabiera lepszego, słodszego smaku. Kiedy potrzebujemy liści idziemy je zrywać. Najpierw najlepiej zbierać dolne, a na końcu szczytowe rozety.

Jak jeść?

Na surowo na kanapki i w sałatkach lub tak jak szpinak. Grube liście i włókniste łodygi staną się bardziej zjadliwe i plastyczne jeżeli sparzymy je wrzątkiem. Może być podsmażony z czosnkiem i śmietaną. Na ciepło z dodatkami makaronu i ciecierzycy. Ze zmiksowanych liści czosnku, pestek słonecznika, oleju rzepakowego i parmezanu wychodzi wspaniałe pesto. Można też dodawać do zup i koktajli.

Czipsy z jarmużu

Liście umyj i osusz. Porwij na małe kawałki. Wsyp do miski, skrop oliwą, posyp solą, kminkiem i chilli. Blachę wyłóż pergaminem, rozłóż jarmuż tak, by kawałki się nie stykały. Piecz na chrupko w temperaturze 150 stopni C przez 5 minut. Przy anemii jedz jak najczęściej, nawet codziennie.

Reklama

Jarmuż z amarantusem

Składniki: Szklanka amarantusa, 3 jajka, 6 liści jarmużu, 2 ząbki czosnku, sól, pół szklanki parmezanu.

Przygotowanie: Kaszę przepłukać. Jarmuż pokroić, posolić, pougniatać, zmieszać z czosnkiem posiekanym na drobniutkie kawałeczki. Kaszę zmieszać z jarmużem i zalać rozbełtanymi jajkami. Piec w piekarniku około 25 minut w żaroodpornym naczyniu. Posypać parmezanem i piec jeszcze 5 minut.

Czytaj również
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Kiszone buraki - właściwości i zastosowanie. Jak je kisić?
Buraki w słoikach w czasie kiszenia
Przeczytaj artykuł
Mniszek lekarski - właściwości i działanie. Na co pomaga?
Przeczytaj artykuł
Syrop z mniszka lekarskiego – jak zrobić? Przepis
Syrop z mleczu mniszka lekarskiego
Podobne artykuły
Żywność koszerna - co to znaczy i jakie są zasady koszerności?
Olej z dzikiej róży - właściwości. Jak i na co stosować?
Jaki miód wybrać? Rodzaje, właściwości i konsystencja
Tempeh - właściwości i przepisy. Jak go zrobić i gdzie kupić?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Czym jest long covid? 😷
Trwa nawet do 12 tygodni 🤧