Topinambur (słonecznik bulwiasty) – właściwości i wartości odżywcze

Topinambur, czyli słonecznik bulwiasty jest rośliną, którą wyróżnia nietypowy smak – według niektórych surowy smakuje jak delikatna rzodkiewka, natomiast ugotowany przypomina karczocha. Inni twierdzą, że czuć w nim ziemniaki z orzechami. To cenne warzywo, szczególnie dla osób stosujących dietę cukrzycową, ponieważ nie zawiera skrobi, lecz inulinę.
Bulwy topinamburu
Źródło: 123RF

Spis treści

Słonecznik bulwiasty pochodzi z Ameryki Północnej. Kwitnie na przełomie sierpnia i września, a jego żółte kwiaty są świetnym elementem dekoracyjnym. Jadalne zaś są bulwy będące bogactwem wartościowej inuliny. Jej średnia zawartość to 17g na 100g produktu, a średnia waga jednej bulwy to ok.60g. W ten sposób organizm otrzymuje prawie 10g inuliny.

Topinambur – co to jest?

Warto wiedzieć, że jadalne są jedynie bulwy, które swoim wyglądem przypominają imbir lub pofałdowane ziemniaki. Podawany jest najczęściej w takiej formie jak ziemniaki:

  • ugotowany w osolonej wodzie,
  • upieczony,
  • na parze,

Ze względu na swoje właściwości zdrowotne zdecydowanie wygrywa z popularnym w Polsce ziemniakiem. Jest niskokaloryczny, ponieważ w 100g zawiera jedynie 70kcal, dając prawie 2g białka i błonnika.

Topinambur - właściwości

Słonecznik bulwiasty ma w sobie wiele wartości odżywczych i zdrowotnych, m. in.:

  • zawiera inulinę - powinny sięgnąć po niego osoby, które borykają się z cukrzycą, ponieważ inulina przekształca się w organizmie we fruktozę, którą dobrze znoszą diabetycy, ponieważ obniża poziom cukru we krwi. Inulina jest bardzo dobrym probiotykiem, zapobiega także rozwojowi miażdżycy,
  • białko – bulwy skutecznie wyizolowują białka, które uwalniają wolne rodniki, a więc ma działanie antynowotworowe,
  • błonnik – zawarty jest on wewnątrz bulw i wpływa na perystaltykę jelit, redukuje zaparcia. Pomaga walczyć z nadwagą, ponieważ błonnik daje uczucie sytości na kilka godzin,
  • potas – jego wysoka zawartość pozwala regulować ciśnienie tętnicze krwi,

Reklama

Topinambur – przepisy kulinarne

Większość osób stawia sobie pytanie: Jak przyrządzić topinambur? Sposobów jest naprawdę wiele, ponieważ można zrobić z niego zarówno sok, delikatne puree, jak i pyszny krem. Popularnością na kulinarnych blogach cieszą się również frytki z topinamburu.

Jednym z prostych przepisów na danie z wykorzystaniem topinamburu jest właśnie puree, którego czas przygotowania to niecałe pół godziny.

Potrzebne składniki to:

  • 0,5 kg topinamburu,
  • 6 łyżek masła (ok. 50g),
  • ok. 150 ml śmietany 18%,
  • ¼ łyżeczki gałki muszkatołowej,
  • łyżeczka soli,
  • ½ świeżej cytryny

Słonecznik należy dokładnie umyć, obrać i pokroić na niewielkie kawałki. Kolejnym krokiem jest umieszczenie go w wodzie z sokiem z cytryny na czas kilku minut,  ponieważ poprzez wysoką zawartość żelaza lubi zmieniać swoją barwę na ciemnobrązową. Następnie należy włożyć topinambur do wrzącej wody z łyżeczką soli i gotować przez około pół godziny, po czym całą wodę odlać i odparować. Na koniec dodać masło oraz śmietanę w temperaturze pokojowej i ucierać na gładką masę. Dla wyraźniejszego smaku potrawę z topinamburu można doprawić solą, a także gałką muszkatołową otrzymując w ten sposób pyszny dodatek do obiadu. To świetna alternatywna dla pospolitych ziemniaków.

Czytaj też:

Reklama

Oceń artykuł

(liczba ocen 17)

16687
Pytanie: Kiedy najchętniej sięgasz po probiotyk?

  w trakcie i po antybiotykoterapii

  podczas stosowania lekkostrawnej diety

  przy biegunce

  w zespole jelita drażliwego

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na temat zdrowia i zdrowego stylu życia, zapraszamy na nasz portal ponownie!

<-- popup -->