Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy

Oto zestaw kilku ćwiczeń, które możemy stosować w terapii zawrotów głowy. Pozwolą nam lepiej radzić sobie z zachwianiami równowagi, a także pomogą ograniczyć liczbę tych nieprzyjemnych zdarzeń.

Zanim zaczniemy ćwiczyć, powinniśmy spytać lekarza o radę. Specjalista podpowie nam, które ćwiczenia będę dla nas wskazane, a których powinniśmy unikać.

Każde kolejne ćwiczenie wykonujemy niezależnie, po zakończeniu poprzedniego. Przeczytaj również o możliwych przyczynach zawrotów głowy.

Wykonuj te ćwiczenia

1. Ruchy oczu (na początku powolne, później szybkie):

  • W górę i w dół.
  • Z jednej strony na drugą.
  • Skupiamy się na palcu wyciągniętej ręki, który przybliżamy i oddalamy od twarzy (od ok. 30 cm do 1 m).

2. Ruchy głową (na początku powolne, później szybkie; najpierw z otwartymi oczami, potem z zamkniętymi).

  • Pochylamy głowę w przód i w tył.
  • Obracamy głowę z jednej strony w drugą (np. z lewej do prawej), ruchem prostym – bez wyginania szyi.
     

1. Ruchy głowy i oczu jak w punkcie I.

2. Wzruszamy ramionami i kołujemy barkami.

3. Pochylamy się do przodu i podnosimy przedmioty z ziemi – ćwiczenie wykonujemy po zakończeniu dwóch poprzednich.

1. Ruchy głowy, oczu i barków jak w punktach I i II.

2. Zmieniamy pozycję z siedzącej na stojącą, czyli wstajemy i z powrotem siadamy. Wykonujemy kilka lub kilkanaście powtórzeń, na początku z otwartymi oczami, później tylko z zamkniętymi.

3. Przerzucamy np. piłeczkę z jednej ręki do drugiej, na wysokości oczu.

4. Przerzucamy np. piłeczkę z jednej ręki do drugiej, na wysokości poniżej kolan.

5. Zmieniamy pozycję z siedzącej na stojącą, w międzyczasie obracamy się.

1. Przechadzamy się wzdłuż pokoju; najpierw mamy oczy otwarte, później zamknięte.

2. Wchodzimy na niewielki stołek (lub stopień), najpierw z otwartymi oczami, później z zamkniętymi.

3. Stawiamy krok, wspinając się na mały stopień lub niski stołek, i wracamy do pozycji wyjściowej. Oczy najpierw mamy otwarte, a po kilku lub kilkunastu powtórzeniach zamykamy je i powtarzamy ćwiczenie.

4. Rzucamy i łapiemy piłkę (lub poduszkę etc.).

5. Wykonujemy ćwiczenia (lub uprawiamy sport) angażujące pochylanie się, rozciąganie i skupianie na celu (np. kręgle).

Ich celem jest poprawienie naszego widzenia i zdolności skupienia wzroku na nieruchomych obiektach, gdy poruszamy głową.
Przed rozpoczęciem wykonywania tych ćwiczeń terapeuta powinien nam doradzić, które z nich są odpowiednie do naszej kondycji.

Czytaj też: W walce z depresją lepsza terapia niż leki?

Jak zacząć

1. Patrzymy przed siebie i skupiamy wzrok na wybranej literze (obiekcie), która powinna znajdować się na poziomie oczu.

2. Poruszamy głową w jedną i w drugą stronę, cały czas skupiamy wzrok na literze (obiekcie). Staramy się, w miarę możliwości, zwiększać prędkość ruchów głowy. Najważniejsze jest jednak, by wzrok pozostał skupiony na celu. W przypadku, gdyby ćwiczenie powodowało lekkie zawroty lub gdybyśmy poczuli się niepewnie, należy zwolnić tempo ruchu.

3. Staramy się kontynuować ćwiczenie około minuty – mózg potrzebuje czasu, by się dostosować. Ćwiczenie staramy się powtarzać 3 do 5 razy dziennie.

Możemy je także wykonywać, poruszając głową w dół i w górę. Dzięki temu ćwiczeniu powinniśmy być w stanie skupić wzrok na wybranej literze (lub obiekcie) niezależna od tła, na którym jest umieszczona, i zmienić pozycję stóp.

Stosowany przede wszystkim w przypadkach łagodnego napadowego położeniowego zawrotu głowy (BBPV). Angażuje serię ruchów wykonywanych przez głowę i górną część ciała, najczęściej w obecności lekarza lub terapeuty. Po uprzedniej konsultacji może być wykonywany w domu.

Ćwiczenia również odnoszą się do BBPV i mogą być wykonywane w domu, bez nadzoru specjalisty.

1. Siadamy na krańcu łóżka i obracamy głowę o 45 stopni (patrzymy na ukos).

2. Szybko kładziemy się na stronę przeciwną do tej, w którą obróciliśmy głowę. Na przykład: gdy patrzymy w lewo, kładziemy się na prawo. Kładąc się pamiętamy, by głowa spoczęła na łóżku, powierzchnią za uchem.

3. Czekamy w tej pozycji około 30 sekund.

4. Wracamy do pozycji siedzącej.

Ćwiczenie powtarzamy, zmieniając strony. Wskazane jest wykonanie sześciu powtórzeń po każdej stronie.

Sprawdź: Ta terapia, może uratować zdrowie a nawet życie

Najczęściej czytane
  1. Jaki kolor stolca powinien nas niepokoić?
  2. Domieszki w stolcu - o czym świadczą?
  3. Przegląd najpopularniejszych leków bez recepty na alergię
  4. Alarmujące wyniki badań nad zatruciami wśród Polaków
  5. Azotyny w moczu - wskazują na obecność bakterii i infekcji
Powiązane artykuły
  1. Jak unikać napadów migreny?
  2. Jak zapobiegać migrenie?
  3. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  4. 5 kroków do zdrowej sylwetki w wakacje
  5. Alergia i klimatyzacja. Jaki mają związek?
Oglądaj w MedMeTV
  1. Alergia: czy powiększony migdałek może być wynikiem alergii?
  2. Ćwiczenia terapeutyczne przy zawrotach głowy