Najzdrowsze miejsce w internecie

Jakie witaminy ma marchewka?

Marchew jest prawdziwą skarbnicą beta-karotenu. Jakie witaminy i minerały zawiera to warzywo i co można z niego przygotować?
Marchewka jest skarbnicą beta-karotenu
Źródło:123RF
Spis treści

Reklama

Jakie witaminy są w marchewce?

Spożywając marchew, dostarczymy swojemu organizmowi witamin z grupy B: 

  • ryboflawiny, 
  • niacyny, 
  • tiaminy,
  • witaminy B6. 

Odpowiadają one przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, pozytywnie wpływają na nastrój, łagodzą napięcia i poprawiają sprawność intelektualną. W marchwi znajdziemy również witaminę K,która jest niezbędna w utrzymaniu prawidłowego krzepnięcia krwi. To pomarańczowe warzywo zawiera również witaminy: C i E, kwas foliowy, a także szereg minerałów, m.in. potas, wapń, sód, fosfor i magnez.

Marchewka – źródło beta-karotenu

Marchew jest skarbnicą karotenoidów, czyli związków, które są jednocześnie przeciwutleniaczami i barwnikami odpowiadającymi za pomarańczowy kolor warzywa. W marchwi znajdziemy wszystkie rodzaje karotenoidów, m.in. luteinę i alfa-karoten, najwięcej jest w niej jednak beta-karotenu, czyli prowitaminy A, z której w organizmie człowieka powstaje witamina A.

Beta-karoten jest znany z tego, że przyśpiesza opalanie i przedłuża jego trwałość. Warto jednak pamiętać, że wspomaga on również prawidłowe funkcjonowanie wzroku, pozytywnie wpływa na wygląd skóry i wzmacnia odporność. Jako przeciwutleniacz, wykazuje także działanie antynowotworowe. 

Reklama

Marchew w codziennej diecie

W 100 gramach marchewki znajduje się zaledwie 41 kcal. Słupki marchewki będą stanowić zatem świetną przekąskę dla osób dbających o linię. Można podać je np. z hummusem lub tzatzikami. Dzieciom i osobom starszym podaje się ją, jako składnik zdrowej, lekkostrawnej diety, działający dobrze na żołądek i usprawniający perystaltykę jelit. Co ciekawe, z marchwi przygotujemy nie tylko surówkę czy zupę, ale także wyśmienite ciasto.

Czytaj:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Więcej z kategorii Odżywianie
Przeczytaj artykuł
Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis i efekty
Produkty o niskim indeksie glikemicznym
Przeczytaj artykuł
Dieta przy łuszczycy - co jeść i czego unikać?
Przeczytaj artykuł
Dieta ziemniaczana - dla kogo? Zasady i przepisy
Placki z ziemniaków
Podobne artykuły
Kiszony kalafior – jak kisić? Przepis
Sok z kiszonej kapusty - jak zrobić i ile pić? Właściwości
Dania z pieczarek – jak zrobić i co?
Tofu naturalne - jak przyprawić i jeść?
Może to Cię zainteresuje
Dzbanek filtrujący - jaki wybrać i dlaczego filtrować wodę?
Jaki materac do łóżeczka dziecięcego? Na co zwrócić uwagę?
Jaki roller do twarzy wybrać i na co pomaga taki masaż?
Olejek CBD - jaki wybrać i czym się kierować przy zakupie?

Reklama


Ból gardła u dziecka? 🤒
Sprawdź, co pomaga!